14 760 läst ·
33 svar
15k läst
33 svar
Någon som lyckats bekämpa parkslide enbart med att rycka skott
Jag har haft ett bestånd i 30 år som gränsar till en gräsmatta. PS-skotten har aldrig nått längre ut i gräsmattan än 2 meter. Så att rötterna skulle leta sig till någon rabatt flera meter från beståndet ser jag som osannolikt.S STB skrev:Ja, självklart går det bra att döda parkslide med robotgräsklippare. Jag har skrivit om det i mitt dokument. Här är stycket om robotgräsklippare:
Robotgräsklippare
Det är många som lyckats med att jämna till marken och köra robotgräsklippare över hela området, med marginal. Det har knäckt parksliden. Att manuellt kapa ner lika ofta och effektivt som en robotgräsklippare får ändå anses vara nästan omöjligt i praktiken. Har man möjlighet så är detta den absolut bästa metoden.
Det måste dock nämnas att robotgräsklippare inte stoppar utlöpare som kommer från ett etablerat orört bestånd utanför tomten. Rötterna växer sakta men säkert längre och längre under gräsmattan och försöker hela tiden titta upp. Till slut når de andra ändan av gräsmattan där roboten inte klipper längre och då tittar en planta upp. Till exempel i rabatten invid huset. Det fungerar alltså inte att i längden begränsa utbredningen av ett bestånd med robotgräsklippare eller motsvarande manuell beskärning.
Citatet är från [länk]
Tiden det tar innan parksliden dör varierar dock enormt. Små rotfragment som kommit med i gräsmattejord dör normalt på något år. Ett stort och väletablerat bestånd kan ta decennier. Dessutom kan djupt liggande rötter ligga i dvala och komma igång om någon gräver upp dem närmare ytan.
Nu är jag i en annan fas med mitt bestånd. Jag har byggt ett Attefallshus med platta på mark där beståndet stod. PS finns kvar hos min granne 1,6 m från Attefallshuset. Attefallshusets ena gavelsida är ingrävd i en slänt där väggen upptill 1,4 m höjd består av Lekablock. I slänten framför huset som täcker 7x10 meter grävde jag upp alla rotklumpar jag kom åt våren 2025. Därefter rycker jag alla skott. I slänten närmast grannen, ungefär 1 m kommer mycket livskraftiga PS-skott upp. Längre bort från grannen kommer bara mindre skott upp. I en syrenbuske 6 meter från grannen har jag nu inte sett något skott på en vecka. I slänten närmast grannen kommer jag att lägga fiberduk Plantex Platinium 2,5 meter bred ett par decimeter under jord. Mellan huset och grannen kommer jag att lägga en presenning med 10 cm jord ovanpå med dränering för vattnet. Nedanför den andra gaveln har jag murat med natursten 1,6 m hög. Bortom denna mur har jag ingen färdig plan. Där finns mycket berg och stora stenar och dessutom en uppställningsplats för två båtar. Där skall jag bara iakttaga PS-skott och rycka vid tillfälle. Jag räknar med att ha utrotat PS på min sida om gränsen ned till båtuppställningsplatsen till sommaren nästa år.
Man behöver inte ens lämna Byggahus för att hitta exempel på det jag säger. Shadowfire hade just det problemet:A Antropocen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/parkslide-varning-for-att-kopa-hus-tomt-med-parkslide.235412/
Med det sagt så är varje bestånd och plats unikt.
Det tar många år av övertäckning eller uppryckning innan parkslide dör. Den kan också ligga i dvala och komma igång igen då någon t.ex. gräver.
Att bara täcka över/rycka upp på din mark och lämna det opåverkat på grannens mark är tyvärr ingen långsiktig lösning. Parkslide är väldigt bra på att distribuera energi i sitt rotsystem och kommer i praktiken aldrig dö på din sida så länge som rotsystemet sitter ihop med grannens och får solljus där.
Eller också börjar man laga mat i stora lass och vips blir parksliden utrotningshotad.S STB skrev:Man behöver inte ens lämna Byggahus för att hitta exempel på det jag säger. Shadowfire hade just det problemet:
[länk]
Det tar många år av övertäckning eller uppryckning innan parkslide dör. Den kan också ligga i dvala och komma igång igen då någon t.ex. gräver.
Att bara täcka över/rycka upp på din mark och lämna det opåverkat på grannens mark är tyvärr ingen långsiktig lösning. Parkslide är väldigt bra på att distribuera energi i sitt rotsystem och kommer i praktiken aldrig dö på din sida så länge som rotsystemet sitter ihop med grannens och får solljus där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi får se. Jag återkommer nästa år. På måndag skall jag köpa 2,5 m bred Dupont markduk.S STB skrev:Man behöver inte ens lämna Byggahus för att hitta exempel på det jag säger. Shadowfire hade just det problemet:
[länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden