I större delen av huset har jag slitna lackade furugolv med okänt antal år på nacken. Det är oklart om de är inlagda som undergolv och sedan framplockade, men jag tror inte det då de ändå är relativt bra utan generalskarvar och fula lappar och lagningar utom där man rivit ut den gamla murstocken med bakugn för väldigt många år sedan. Hur eller hur är nu golven väldigt slitna och de har också kupat sig lite. Vid slipning geggar lacken ihop och då golven även är kupiga skulle det krävas hyvling och ett omfattande arbete för att få dem trärena och plana. Ett jobb jag inte är sugen på. Så nu till frågan:

Har någon testat lackbets på slitna lackade furugolv utan att först ta bort all lack? Att slipa av lacken med fint sandpapper för att rugga upp den samt ordentlig rengöring är jag såklart med på att jag måste göra, men jag vill helt enkelt bli av med den fulgula furufärgen utan att slita ihjäl mig med hyvling och golvslipning i hela huset. Har nån gjort det? Blev det bra eller dåligt? Bilder?

Undanber mig helst alltför mycket gissningar och tyckande av om det går eller inte av folk som inte testat. Det GÅR, jag har provat på en yta i ett förråd. Frågan är bara hur bra det blir på stora ytor som är ojämnt slitna, och det tänker jag är svårt att svara på om man faktiskt inte gjort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.