Ska slipa lite spackel innan tapetsering i vardagsrum. Är det värt att investera i en Mirka handy? Med tanke på att slippa allt damm? Har bla en dörröppning som jag breddat och fått spacklat upp runtom sen blir det ju slipning på väggarna.
Vad har ni för erfarenheter?

T
Jag har en, den gör sitt jobb men jag använder den nästan aldrig. Det mesta av dammet faller ändå rakt ner när jag slipar med en anza-hållare och abranet, bara att dammsuga upp. Men det beror ju på hur dammfritt man vill ha det.

G
putte22 putte22 skrev:
Ska slipa lite spackel innan tapetsering i vardagsrum. Är det värt att investera i en Mirka handy? Med tanke på att slippa allt damm? Har bla en dörröppning som jag breddat och fått spacklat upp runtom sen blir det ju slipning på väggarna.
Vad har ni för erfarenheter?
Jag tycker den fungerar riktigt bra. Har använt min så mycket att handtaget där man håller börjat bli slitet;)
Kopplad till grovdammsugare så dammar det inte alls så mycket men det är inget för stora ytor egentligen, det går men då är det jobbigt.

• Gilla
putte22
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har en, den gör sitt jobb men jag använder den nästan aldrig. Det mesta av dammet faller ändå rakt ner när jag slipar med en anza-hållare och abranet, bara att dammsuga upp. Men det beror ju på hur dammfritt man vill ha det.
Ja du kanske har en poäng där att spackeldammet faller rakt ner! Det kanske inte flyger omkring lika som gipsdamm!!! Och blir väl inte lika dammigt överallt som att hålla på och kapa gips och gipsa inne

G
G OMathson skrev:
[länk]
Denna körde jag på större ytor, är ju ingen giraff men funkade bra i alla fall.
Jag tycker att spackeldamm far runt i luften rätt bra, även vid handslip om man inte kör med en grovis, visst det mesta faller nedåt men mycket mindre damm i luften med kopplad dammsugare.
lite häftigt pris för ett rum. Är mest ute för att slippa hermetiskts plasta in angränsande rum som har heltäckningsmattor. Kommer att plasta dörröppningarna dit in hur som. Men när jag rev och breddade dörröppningen så hade jag gips i hela övriga lgh i stort sett.

H
Ett tips är att skapa undertryck i rummet för att slippa att damm sprids i resten av byggnaden. Har en badrumsfläkt som jag sätter in i rummets friskluftsventil men en vanlig fläkt och fönster kan nog funka bra eller grovdammsugare om man kan flytta slangen till utblåset.

• Gilla
putte22
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.