nino skrev:
Jag är lite inne på att ligga på ca 75% belåning och då köra amorteringsfritt och använda de pengarna för att investera i ett till hus, men det får man räkna lite på...
Jag har amorterat mycket men när jag köper näsya fastighet lånar jag upp det igen. På så sätt minimerar jag räntekostnaderna under tiden.
 
nino skrev:
I sak har du rätt Roland, MEN det korrekta namnet är som jag skriver, Frivillig skattskyldighet för moms
Nej det är mest pappersarbete med momsredovisningen... Vet inte riktigt varför du fetstila att det inte är moms på hyreslgh?

jo självklart har jag ju underhållskostnader på lång sikt, men har man bra hyresgäster så behöver det inte bli så stora kostnader och sköter man det löpande så minskar kostnaderna i det långa loppet iaf enl min egen erfarenhet.
Du nämnde inget om moms i dit första inlägg och eftersom tråden i första läget handlar om hyreslägenheter så fetstilade jag för att ingen skulle missförstå.

Oavsett när du väljer att lägga ditt underhåll och om du väljer att göra det själv tex så måste man räkna det som en årlig underhållskostnad eftersom när du ska sälja så kommer en någotsånär professionell köpare att räkna så och detta påverkar priset som en köpare är villig att ge.
En bank som jag känner till räknar just nu på att drift/underhåll kostar schablonmässigt på 350:-/m2/år på uthyrd yta.
På detta baserar dom sedan sitt belåningsvärde.

Om du sen jobbar gratis eller lägger ut underhållet på andra under din ägaretid bryr sig inte köparen om, han bryr sig bara på skick och pris och hyresintäkter.
 
Ok, jag skrev iof att jag hyrde ut till kommunen och då är det frivillig skattskyldighet som gäller oavsett om man vill eller inte :)
Iaf fick jag det svaret av skv då för 6-7 år sen då vi köpte husen
 
C
huggan skrev:
Men ingår administrativa kostnader i statistiken så ligger även VD lönen och redovisning med här. Så då är nettot 171.900:-
He he, du kan ju inte bara utgå från att alla dina tilltänkta administrativa kostnader ryms inom marknadsgenomsnittet, det är ju det jag försöker säga.

Det är mycket som skall täckas med de, i detta fall, 575 000 kronorna. Även om du skulle hitta en VD som nöjer sig med 20 000 kr i månaden så blir bara personalkostnaden minst 315 000 kr. Då räcker garanterat inte resten till att betala förvaltare, redovisningsbyrå, taxebundna kostnader m.m.
 
cpalm skrev:
He he, du kan ju inte bara utgå från att alla dina tilltänkta administrativa kostnader ryms inom marknadsgenomsnittet, det är ju det jag försöker säga.

Det är mycket som skall täckas med de, i detta fall, 575 000 kronorna. Även om du skulle hitta en VD som nöjer sig med 20 000 kr i månaden så blir bara personalkostnaden minst 315 000 kr. Då räcker garanterat inte resten till att betala förvaltare, redovisningsbyrå, taxebundna kostnader m.m.
Men herregud en av ägarna skulle få vara VD på deltid. Detta handlar om några timmar då och då.. Det funkar inte att ha någon anställd på heltid som har en lön på 20.000:- i månaden på ett sådant litet bolag.

Dessutom har jag redan skrivit att detta är en GROV kalkyl som knappast går att ta några ekonomiska beslut på. Och jag har knappast hymmlat om att det endast är schablonsiffror.
 
Jag kan gå in som vd åt dig för 15000 / mån om det bara är nån timme då och då :)
Självklart så går en ägare in som vd och den andra är i styrelsen och så delar man på jobben
 
nino skrev:
Jag kan gå in som vd åt dig för 15000 / mån om det bara är nån timme då och då :)
Självklart så går en ägare in som vd och den andra är i styrelsen och så delar man på jobben
Akta dig, styrelsearvodet kan också vara 15 000 i månaden, eller mer...
 
nino skrev:
Jag kan gå in som vd åt dig för 15000 / mån om det bara är nån timme då och då :)
Självklart så går en ägare in som vd och den andra är i styrelsen och så delar man på jobben
Spydighet uppskattas inte.
 
H huggan skrev:
Vill hitta likasinnade som är intresserade av att köpa en hyresfastighet som privatperson för att tjäna en slant :)

Grovt om upplägget lite löst:
Starta ett AB som köper fastigheten
Aktierna delas upp beroende på satsat kapital
Aktieutdelning delas ut varje år beroende på aktieandelar och vinst
Förvaltning/skötsel läggs ut så ingen behöver göra något arbete
Vid större beslut kallas extra styrelsemöte, annars 1 möte om året, förmodligen via skype/telefon, här fås även årsredovisningen.
Bokföring läggs ut till oberoende part, om möjligt online där man får tillgång att titta på det löpande.

Exitstrategi
Säljer fastigheten med/utan hela AB:t. Dock kan man be styrelse om att få sälja och då har alla andra aktieägare förtur till aktierna. Värdering görs av oberoende part.

Kom gärna med invändningar eller om ni är intresserade.

Lägg inte ut personliga uppgifter direkt i tråden.
Varför skulle man be styrelsen om lov att sälja?
 
R Race1 skrev:
Varför skulle man be styrelsen om lov att sälja?
Därför att om man nu har ett AB med flera olika ägare så brukar man inte låta en ensam person vara firmatecknare. VD har normalt inte mandat att sälja fastigheter i små bolag.
 
H huggan skrev:
Därför att om man nu har ett AB med flera olika ägare så brukar man inte låta en ensam person vara firmatecknare. VD har normalt inte mandat att sälja fastigheter i små bolag.
Hur går det egentligen med köp av hyresfastighet? Ser att tråden startades 2015
 
Hus tomte
Bump :crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur går det egentligen med köp av hyresfastighet? Ser att tråden startades 2015
Hade som mest 4 st men sålda allt under förra året då jag har ett mer krävande jobb nu än förut. Så har inte tid med en så tidskrävande bisyssla.
 
H huggan skrev:
Därför att om man nu har ett AB med flera olika ägare så brukar man inte låta en ensam person vara firmatecknare. VD har normalt inte mandat att sälja fastigheter i små bolag.
Är det ett aktiebolag så har aktieägarna rätt att sälja sina aktier när de vill, till vem de vill.
Vill man styra upp detta skriver man ett aktiägaravtal, som styr upp det hela, enligt hur man vill ha det!

Styrelsen kan naturligtvis bestå av ägare men också av personer helt utan ägarintressen!
Därför är det ingen instans att fråga vid försäljning av aktier!
 
R Race1 skrev:
Är det ett aktiebolag så har aktieägarna rätt att sälja sina aktier när de vill, till vem de vill.
Vill man styra upp detta skriver man ett aktiägaravtal, som styr upp det hela, enligt hur man vill ha det!

Styrelsen kan naturligtvis bestå av ägare men också av personer helt utan ägarintressen!
Därför är det ingen instans att fråga vid försäljning av aktier!
Jag pratar om att sälja fastigheten, inte att sälja aktierna. Dock om vi pratar om små privata AB brukar man ju ha hembudsavtal så att befintliga ägare får förköpsrätt på försäljning av aktier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.