17 947 läst ·
55 svar
18k läst
55 svar
Någon som provat batteridriven motorsåg ??
Sida 1 av 4
Någon som provat batteridriven motorsåg ?? tekniken har gått framåt fort både på batterifronten och motorer borstlösa osv
http://www.bauhaus.se/motorsag-ryobi-rcs36x3550hi-36v-batteridriven.html#full-description
http://www.bauhaus.se/motorsag-ryobi-rcs36x3550hi-36v-batteridriven.html#full-description
Jag köpte en Stihl MSA 200C-BQ för trädgården. Har sågat rätt grova grenar och mindre stammar med den relativt enkelt. Det som jag gillar bäst är vikten och att jag slipper dra igång maskinen vid bruk. Att slippa avgaser är jäkligt trevligt även om alkylat funkar rätt bra det med. Batteriet använder jag i andra Stihl maskiner vilket har medfört att jag inte har hamnat i ett läge där kraften tar slut, bara att byta batteri och börja ladda det tomma batteriet. Snabbare än att tanka
Dock är det så att om det är stora träd som ska ned gäller bensinaren för det ändamålet.
Dock är det så att om det är stora träd som ska ned gäller bensinaren för det ändamålet.
Tanken är inte jätte stora träd bara fälla nått då och då vid behov sen för vedhantering också , tanken var att köpa ett extra batteri kunna ha ett fulladdat hela tiden , är nöjd med andra ryobi maskiner , hittad just den här som säljs i sverige för 6700 med extra batteri för 5700 i tyskland . Hur lång såg tid har du ca för ett batteri när du sågar mindre träd + kapning ?? vad går gränsen för storlek på träd ca tycker du klarar du ett på ca 25-30 cm eller är det för grovt
Ok. Har inte testat så mycket men.. 10 cm går i ett nafs. 20 relativt enkelt. 25-30, då får jag trixa lite med sågen men det går. Om jag har mkt av sistnämnd diameter åker bensinaren fram. Enligt Stihl är batteritiden ca 45 minuter med stora batteriet. Tolkar det som att de då utgår ifrån att man håller gasen i botten men vet inte riktigt. Det är dock sällan man gasar oavbrutet i 45
Jag har som sagt flera batterier då jag införskaffade häcktrimmer ifrån Stihl och byter vid behov. Om du har flera andra ryobis kan det vara en bra tanke att fortsätta vara märket trogen så att även du kan byta batterier mellan maskiner ifall det går(kan inte ryobi så bra)
Stihl är rätt dyrt... Batterierna kostar... Oavsett vart man än köper
Jag har som sagt flera batterier då jag införskaffade häcktrimmer ifrån Stihl och byter vid behov. Om du har flera andra ryobis kan det vara en bra tanke att fortsätta vara märket trogen så att även du kan byta batterier mellan maskiner ifall det går(kan inte ryobi så bra)
Stihl är rätt dyrt... Batterierna kostar... Oavsett vart man än köper
ok tack låter bra det där , Ryobi är ett mellan märke kan man säga snäppet under husqvarna , sthil riktigt ok märke
hade valt husqvarna eller stihl i fall dom inte hade varit så dyra .den här hamnar på runt 6000 kr då igår två batterier + laddaren batteritiden var ca 1 tim , det som är nackdelen är att laddaren tyvärr dröjer ca 3 tim att ladda men man får då planera lite
hade valt husqvarna eller stihl i fall dom inte hade varit så dyra .den här hamnar på runt 6000 kr då igår två batterier + laddaren batteritiden var ca 1 tim , det som är nackdelen är att laddaren tyvärr dröjer ca 3 tim att ladda men man får då planera lite
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Nja... Stihl och HQ är i samma division, proffs maskiner. Ryobi tillhör "gör det själv" ungefär lika som AEG, men klart under Makita, Bosch mfl. Lite bättre än Black & Decker.
Räkna inte med några storverk av en batteridriven motorsåg från Ryobi.
Räkna inte med några storverk av en batteridriven motorsåg från Ryobi.
Tack Thomasx ja Ryobi är et som sagt var helt ok märke är ok kvalitet för det pris det säljs för , och skönt att få bekräftat från någon som provat sågen , inte bara att man kommenterar när man själv inte provat .
Frav : hur länge håller batteriet vi användning hur länge behöver du ladda batteriet , fäller du mindre träd också med den ??
Har dålig erfarenhet av Boschs köpte en el motorsåg med sladd och kvaliteten var tyvärr jätte dålig på den
Har dålig erfarenhet av Boschs köpte en el motorsåg med sladd och kvaliteten var tyvärr jätte dålig på den
Hur länge ett batteri håller innan laddning avgörs av hur du belastar sågen, dvs hur hårt den får arbeta och hur du underhåller kedjan med slipning. Slarvar du med slipning av kedjan kan du säkert tappa 50-75% av batteritiden.
Och batterierna tappar även kapacitet över tiden även om de inte används.
Så håller du dig på egen villatomt med kanske max 30 m till eluttag så jag åtminstone jämföra med en 230 V såg där du får t.ex. en Stihl eller Husqvarna av toppmodell för samma pris som den du tittar på.
Och batterierna tappar även kapacitet över tiden även om de inte används.
Så håller du dig på egen villatomt med kanske max 30 m till eluttag så jag åtminstone jämföra med en 230 V såg där du får t.ex. en Stihl eller Husqvarna av toppmodell för samma pris som den du tittar på.
Jag har en Partner el-såg 240V. Den har jag tagit ner ekar 40-50cm ekar med och sågat upp till ved, utan några problem. Inkl, ett par som togs ner i delar via skylift då de stod väldigt nära ett hus. Då är det ändå en billig konsumentsåg. Har man tillgång till el där man ska vara, skulle jag helt klart rekommendera en sådan, man sparar många tusenlappar på det och slipper de begränsningar som ett batteri ger.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Varför då inte gå direkt på en bensinare? Du får en proffssåg för 6000kr.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer