Byggahus.se

Någon testat Kärcher Pcl 4?

736 läst  7 svar

1. Happy75smile
    Medlem Nivå 6
    hej!

Jag har ca50kvm stor trall och tänkte ifall någon Testat
    Kärcher Pcl 4?

Fundera på köpa en sådan

2. P
    Medlem Nivå 3
    Blev det något köp?

3. D
    Medlem Nivå 7
    Ingen som har köpt en och har några erfarenheter? hittar inte heller några tester på nätet......

4. F
    Medlem Nivå 1
    Köpte en igår (20190810) efter att ha tröttnat på att köra med högtryckstvätt och massa kemikalier från Biltema och Bauhaus.
    Kan direkt ge den *****
    Du behöver bara koppla på kallvatten och inget mer. Jag körde en terrass idag som jag först hade kört med högtryck och kemikalier. Nu körde jag bara med PCL4 och kallt vatten och den tog bort ytterligare lika mycket som högtrycken lyckats med.
    PCL4 ger heller inga "märken" i virket vilket kan bli fallet med högtryck.
    Som sagt, jag är supernöjd och kommer inte köra högtryck mera.
    En bra sak att veta dock, borstarna sitter fast med "skruvar" som drar åt sig själv under körning (typ sågklinga). Backar du maskinen en lite längre sträcka kan "skruven" lossna. Inga problem på något sätt, men bra att veta.

5. P
    Medlem Nivå 3
    Tack för recensionen!

6. D
    Medlem Nivå 7
    Vände min trall den här säsongen, efter att den legat obehandlad i 12 år. Tyvärr hade jag kört med T-racer/vanlig såpa under flertalet år och var inte överdrivet nöjd med resultatet. På ganska många ställen kändes det som att T-racern faktiskt hade AVVERKAT material på trallen (såklart kan det vara jag som haft för högt tryck/stått för länge på ett ställe).

Hursomhelst - under vändningsprocessen började jag ångra mig, eftersom jag tyckte trallen såg rätt risig ut, men beslutade mig ändå att vänta att se hur den blev efter tvätt.

Blötte trallen, skurade ut brunsåpa (1:7) och körde sedan med PCL 4 och resultatet blev fantastiskt bra. Går inte att jämföra med T-racern. Såklart vet man inte hur stor del av resultatet skurmaskinen står för relativt brunsåpa, men på de småskaliga tester jag gjorde innan verkar det som att maskinen gjorde den största skillnaden.

Före trallvändning / ombyggnation:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    before.JPG

Efter trallvändning/ombyggnation, men före tralltvätt (frisbrädorna är nya):
    Före tvätt1.JPG

Trall efter skurning:
    efter-skur.JPG

Efter ombyggnation/trallvändning/skurning:
    efter-hel.JPG
    efter-hel2.JPG

Bilderna gör inte trallen rättivsa, det blir liksom brunare på bilderna - det är i verkligheten svårt att se skillnad på den 12 år gamla trallen och ny:
    IMG_3409.JPG

En klar rekommendation från min sida. Dock tycker jag att lösningen med skruven som omöjliggör att man kan rulla maskinen bakåt är formidabelt irriterande; när man har med sig vattenslangen och strömkabel fastsatt i maskinen är det bökigt nog att vända ekipaget utan att kunna rulla den bakåt utan att borstarna lossnar.

Redigerat 3 sep 13:02
    • Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 4
    behöver man koppla på högtryck eller räcker det med vattenslang?

8. D
    Medlem Nivå 7
    Endast vattenslang.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka