Hej!

Är det någon här som slutvärderat sitt hus 2023 och vill berätta hur det gick kontra förhandsvärderingen & produktionskostnadskalkylen?

Vi gjorde vår förhandsvärdering juni 2022 och den sattes till samma som produktionskalkylen. Det är ett fint hyfsat centralt område med kommunalt VA och bra läge på tomten. Absolut ingen ”glädjevärdering” vid tidpunkten.

Nu med marknadsutvecklingen i åtanke börjar det gro en liten liten oro för att, i allra värsta fall, slutvärderingen hamnar så pass mycket lägre än förhandsvärderingen att det önskade lånebeloppet överstiger 85% av bostadens värde. (Vi har ca 75% belåningsgrad mot produktionskostnadskalkylen så hyfsad marginal som utgångspunkt)

Hur tänker banken & mäklare i en sån här situation när slutvärderingen närmar sig? Finns det någon slags förståelse för läget just nu?

Det som får mig att tänka positivt är att bankerna tjänar ju absolut ingenting på att dom nybyggda småhusen närmsta tiden värderas ned i källaren. Det skulle ju döda hela bankernas byggkreditaffär för lång tid framöver.

Mäklarna (som faktiskt utför värderingen) vet jag inte hur dom tänker.

OM det värsta händer och att man behöver låna extra utan säkerhet, kommer man då få bolån+blancolånet upp till samma summa som lånelöftet för bolån?

Vad kan jag vänta mig? Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar.

Knepigt! Ingen expert men allmänt sund i huvudet som alla andra.

Som jag ser det är detta en risk man tar när man bygger. Kanske också delvis därför att det finns krav på att man har begränsad tid på sig att uppföra ett hus?

Skulle inte alls bli förvånad om banken HAR tänkt på detta i sina kalkyler. Att marknaden tappar i värde från byggstart till slutbesiktning/låneombildning menar jag. Men de kanske inte räknar med sådana här omvälvningar. En KRASCH?

Min erfarenhet är att mäklaren bara tar kvm multiplicerat med ”deras” snitt. De gör de alltid. De är skitlata. Så, det kan absolut bli så att det inte stämmer med kalkylerna för två år sedan. ‍♂️

Som tur är så är du ju köpare av ditt eget hus. Vi får hoppas att det inte diffar för mycket. För bankerna skall ha in sina pengar och det är inte mycket man kan göra åt det tyvärr. Jag har sett så höga siffror som värderingar som gått ned 1/5 men det har främst varit fritidshus (nytt) och bostadshus påverkas inte lika mycket. Men, det har såklart bäring på VAR huset står. ‍♂️

För någon ung som ser detta om tio år så är det väldigt viktigt att ni tänker på att ha en rejäl buffert när ni bygger. Skippa marmorn! Det går att leva ändå!

Jag skulle ringt den som har gjort förhandsvärderingen och luskat lite kring hur denne resonerar. Vi gjorde vår förhandsvärdering hösten 2021 och fick sen lov att förnya den hösten 2022 när vi tecknade byggkreditivet. Mäklaren satt då samma värdering med motiveringen att säljpriserna för nybyggda hus inte hade rört på sig speciellt mycket under det året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.