1 948 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Någon som varit med om detta märkliga fenomen?
Som syns i filmen har jag grävt ner 27 st 500mm plintar till staket längs tomtgränsen.
Två av plinthålen var när de skulle packas igen till hälften fyllda med vatten. Jag tänkte att det säkert var för att det regnat en del och lade ingen större vikt vid det. Nu märker jag att det fortfarande runt dessa två hålen är riktigt vattensjukt. Det är inte heller plintarna bredvid varandra utan helt random. Resterande plinthål är helt torra. Det hör till historien att to ten tidigare hade ganska stora träd och var igenvuxen. Marken innehåller därför många stora rötter. Min egen teori är att jag grävt av rötter i hålen som läcker vatten. Någon som har en bättre teori?
Hålen är handgrävda och inte direkt djupa så ett rör känns orimligt.
Länk till film.
Två av plinthålen var när de skulle packas igen till hälften fyllda med vatten. Jag tänkte att det säkert var för att det regnat en del och lade ingen större vikt vid det. Nu märker jag att det fortfarande runt dessa två hålen är riktigt vattensjukt. Det är inte heller plintarna bredvid varandra utan helt random. Resterande plinthål är helt torra. Det hör till historien att to ten tidigare hade ganska stora träd och var igenvuxen. Marken innehåller därför många stora rötter. Min egen teori är att jag grävt av rötter i hålen som läcker vatten. Någon som har en bättre teori?
Hålen är handgrävda och inte direkt djupa så ett rör känns orimligt.
Länk till film.
Redigerat:
Vatten går alltid lättaste vägen, det finns överallt i marken, grävs det ett hål så kommer vattnet att samlas i något eller några av dom, gamla trädrötter kan om dom är grova avge vatten om dom är grova,och kapade, rötter i sig har en otroligt massa småååå fina rötter som suger in till den grova,från ganska djup ner och långt bort från stubben , så det är svårt att säga vad som det kan bero på , troligtvis så kommer det att försvinna med ingång på sommaren. Kapade ner en björk, 50 cm tjock vid rot och den fullkomligt spolade vatten i ett par år.
Klicka här för att svara