Jag har byggt en farstukvist med golv och stolpar i lärk. Jag får väldigt olika svar om huruvida det går att måla. Jag har låtit de stå ett år för att de feta ska blöda ut. Jag vill ha stolparna faluröda.

Falu rödfärg har svarat att de inte har någon erfarenhet av att måla med deras ”Knut & foder”. Tjärfärg har jag testat men deras röda är för brun.

Har någon erfarenhet av att måla på lärk?
 
Det feta i lärken (harts, kolofonium) kommer aldrig att blöda ut.
Vattenbaserade färger är ingen höjdare på lärk.
Förr fanns det kopallacker. Kopal är besläktat med harts.
Linoljefärger samt feta alkydfärger fäster bra på lärk. Eller blanda linoljefärg med alkydfärg.
 
P portland skrev:
Vattenbaserade färger är ingen höjdare på lärk.
Min far lyckades iaf få slamfärg att fungera utmärkt på lärk för 20-25 år sen.
 
Jag målade en spaljé i lärk med (falu svart) slamfärg förra våren. Det fungerade utmärkt och ser bra ut så här långt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.