Någon form av vattenpass. Den runda ringen med själva libellen går att vrida runt, och fixera med en mutter som man skruvar åt med fingrarna. Finns inget namn eller fabrikat på vattenpasset, fast känns som att de är av god kvalitet, dock något ytrostigt. Det saknas gradering på den runda vridbara skivan (vilket jag hade väntat mig). Det går ett smalt spår längs ena sidan av vattenpasset. På baksidan finns det 2 "flärpar" som går att skruva loss, vilket jag har gjort med den ena för att illustrera. Känns som att de är till för att fästa vattenpasset i något annat föremål på något sätt. Själva libellen har endast 2 streck, som ett enklare vanligt vattenpass, inte flera streck på varje sida om bubblan som tex hultafors mst 180 eller libella har.

Min gissning är att detta används i kombination med en planskiva för att kontrollera vinklar/parallellitet mnot planskivan på olika konstruktioner.

Någon som vet mer? Vad heter vattenpasset? Hur exakt används det? Vad är "flärparna" till? Och spåret längs ena sidan, vad har man det till? All fakta eller spekulationer är av intresse:)

• P1110022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1110023.jpg
    Skapa konto
  • P1110024.jpg
    Skapa konto
Man kan ju gissa att det är ett instrument för att överföra en lutning från ett ställe till ett annat.

Även jag lägger en gissning i samma riktning som andersmc!

Den där är inte komplett, den saknar en tunn linjal med en liten skåra mitt på som skall in på ena långsidan. På modernare varianter så har man skruvar som man inte behöver verktyg för som i detta fallet. Brukar vara samma typ som håller ringen med vattenpasset.

Jag har en Starrett kombinationsvinkelhake med liknande infästning som du har på bilden.

... men jag kan ha fel...

Så här ser min Starrett ut så att ni hänger med på mitt tidigare svammel... Man använder den lilla skruven eller ratten för att dra fast linjalen. På Daniels pryl görs det med skruvar, kanske rattarna har kommit bort en gång i tiden.

• image11 08.JPG
    Skapa konto
  • image11 13.JPG
    Skapa konto
geschwint skrev:
Den där är inte komplett, den saknar en tunn linjal med en liten skåra mitt på som skall in på ena långsidan. På modernare varianter så har man skruvar som man inte behöver verktyg för som i detta fallet. Brukar vara samma typ som håller ringen med vattenpasset.

Jag har en Starrett kombinationsvinkelhake med liknande infästning som du har på bilden.

... men jag kan ha fel...
Tror säkert du har rätt, nu när jag tittar närmare på den så ser jag att det flärparna gör är att hålla fast något tunnt (exempelvis linjal) som man för in i skåran.

har en kombinationsvinkel liknande din, ska se om linjalen därifrån passar

andersmc skrev:
Man kan ju gissa att det är ett instrument för att överföra en lutning från ett ställe till ett annat.
Är säkert som du säger. En sorts större variant av wrixley's digital vinkelmätare:)

Vad är det för mått på den?

Eld skrev:
Vad är det för mått på den?
160x160, tjocklek 26.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.