16 703 läst ·
75 svar
17k läst
75 svar
Någon som vill köpa ett hyreshus med mig?
Jag har amorterat mycket men när jag köper näsya fastighet lånar jag upp det igen. På så sätt minimerar jag räntekostnaderna under tiden.nino skrev:
Du nämnde inget om moms i dit första inlägg och eftersom tråden i första läget handlar om hyreslägenheter så fetstilade jag för att ingen skulle missförstå.nino skrev:I sak har du rätt Roland, MEN det korrekta namnet är som jag skriver, Frivillig skattskyldighet för moms
Nej det är mest pappersarbete med momsredovisningen... Vet inte riktigt varför du fetstila att det inte är moms på hyreslgh?
jo självklart har jag ju underhållskostnader på lång sikt, men har man bra hyresgäster så behöver det inte bli så stora kostnader och sköter man det löpande så minskar kostnaderna i det långa loppet iaf enl min egen erfarenhet.
Oavsett när du väljer att lägga ditt underhåll och om du väljer att göra det själv tex så måste man räkna det som en årlig underhållskostnad eftersom när du ska sälja så kommer en någotsånär professionell köpare att räkna så och detta påverkar priset som en köpare är villig att ge.
En bank som jag känner till räknar just nu på att drift/underhåll kostar schablonmässigt på 350:-/m2/år på uthyrd yta.
På detta baserar dom sedan sitt belåningsvärde.
Om du sen jobbar gratis eller lägger ut underhållet på andra under din ägaretid bryr sig inte köparen om, han bryr sig bara på skick och pris och hyresintäkter.
He he, du kan ju inte bara utgå från att alla dina tilltänkta administrativa kostnader ryms inom marknadsgenomsnittet, det är ju det jag försöker säga.huggan skrev:
Det är mycket som skall täckas med de, i detta fall, 575 000 kronorna. Även om du skulle hitta en VD som nöjer sig med 20 000 kr i månaden så blir bara personalkostnaden minst 315 000 kr. Då räcker garanterat inte resten till att betala förvaltare, redovisningsbyrå, taxebundna kostnader m.m.
Men herregud en av ägarna skulle få vara VD på deltid. Detta handlar om några timmar då och då.. Det funkar inte att ha någon anställd på heltid som har en lön på 20.000:- i månaden på ett sådant litet bolag.cpalm skrev:He he, du kan ju inte bara utgå från att alla dina tilltänkta administrativa kostnader ryms inom marknadsgenomsnittet, det är ju det jag försöker säga.
Det är mycket som skall täckas med de, i detta fall, 575 000 kronorna. Även om du skulle hitta en VD som nöjer sig med 20 000 kr i månaden så blir bara personalkostnaden minst 315 000 kr. Då räcker garanterat inte resten till att betala förvaltare, redovisningsbyrå, taxebundna kostnader m.m.
Dessutom har jag redan skrivit att detta är en GROV kalkyl som knappast går att ta några ekonomiska beslut på. Och jag har knappast hymmlat om att det endast är schablonsiffror.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Varför skulle man be styrelsen om lov att sälja?H huggan skrev:Vill hitta likasinnade som är intresserade av att köpa en hyresfastighet som privatperson för att tjäna en slant
Grovt om upplägget lite löst:
Starta ett AB som köper fastigheten
Aktierna delas upp beroende på satsat kapital
Aktieutdelning delas ut varje år beroende på aktieandelar och vinst
Förvaltning/skötsel läggs ut så ingen behöver göra något arbete
Vid större beslut kallas extra styrelsemöte, annars 1 möte om året, förmodligen via skype/telefon, här fås även årsredovisningen.
Bokföring läggs ut till oberoende part, om möjligt online där man får tillgång att titta på det löpande.
Exitstrategi
Säljer fastigheten med/utan hela AB:t. Dock kan man be styrelse om att få sälja och då har alla andra aktieägare förtur till aktierna. Värdering görs av oberoende part.
Kom gärna med invändningar eller om ni är intresserade.
Lägg inte ut personliga uppgifter direkt i tråden.
Är det ett aktiebolag så har aktieägarna rätt att sälja sina aktier när de vill, till vem de vill.H huggan skrev:
Vill man styra upp detta skriver man ett aktiägaravtal, som styr upp det hela, enligt hur man vill ha det!
Styrelsen kan naturligtvis bestå av ägare men också av personer helt utan ägarintressen!
Därför är det ingen instans att fråga vid försäljning av aktier!
Jag pratar om att sälja fastigheten, inte att sälja aktierna. Dock om vi pratar om små privata AB brukar man ju ha hembudsavtal så att befintliga ägare får förköpsrätt på försäljning av aktier.R Race1 skrev:Är det ett aktiebolag så har aktieägarna rätt att sälja sina aktier när de vill, till vem de vill.
Vill man styra upp detta skriver man ett aktiägaravtal, som styr upp det hela, enligt hur man vill ha det!
Styrelsen kan naturligtvis bestå av ägare men också av personer helt utan ägarintressen!
Därför är det ingen instans att fråga vid försäljning av aktier!