Byggahus.se

Någon som testat Smanos

1. K
    Medlem Nivå 1
  2. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Det är inte bra att manöverpanel, siren och central sitter i samma kapsling som monteras innanför entredörren.
    Finns en anledning till varför de inte är godkända.
    Man hinner klubba ner den innan innpaseringstiden har gått ut.
    Vilket innebär att ingen kommer höra eller få meddelande om ev inbrott.

I övrigt är den säkert helt okey för priset då den iallafall kör på 868 MHz.

3. H
    Medlem Nivå 7
    Blev lite nyfiken på larmet av tekniska skäl, har ju hembyggt larm så köp är inte aktuellt.

Det där med att allt sitter i samma kapsling behöver inte alls vara ett problem eftersom det är valbart om man vill ha larmfördröjning vid inpassering eller inte. Larmet går att slå av/från även via fjärrkontroll, SMS eller app, dvs det går att få det att reagera direkt och då hinner ju larmet gå så fort någon tar sig in och triggar en sensor.

4. D
    Medlem Nivå 8
    Jo det är alltid dåligt.
    Det normala är att man kopplar en siren till sitt larm och om den inte är självförsörjande så blir det tyst fort.
    Fjärrkontroll utan numpad är ingen höjdare heller om du blir rånad/bestulen på dina nycklar etc.

5. H
    Medlem Nivå 7
    Om man själv blir meddelad via SMS eller app så vet man ju i alla fall att larmet gått och kan göra något åt det.

Nej fjärrkontroll är väl inte det bästa men app/SMS är ju bättre, speciellt om man har lösen i någon form på mobilen. Fjärr är ju vanlig för garageportstyrning och av bl.a. den anledningen har jag valt bort att använda fjärrkontrollen, då finns inget att tappa bort som gör att någon kan öppna mer än jag själv. Rullande kod hjälper ju inte ett dugg om någon kommer över fjärrkontrollen. Samma gäller f.ö. borttappade bilnycklar. Man borde kunna välja till kodinknappning i bilen om man vill ha extra säkerhet.

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Det vore intressant att få statistik på hur lång tid ett genomsnittligt inbrott tar. Hinner man verkligen stoppa tjuven med hjälp av ett larm. Blir tjuven avskräckt av larmdekaler?

7. H
    Medlem Nivå 7
    Det finns väl olika typer av tjuvar, alltifrån slipade brottslingar som nästan aldrig åker dit till knarkare som inte bryr sig om de åker dit, de har det inte väsentligt sämre i fängelse. Oavsett detta så är det ju en trygghet att åtminstone få veta att inbrott sker så att man kan åka hem eller ringa någon som kan kolla upp, ringa polisen etc.

8. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    En vanlig Svenssondörr tar ca 5 sekunder att bryta upp.

Så brytskydd, karmstift, dörr och fönsterlås är bättre att satsa först på.

Är det ett random inbrott så väljer givetvis tjuven bott det huset man från vägen ser har brytskydd och larmdekaler.

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Även ett skitlarm kan varna vid brand eller få pundarna att göra inbrott hos grannen istället.

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vi skaffade vårt larm i första hand pga brandvarnardelen. Annars hade det kunnat kvitta.

• Laddar…
  11. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag antar att antalet inbrott i privatbostäder/hus är avsevärt större än antalet bränder i dessa, så ett larm borde primärt installeras/användas för inbrottsdetektering.

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Om vi vänder på det, hur många brandlarm kan skicka meddelanden via sms/app?

13. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vårt går till larmcentral iaf. Billiga skitlarm vet jag ej. Vid inbrott hinner man ändå inte hem och stoppa banditerna, och vill man ens möta en inbrottstjuv, kanske påtänd eller halvgalen ?

14. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Min fru vill ha larm för att just slippa möta en inbrottstjuv (vilket hon gjorde som barn).

15. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Jag förstår varför, men frågan är om vi vet att ett larm verkligen avskräcker buset eller om vi har falska förhoppningar?