Har sett något liknande de kör in i ost för att kolla hur den är.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Ok.
Låter med som ett realistiskt förslag.

BirgitS
Jag har aldrig sett någon men hörde som ung talas om ett verktyg man använde för att späcka fläskkarré med katrinplommon. Det skulle alltså vara något som man stack in på längden av hel fläskkarré för att få ett genomgående hål som man sen kunde fylla med katrinplommon.

Är det tillräckligt spetsigt/vasst för att kunna göra hål i kött?

Du tänker nog på en späcknål. Den är större än min vaddetnuärförnågot-nål.

BirgitS
Det jag får upp när jag söker på späcknål verkar göra smala hål som omöjligen kan fyllas med katrinplommon.

BirgitS BirgitS skrev:
Det jag får upp när jag söker på späcknål verkar göra smala hål som omöjligen kan fyllas med katrinplommon.
Det kanske är för att man ska stoppa späck och inte katrinplommon i hålen? ;-)

L
Det ser ut som något som tar prover med. Det måste i så fall vara något ganska mjukt för den där aluminiumtuben går ju inte igenom normalt kött etc.

Undrar om den ens går igenom ost.

Men mjukost, smör, lutfisk, bakverk och bröd, deg, pudding, etc skulle det ju kunna funka till.

BirgitS
Byurn Byurn skrev:
Det kanske är för att man ska stoppa späck och inte katrinplommon i hålen? ;-)
Precis, och alltså var det inte späcknål som jag hörde talas om.

Provat att trycka in den i en grape fruit eller en stor apelsin och pressa ut juice ?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS
Någon sorts flödesregulator tror sambon, inte av vatten eftersom det är trä men kanske olja.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Provat att trycka in den i en grape fruit eller en stor apelsin och pressa ut juice ?
+1 på den .... (hur gillar alu syran i citron/apelsin är väl nästa fråga?)

L Lärospånet skrev:
Men mjukost, smör, lutfisk, bakverk och bröd, deg, pudding, etc skulle det ju kunna funka till.
Kanske för att göra kumminost?

J
K knipo skrev:
Är det någon som vet?
Mormor hade något liknade för att kärna ur äpplen , och pinnen för att peta ur skrottet går även till päron

L
Nu blev jag sugen på kumminost!

Klart den kanske inte är såå svag om man trycker in den i vad den nu ska in i med träet som stöd.

Hursomhelst är det ett enkelt och billigt föremål, kanske tillverkat under krigsåren. Kanske är den inte svensk. Hoppas någon vet :)

Redigerat:
  • Haha
KnockOnWood
  • Laddar…
Vid första anblick så trodde jag att det skulle vara till någon slags veke med tanke på alla dessa hål,
känns fel att det ska vara en urkärnkare av något slag, jag gissar mer på något som ska flöda genom hålen.
För mycket som kan fastna i hålen om man skulle trycka in den i en frukt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.