Y
Har sett endel filmer/bilder på folk som löder sina skadade plasttankar på bilar.

Men i mitt fall är det åkgräsklipparens som behöver lagas, vet inte hur plasten är på denna.

Vet ni något lim som är bra för täta sprickor i all plast?

Är inte så vass på olika plaster och dess egenskaper men bränsletankar brukar väl vara tillverkade i seg, fet eländig plast (ABS?). Jag hade tagit reda på plastsorten och därefter om möjligt svetsat med varmluftspistol. Plasttyp borde finnas "instansat" någonstans på tanken, typiskt där artikelnummer eller liknande är ingjutet i relief.

Nej, det är inte ABS, utan HDPE. Jag skulle nog byta tanken. Svetsning med varmluftpistol och HDPE-tråd är rätt metod om du vill laga. Kolla på Bauhaus efter svetstråd.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Se, tack för det materialar'n :) Hur som, har fulsvetsat diverse plaster med en Steinel varmluftspistol, deras specialmunstycke samt tillsatsmaterial från Steinel (köpt på just Bauhaus) och det har alltid blivit över förväntan.

Fet plast är alltid svår att få "fäste" i. Kika på Youtube på plastic-welding. Finns kit att köpa från kina
med fin varmluftspistol med rätt tillbehör/pipar samt plaststycken för att just svetsa plast. Viktigt
att fräsa ett v i plasten först. Har inte provat den metoden själv men ser helt klart coolt ut.

Och till sist en varning till Yrrol:

Ingen bensin i tanken!
Inga bensinångor i tanken!
Gäller även omgivningen.

För länge sedan vakade jag över en ung kille som hade mekat med sin MC.
Han hade tappat ur bensinen i en spann.
Hudtransplantation på hela bröstkorgen. Det gjorde visst ont :confused:

• Gilla
DeesL och 2 till
  • Laddar…
Instämmer i varningarna först, men när jag svetsade min tank till min gräsklippare så skalade jag av tillsatsmaterial på insidan, på ett ställe som inte syntes och som inte var en del av själva tanken. Det fungerade utmärkt, då vet man att det är rätt sorts plast man använder.

• Gilla
tplahn
  • Laddar…
Y
Låter omständligt.

Vad är risken med att jag bara tar något superlim och limmar ovanpå sprickan?

Att det inte biter alls... Vilket är stor risk att det inte gör, det släpper ganska omg. Då det inte binder samman med grundmaterialet, det kanske tätar direkt, men vibrationerna gör att det släpper.
Jag har provat genvägar i förhoppning om att det skulle funka, men det har jag bara fått lida för, och fått göra om det rätt...

• Gilla
corre
  • Laddar…
peternicklas
Ta reda på vilken sorts plast det är och köp sedan ett lim för den plasten. Går utmärkt att limma de flesta plasterna. Rengör noga.

Svetsning med rätt tillsatsmedel är som sagt rätt metod. Om man hittat ett lim dom kan fungera, så är det inte säkert att det tål bensin. När man svetsar i plåttankar så vattenfyller man pga explosionsrisken. Bör vara lämpligt även vid svetsning av plasttankar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Y
Vad händer om man kör lödkolvmetoden på HDPE plast likt som folk gör med bränsletankarna på bilar?
Gör jag bara hålet större?

Kanske finns någon magisk tejp jag kan klistra på, haha, oseriöst men känns ju lättare än att köpa speciella plastlödgrejer

• Gilla
famoscar
  • Laddar…
En del verkstäder/lackeringsfirmor har grejor för att laga plastdetaljer hör med en sådan om dom kan hjälpa dig med tanken , har själv fått underdelen av kofångaren i fronten lagad på ett sådant ställe.

P
Har du kollat vad en ny tank kostar? Det kanske är billigare än att laga...

Y
nja, har upptäckt att reservdelar till Husqvarna är ruskigt dyra så vågar inte ens kolla vad stor tank gårpå.

fynd köpet börjar bli väldigt dyr nu i delar så vill bara nödlaga resten tills min stiga är klar.

kamraten var plastsvetsare på lackfirma och han sa det var tämligen dyrt, oftast billigare att köpa nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.