Ingår i en uterums skjutdörr till Santex (som gick i kk 2020).
Synlig längd på bild 158 x 19 mm. Låscylinder intakt, söker bara efter låskistan, är italientillverkad.
Har sökt runt bland diverse fönster o låstillverkare m.m. utan resultat.
Dörr med synlig låsmekanism, säkerhetslås, nyckel i låset, vit dörrkarm och metallskåra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En låssmed bör kunna hjälpa dig.
Är det låshuset med den mindre ovala låscylindrarna?

En snabb gissning är detta låshuset (med artikelnummer så du lättare kan söka om du inte vill besöka låssmeden).
Metallås för dörr med tekniska ritningar, mått och materialangivelser; kromad stål, korrosionsbeständig.
De låshusen brukar börja kärva efter ett tag och ibland går det inte att låsa upp men rikligt med assa spray brukar tillfälligt lösa problemet med att inte kunna låsa upp.
Jag brukar smörja de låshusen innan jag monterar dom då de annars kan få funktionsstörningar framförallt om man ytterst sällan använder dom t.ex den delen av ett parti som alltid är låst.

Bara för att komplettera inlägget om någon söker på det i framtiden så finns det även en variant med lyftskydd om det sitter i en konstruktion dörr dörrbladet kan lyftas.
Lyftskyddet är endast en fast dubb som går in i slutblecket i övrigt är det låshusen lika.
Mortiselås för metallkarmar, ritning och fysisk bild, mått och materialspecifikationer visas.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfiken15
  • Laddar…
Motsvarande låshus finns även av andra fabrikat t.ex Facchinetti.
Produktinformation för infällda lås till metallramar med illustrationer, specifikationer och artikelkoder, tvåspråkig (italienska och engelska).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde en snabb sökning och Göthes Industribeslag AB verkar ha Facchinettis låshus i sin webbshop men den fungerade inte nu så kunde inte bekräfta.

De länkar jag fann med sökmotor som förhoppningsvis bara tillfälligt inte fungerar.
https://gothes.se/shop/IboxServlet?p=IXS480&OPT=GET&AID=127382
https://gothes.se/shop/IboxServlet?p=IXS480&OPT=GET&AID=127383

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Stort tack ABC123, detta hittade varken jag eller låssmeden! Har själv sökt men man kan tydligen söka på olika vis... Har tillskrivit Göthes, avvaktar svar, blir nog inget svar förrän nästa vecka.
Ev. om jag kan köpa diret av dem som privatperson? så kan jag ta med låset för jämförelse.

Låssmeden ville jag skulle ta med ett fungerande lås, så denne kunde plocka isär det för att se hur fjädern som gått av såg ut, skulle därefter kanske tillverka en fjäder... Verkade långskott.
Jag meddelar svar hur det gick. "Nyfiken15" är mycket tacksam hittills 😅

N Nyfiken15 skrev:
Stort tack ABC123, detta hittade varken jag eller låssmeden! Har själv sökt men man kan tydligen söka på olika vis... Har tillskrivit Göthes, avvaktar svar, blir nog inget svar förrän nästa vecka.
Ev. om jag kan köpa diret av dem som privatperson? så kan jag ta med låset för jämförelse.

Låssmeden ville jag skulle ta med ett fungerande lås, så denne kunde plocka isär det för att se hur fjädern som gått av såg ut, skulle därefter kanske tillverka en fjäder... Verkade långskott.
Jag meddelar svar hur det gick. "Nyfiken15" är mycket tacksam hittills 😅
Jo det är mycket att hålla reda på som låssmed och man måste varit i branschen länge för för att bygga upp en omfattande produktkännedom samt vilka leverantörer man kan handla olika produkter ifrån.
Jag kan förstå om någon inte känner igen produkten men det finns ganska mycket information postat i detta forum så tror att en del yrkesmän finner information här.
Nu fungerade länkarna till Göthes webbshop, finner det intressant att det kallar lyftskyddet för styrtapp.

Jag sökte i tillverkarnas kataloger som jag även klippte ur informationen ifrån men jag slår ganska ofta i olika kataloger jag har hundratals olika kataloger för att finna information.
Jag väntar på din återkoppling så det framgår hur du funnit en lösning men du kan be låssmeden ta hem låshuset nu när de bör ha tillräcklig information.
Det finns andra ställen att beställa hem låshuset ifrån som jag inte skrivit ut här då de saknar information på internet.

