Hej undrar lite om vårat parkettgolv, vet att det var väldigt dyrt då det lades in men det har blivit lite glipor i det och nött här och där samt solblekt. Min sambo är väl inte sådär stormförtjust heller men jag tycker det känns svårt att byta ut detta. Om något, så skulle kanske en prisvärdering ändra hans inställning. någon som vet mer om detta träslag och vad det kostar idag?
Tack för er tid

BirgitS
Det är mycket nära släkt med wenge som det verkar gå att hitta mer information om när man söker.

När det gäller pris så kan du nog jämföra olika träslag här: https://isodoor.se/produkt/wenge/

Det har varit trendigt med mycket ljusa golv i några år så det är ju mycket möjligt att det svänger över till mörka golv om några år.

• Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Vi la in PangaPanga i vårt första nybygge 1976. Det var då ett av de dyraste alternativen på marknaden och det var jättesnyggt! Inredningssmaken var då annorlunda: blaffiga stormönstrade tapeter, lejongula köksmaskiner etc (även om just vi körde med helvita väggar). Det är ett hårt träslag och skall kunna slipas minst 2 ggr - vad jag minns. Tänk till - modet ändras och som sagt, golvet bör kunna hålla om det inte har misskötts extra mycket.

På den tiden diskuterades inte regnskogsproblematiken!

Exmaken byggde dessutom väldigt snygga finsnickeriarbeten, bänk, hyllor och småbord av restmaterialet. De existerar fortfarande.

• Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.