Jo vi har troligen fortfarande parkslide. Förra året kom det upp ett enda skott som säkert var parkslide. Omkring midsommar. Sedan kom det ytterligare 4 - 5 skott totalt under sommaren som jag uppfattade var parkslide, men jag tog dem när de var mindre än 20mm höga, jag är inte säker på att de var parkslide. Från ca 20e juli kom ingenting upp.

Blir spännande att se hur det går i år.

Grannen som alltså odlade parkslide i drygt 30 år på sin sida hade några tiotals skott som kom upp upprepat under sommaren, men även där är beståndet nästan helt borta.

Redan efter första året med hårdbekämpning krympte ytan med parkslide hos oss. Vi hade skott som kom upp ca 5m från staketet mot grannen. Redan första sommaren med ryckning behövde jag bara rycka en gång på de yttersta, de kom aldrig mer upp. Sedan var det en avståndsnivå där jag ryckte 4 -5 skott en vecka, det kom upp 2 - 3 nya, sedan inget mer den sommaren. Men året efter kom det upp 2 - 3 st. tidigt Inget mer den sommaren eller senare heller. Nu sedan två år är det ett litet område på kanske en kvm, där det som kommer upp kommer.

• Gilla
En räv bakom örat och 7 till
  • Laddar…
Men sedan har vi något mycket värre på gränsen mot en annan granne. På båda sidor har vi "parksallad". Det är en fruktansvärd marktäckare, som blir bortåt en meter hög. Där har vi nu tillsammans med grannen lagt svart ogräsduk över hela beståndet. Vi har lyckats till 90%, det kommer upp lite. Vi ökar området som är täckt alleftersom beståndet spriderr sig ut från det täckta området.

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Kan bara instämma om parksallad / parksallat. Det får en att längta efter kirskål och andra ogräs. Kväver andra växter. Kommer upp tidigt på säsongen. Växer in genom rotsystemet på andra växter så den blir omöjlig att rensa utan att gräva upp hela rabatten och vända på jorden. Sprider sig genom både rötter och frö.
https://for.se/vaxter-som-ar-en-potentiell-risk/parksallat/

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Oh vad kul, är det parksallat som hittat till våra rabatter 😖

• Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om du just har fått dit det, så kan det g att utrota genom rensning.

Vi rensade 100% på vår sida för en del år sedan, tog bort varenda rotbit på ca 20 kvm, ett enormt arbete. Och grävde ned en plastkant mot grannen. Men det kom tillbaka via grannen. Nu kör vi som sagt med täckduk över alltihop, tanken är att låta den ligga i 3 - 4 år.

H hempularen skrev:
Jo vi har troligen fortfarande parkslide. Förra året kom det upp ett enda skott som säkert var parkslide. Omkring midsommar. Sedan kom det ytterligare 4 - 5 skott totalt under sommaren som jag uppfattade var parkslide, men jag tog dem när de var mindre än 20mm höga, jag är inte säker på att de var parkslide. Från ca 20e juli kom ingenting upp.

Blir spännande att se hur det går i år.

Grannen som alltså odlade parkslide i drygt 30 år på sin sida hade några tiotals skott som kom upp upprepat under sommaren, men även där är beståndet nästan helt borta.

Redan efter första året med hårdbekämpning krympte ytan med parkslide hos oss. Vi hade skott som kom upp ca 5m från staketet mot grannen. Redan första sommaren med ryckning behövde jag bara rycka en gång på de yttersta, de kom aldrig mer upp. Sedan var det en avståndsnivå där jag ryckte 4 -5 skott en vecka, det kom upp 2 - 3 nya, sedan inget mer den sommaren. Men året efter kom det upp 2 - 3 st. tidigt Inget mer den sommaren eller senare heller. Nu sedan två år är det ett litet område på kanske en kvm, där det som kommer upp kommer.
Jag hittade ett litet bestånd med bara två stänglar. Jag grävde och trodde jag fick bort det, men efter två el tre år kom det åter skott och har gjort sedan dess. Jag försöker ta bort dem, o det är bara 1-2 ggr per år det kommer upp där. Rötterna går in under en sten jag inte kunnat rubba vilket gör det besvärligt. Jag har två andra bestånd, kanske kan man säga litet resp mellan. I början försökte jag gräva men fick alltför ont i rygg axlar o nacke så jag gick över till att försöka plocka bort skotten, c:a en gång i veckan. Det har blivit gradvis mindre men jag har hållit på i c:a 10 år.