Lägger till lite söktermer så jag och andra som söker finner tråden i framtiden då jag glömde baka in dom i mina inlägg.
Skjutdörrslås, Sliding Hook Lock,hakregellås, 1320, 1420, Facchinetti A1320300, A1420300, ISEO 7682110, 7682120, 76821209, 7682010, 7682020, 76820209

• Gilla
Nyfiken15 och 1 till
  • Laddar…
Hej alla, speciellt 123abc!
Nu har jag hittat låset jag sökte till min altandörr.
Sökandet inriktade sig främst om det fanns något "lager" från Santex konkursbo, så jag kunde hitta ett originallås? Jo jag hade tur och hittade samma typ av lås genom att söka personal inom f.d. Santex (som sitter på liknande jobb i olika företag och städer i Sverige) och andra skjutdörrstillverkare/uterumsföretag. Efter ca 10-15-talet telefonsamtal och sökningar på nätet kom jag rätt. Beställde en låskista som nu är monterad och passade perfekt, kostnad 400:- inkl frakt och moms. (Vad totalkostnaden hade blivit gm låssmed, ingen aning).

Företaget jag köpte av var Orsa Industrier AB. Det som 123abc rekommenderade med Göthes var ok men de sålde inte till privatperson, återförsäljare var bl.a. XL-Bygg, Beijers m.fl. samt kunde beställas via min tänkta låssmed. Då var det ett lås med namn Facchinetti som du skrivit om, men som kunde skilja lite i hålplacering, samt längd/bredd med ngr mm, alltså lite osäkert kort... om man inte vill såga/borra/slipa/fila förstås vid behov.

Nu är jag helnöjd!! Detta som tips om ni söker ett original Santex-lås "Treoving ISEO-lås". 😅

Redigerat:
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Bra att du återkopplade med hur det löste sig och att det löste sig.

Postar länkar till deras webbutik där låshuset kan beställas.
[länk]
[länk]
Hej igen 123abc. Nu en annan fråga om ASSA 2002, sökte i de andra trådarna men fick ej svar. Du verkar duktig inom låsområdet, har två frågor. Skall demontera mitt lås i två ytterdörrar då ena cylindern kärvar när nyckeln vrids om (slitet), men andra ytterdörren använder vi mkt sällan och där kärvar inte låset. Nu tänker jag byta de två yttercylindrarna med varandra så säkerheten kvarstår. Jag får loss ytterringen på utsidan med en insex, men tunna hylsan runt cylindern kan jag ej få loss. Kåpan på insidan gick lätt, då man trycker in den fjäderbelastade tappen, men på utsidan finns ingen tapp att trycka in bara ett hål i kåpan.

Tänkte när jag tog bort innecyl (vilket gick lätt med nyckeln vid kl 10 resp 14), att jag kunde skruva bort yttercylindern från insidan gm låshålet. Detta gick ju inte då låskistan hindrar. Kan ej heller lossa/dra ut kistan då låscyl plana tapp ligger i "korset" som tillhör låskistan och hindrar låshuset/kistan att dras ut. Känns ändå som att den tunna hylsan runt cylindern skall bort på utsidan då där borde sitta skruvar... eller också inte för säkerhetens skull. Hur sjutton får jag bort hylsan, tittar underifrån på utsidan och ser en liknande cylindertapp men den är fast, går ej att trycka upp som man gjorde på insidan då hylsan där togs bort. Läser att hylsan på utsidan skall sitta där vid montering, men hur få bort den vid demontering av yttercylindern?... Känner att jag är nära..

Redigerat:
Behöver du ta bort hylsan på utsidan vid om du byter plats på två låscylindrar? Är det olika ytbehandlingar?
Personligen lossa jag endast hylsan om det finns en estetisk skillnad mellan dem eller om den ska bytas mot en ny hylsa.
Hylsan sitter fast på samma sätt utsidan men hålet är förskjutet.
Om du tittar på den lösa hylsan från insidan så finns det 2st hå i den den ena är hålbilden för insidan och det andra hålet är den för utsidan.
Det förekommer att hylsorna flisas ut i ändarna och då kan de göra motstånd vid demontering men det är trots det möjligt att skifta dom.

