Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Någon som testat Ryobi 1800w RTS 1800W EFG bordssåg?

1. FreQa
    Husägare · Östergötland · 1 817 inlägg

FreQa

Husägare
    • Laddar…
  2. mattiasp
    Hårklyvare · Täby, Sthlm · 6 704 inlägg

mattiaspPremiumikon: Hand

Hårklyvare
    Nu gissar jag lite, men jag har för mig att maskinen i fråga är samma som AEG:s bordssåg. Den har jag viss erfarenhet av, och den är riktigt bra, med trevliga finesser som utdragbara stöd och inbyggd klingförvaring och inbyggt stativ med hjul. Dessutom går skalan att använda för byggändamål. Kort sagt en trevlig såg. Den hade varit bättre med ett vridbart hög/låg-anhåll. Med originalanhållet är det lite klyddigt att såga smala bitar utan att ta bort klingskyddet. Självklart kan man hitta på egna lösningar för att lösa detta.

3. FreQa

FreQa

Husägare
    Bra. Jag tycker att för pengarna så kan den duga. Är ju nybörjare så mina krav är ännu inte så stora.
    ryobi är lillebror till AEG som är lillebror till Milwaukee ( men jag har inte tittat på milwaukees sågar). På denna är det ett högt/lågt anhåll. Man får placera anhållet på höger resp vänster sida för att nyttja den.

4. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 247 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Jag har inte testat just den sågen som du är intresserad av men jag har haft några andra Ryobiprodukter (Kap&gersåg, överhandsfräs och skruvdragare ). I princip ahar jag varit nöjd med produkterna men några detaljer har gått sönder vilket gör att jag inte är så imponerad av kvaliten. Kap&gersågen var ett riktigt monster och stoppade inte för någonting men flera plastdetaljer gick sönder och den var inte särskilt noggrann.

Vill man ha precision med en bordssåg så går det att få till med diverse jiggar som går i bordets spår som du är inne på, kolla att spåren är någorlunda kraftiga bara så att de går att använda.

5. FreQa

FreQa

Husägare
    Så är det, man får vad man betalar. Vill ju gärna betala mer men vill börja min finsnickarkarriär någonstans och detta är min budget. Nu i efterhand hade man gärna tagit Ryobis kap och ger då deras gejdrar pekar framåt och inte tar stor onödig plats bakom. Spåren är något mindre T-spår men raka i förhållande till AEGs som har små "bulor" i sina spår är är lägre höjd på spåret.

6. B

badtastex

Hobbysnickare
    Absolut, så är det.

Fick mail från Jula ganska precis och de hade en liknande Ryobi bordsåg utan stativ för 2399 just nu. Kanske värt att kolla upp innan köp.

7. FreQa

FreQa

Husägare
    Fick också Julamejlet. Jo den skulle fungera men den saknar mjukstart vilket är bekvämt och sliter mindre på maskinen.

8. L
    Medlem · Västerbotten · 14 inlägg

lungor

Medlem
    Skakar liv lite i tråden. Blev det nåt köp och vad är i så fall intrycket? är också lite sugen på den sågen.

9. FreQa

FreQa

Husägare
  10. FreQa

FreQa

Husägare
    • Laddar…
  11. B

badtastex

Hobbysnickare
    Har också byggt en del med avloppsrör, ett tips är att titta in på Bauhaus som har lite ovanliga rördelar och billig slang på löpmeter. Jag hittade bland annat en avloppsdel som jag använder som "kontakt".

12. FreQa

FreQa

Husägare
    Haha, rören kommer från Bauhaus. För att koppla ihop med olika maskiner har de en slang per löpmeter på avdelningen med "dammslangar". Dom passar rätt ok.
    Var hittar specialrören?
    Hur ser din "kontakt " ut? Kan man få se ett foto?

13. B

badtastex

Hobbysnickare
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.