Frågar du en skogshuggare så föredrag de HQ pga ergonomi och driftsäkerhet. Det var iaf det jag fick höra när jag frågade kompisarna i Norrland som nästan sover med sågen.

Handlarna har bättre marginal på Stihl då de inte prispressas av näthandeln så jag förstår att han inte rekommenderade HQ.

Fast nu pratar vi inga proffsgrejer , nu ratar vi sågar kring 3000-4000 kr som inte en skogshuggare vill hålla i,,,, när jag jämför handlaren i dag och nätet väljer jag nätet för handlaren låg 500 kr dyrare på Stihl en då var den sänkt 1000 kr eller mer ca enligt honom

Stihlarna är inte heller bara proffmaskiner. Att HQ var bättre bang 4 the buck var de helt enliga om, även på "farmar" sågarna, inte bara proffs maskinerna. Stihl har lyckats hålla uppe sina priser och image med hård marknadsföring/sponsring och konceptet att de inte får säljas på Web/postorder.

.. vilket inte är helt sant. Jag köpte en stihlsåg över nätet i sverige.

Som sagt var jag jämförde i dag handlaren och nätet i dag så när det gällde stihl . Sen det där med proffsmaskiner förmodar jag att riktiga kostar mycket pengar oavsett husqvarna eller stihl och inte runt 4000 kr som en såg man vill såga lite fälla lite hemmavid osv .
Men nu går vi vidare i snacket ingen ide att bilda två läger som med volvo och saab .
i fall man håller sig kring 4000 kr och i fall jag förstått rätt bör man satsa på en motorsåg över 2 hk för att den ska orka lite . Vad hamnar vi då på för förslag och inriktar mig på husqvarna och stihl vill gärna ha förslag på båda märkena

Jag valde mellan en HQ 445 och Stihl 261. Det blev HQ pga pris och broms. Den kändes också modernare i utformning och ergonomi än 261.

Annars är det väl 251 eller 445 som gäller om man bara ser på prislappen och då tycker jag att man får mer och modernare såg för pengarna med 445. 251 och 261 har jag förstått har några år på nacken nu och qucikstop som är en variant av tribrake är tillval.

Tack för det ..tåls att tänka på läste om HQ 445 e TrioBrake verkar vara bra och säkert
kommer nog bestämma mig inom några veckor innan våren kommer höjer dom säkert priserna någon 1000 lapp annars

Redigerat:
Kolla vikten på sågarna utifrån hur du ska använda den, för ett kilo gör stor skillnad.
Och Husqvarna eller Stihl har ingen betydelse, du kan även skjuta in Jonsered då det är en Husqvarna.
Håller du kedjan filad och med hänsyn till hur du beskriver ditt användande klarar du dig bra med en såg för hemmabruk.
Jag har snart kört med en lätt Stihl 192 (heter nog nu 193) i snart 10 år och både första gallring och vedkapning, vissa kallar den för dam/pensionärssåg utifrån vikt och storlek, men även små vibrationer då den har liggande cylinder. Kör väl upp 10-15 L bensin/år vilket blir ett antal körtimmar. Orkar inte mera än 2-3 tankar per arbetspass utifrån mitt användande.
Har blivit mera körning än jag tänkt då jag hjälper en släkting med att gallra och mindre vindfällen. Den dagen jag byter blir det en Stihl MS201, dvs proffsmodellen av den jag har. Ska erkänna att om jag behöver ta grövre träd så kan jag låna större sågar, men det är mycket sällan och då gäller det de som är 40-50 cm och större.

på tomten har jag 5000 kvm skog som är eftersatt kommer behöva börja röja där snart , delvis röja en massa stormfelda träd och lite annat tort osv och det är blandade storlekar på träden . Har också mycket träd runt om på tomten som är samanlagt 8000 kvm .
Så jag tänker en då framåt ska vid behov en då kunna falla relativt stora träd när jag lärt mig hantera motorsågen .

Jag förstår att det skiljer i vikt på en maskin som väger 3 kg och en 4-5 kg .
jag har inte lust att om något år eller två behöva köpa en större såg i onödan i fall ni förstår hur jag tänker .

P
qvintus4 skrev:
på tomten har jag 5000 kvm skog som är eftersatt kommer behöva börja röja där snart , delvis röja en massa stormfelda träd och lite annat tort osv och det är blandade storlekar på träden . Har också mycket träd runt om på tomten som är samanlagt 8000 kvm .
Så jag tänker en då framåt ska vid behov en då kunna falla relativt stora träd när jag lärt mig hantera motorsågen .

Jag förstår att det skiljer i vikt på en maskin som väger 3 kg och en 4-5 kg .
jag har inte lust att om något år eller två behöva köpa en större såg i onödan i fall ni förstår hur jag tänker .
Nu vill inte jag va en världsmästare här men om du ska röjja upp stormfälld skog så tycker jag du ta in proffesionel hjälp.. för det är bland det farligaste man kan göra!.
Som nybörjare ska man inte ens tänka på att jobba med sådant!

Håller med ovanstående, har man inte ens en motorsåg, eller vet vad man behöver ska man inte ge sig på vindfällda träd det första man gör! Livsfarligt. Strök med en hel del "erfarna" i uppröjningen efter Gudrun.

0,5-0,8 ha är inga stora ytor och tar du det lite då och då så klara du dig med hem/fritidssortimentet av bra kvalité.
Med så liten ytan blir merparten av tiden att kvista dessutom och så har du väl lite grövre sly som ska tas bort.
Jag gallrar kanske 0,5-1 ha varje år och så lite ved men räknar det fritidssyssla.
Och som andra skriver, ge dig inte på något grövre som är stormfällt utan att du har någon till hjälp som kan visa hur du ska göra.

Det är inte helt relevant att bara se till vikten.
Index som kg/kW och liknande visar hur stark sågen är i förhållande till sin vikt.

Kan vara lika jobbigt att hålla en 2 hästare som väger 4 kg i x sekunder, som att hålla en 4 hästare som väger 5 kg i y sekunder för samma sågsnitt.

Det som kanske blir problemet för en nybörjare med kraftig såg om man inte använt motorsåg tidigare är att de oftast har kraftigare kedja och aggressivare tandning, vilket gör att de kan kasta lättare för en ovan.
Väljer du en kraftig såg så se till att man sätter dit snällaste svärd/kedja. Det är sedan lätt och billigt att byta dem senare när du blivit van och lärt dig hantera sågen.

• Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.