Normalt behöver man inte lossa låshuset men om låscylindrarna ligger ann mot hålen så kan man behöva lossa lite på tryckesskruvarna samt lossa de två skruvarna i låsstolpen så man kan få lite rörelse i låshuset sedan fungerar de bra att byta.

1 123abc skrev:
Behöver du ta bort hylsan på utsidan vid om du byter plats på två låscylindrar? Är det olika ytbehandlingar?
Personligen lossa jag endast hylsan om det finns en estetisk skillnad mellan dem eller om den ska bytas mot en ny hylsa.
Hylsan sitter fast på samma sätt utsidan men hålet är förskjutet.
Om du tittar på den lösa hylsan från insidan så finns det 2st hå i den den ena är hålbilden för insidan och det andra hålet är den för utsidan.
Det förekommer att hylsorna flisas ut i ändarna och då kan de göra motstånd vid demontering men det är trots det möjligt att skifta dom.

Normalt behöver man inte lossa låshuset men om låscylindrarna ligger ann mot hålen så kan man behöva lossa lite på tryckesskruvarna samt lossa de två skruvarna i låsstolpen så man kan få lite rörelse i låshuset sedan fungerar de bra att byta.
Jag behöver inte byta hylsorna med varandra, de ser exakt lika dana ut samt lika ytbehandlingar. Önskemål är att inte behöva rubba/lossa hylsorna, men kan jag få loss yttre låscylindern gm att först lossa inre cylindern, ta ut den samt som du skrev lossa lite på de två skruvarna i låsstolpen (de är väl de som sitter i dörrgaveln), men vilka är "tryckesskruvarna" och var sitter dessa? Jag har ju tagit loss inre cylindern och de två "mellanläggen" där de fyra långa skruvarna går igenom. Det finns ju inget mer, vad jag kan se, som kan skruvas loss. Yttercylindern sitter fortfarande hårt fast.

Den yttre låscylindern sitter endast fast med 4st höghållfasthetskruv som du lossa på insidan sedan ska den vara loss.
Om den fortfarande sitter fast så har troligtvis hylsan flisat/delat sig lite i bakkanten vilket kan hända, ta fram en pollygrip och lirka loss låscylindern.

Tryckes=handtag vilket är genomgående monterat varför de ska lossas lite för att att låshuset ska bli löst, det räcker att lossa så att de inte spänner.

1 123abc skrev:
Den yttre låscylindern sitter endast fast med 4st höghållfasthetskruv som du lossa på insidan sedan ska den vara loss.
Om den fortfarande sitter fast så har troligtvis hylsan flisat/delat sig lite i bakkanten vilket kan hända, ta fram en pollygrip och lirka loss låscylindern.

Tryckes=handtag vilket är genomgående monterat varför de ska lossas lite för att att låshuset ska bli löst, det räcker att lossa så att de inte spänner.
Aj aj nu fattar jag, tack. Själva handtaget sitter inte fast med ex två genomgående skruvar, som innerdörrar gör, utan här är det en rund ring som möjligen skall lossas gm att trycka in en "spärr" el dyl i underkant MEN handtaget tror jag inte ens behövs lossas för att byta cylindrarna med varandra. Imorgon när det ljusnat, skall jag göra nytt försök. Alltså ta loss inre cyl igen med de 4 "höghållfasthetsskruvarna" + mellanläggen och då skall i princip yttre cyl vara loss utan att ha lossat varken ring eller hylsan. Tar en polygrip lite försiktigt och lirkar loss cylindern, är det rätt uppfattat så? På detta vis sparar jag ca 500:- med att slippa renovera cylinderstiften i låset 👍😉

Bästa svaret

Exakt så, ta bort låscylindern och skruvarna på insidan helt sedan ska låscylindern vara lös på utsidan och övertala den med en polygtrip om så behövs.
Trycket lossas endast om man behöver få rörelse på låshuset men lossa ska låscylindern utan det är vid montering det kan spela större roll om hålen inte är exakt rätt centrerade.

Redigerat:
1 123abc skrev:
Ta bort låscylindern och skruvarna på insidan helt sedan ska låscylindern vara lös på utsidan och övertala den med en polygtrip om så behövs.
Jättetack 123abc, du är en pärla 👏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.