Det låter ju tråkigt. Jag trodde att slutet började närma sig.

Hos mig gick det väldigt fort att bli av med det. Parksliden hade nog vuxit rätt länge i trädgården som anlades på 40 talet. Men den var inte jättestor. Kanske en 1 m i diameter med några utlöpare som liksom scoutade nya områden att slå sig ner på. Första och andra året ryckte jag skott nästan varje vecka. Men redan tredje året så tappade den orken rejält. Efter 5 år kom det inte längre några skott. Och nu har den inte visat sig alls på 4 år. Där den växte är det istället fullt av vitsippor och liljekonvaljer.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Hos mig gick det väldigt fort att bli av med det. Parksliden hade nog vuxit rätt länge i trädgården som anlades på 40 talet. Men den var inte jättestor. Kanske en 1 m i diameter med några utlöpare som liksom scoutade nya områden att slå sig ner på. Första och andra året ryckte jag skott nästan varje vecka. Men redan tredje året så tappade den orken rejält. Efter 5 år kom det inte längre några skott. Och nu har den inte visat sig alls på 4 år. Där den växte är det istället fullt av vitsippor och liljekonvaljer.
Häck spirea inte så kul om den får sprida sig ohämmat

Sten Lindgren Sten Lindgren skrev:
Häck spirea inte så kul om den får sprida sig ohämmat
Jag förstår inte riktigt? Var det ett svar till mig?

Krilleman
N Nudeln skrev:
Eftersom kampen mot parkslide verkar vara utdragen vore det kul med uppföljning såhär några år senare. Hur går det för er, @Baoa, @imported_Benno, @Krilleman, @byggarnbob, @hempularen med flera? Inga bakslag?
Aktuellt hus är ju numera sålt sen ett par år tillbaka, men jag åkte förbi häromdagen och ingen Parkslide var synlig.

Trägen vinner...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hejsan - jag hade en kraftig buske parkslide intill gammalt hus på murad plintgrund. Första året tog jag bort allt grönt och levande. Inget grävande, bara skar ner. Plantan svarade med nya skott - bladen är mörkröda när de sticker upp i början. Plockade alla nya skott, drog fram långa revor med gröna blad. det var begränsat område med klippt gräsmatta intill. Plockade på regelbundet hela sommaren. År två kom det nya skott, fast inte så många, men hela växtperioden. År tre kom det också, fast färre. År tre bara några enstaka. År fyra var det fem/sex stycken. År fem var det inga alls. Då hade väl roten svultit ihjäl. Utan gröna blad, inget näringsupptag och ingen spridning. utan bara död.

• Gilla
  • Älska
Erik_91 och 4 till
  • Laddar…
Den här typen av svårdödat ogräs generellt; jag är lite nyfrälst, robotklippare som ska gå första året i år, och hoppas den ska magiskt bara hjälpa gräset vinna över allt konkurrerande. Nån sanning alls i det, har ni koll på vilka typer av ogräs det kommer hjälpa mot? Skulle frekvent robot-klippning göra nånting alls mot parkslide?

Det är väl bara gräs som tål att klippas i längden. Sedan finns det en massa jobbiga växter som kryper under gräset som inte blir påverkat. Maskros, groddblad och revsmörblomma är några av de vanligaste i gräsmatta. Är marken tillräckligt plan för en robot så blir det nog svårt för Parksliden. Tyvärr så kan den väl ofta hitta något litet skrymsle man inte tänkt ha gräsmatta på att gömma sig i.

Redigerat:
S
I importensketsig skrev:
Den här typen av svårdödat ogräs generellt; jag är lite nyfrälst, robotklippare som ska gå första året i år, och hoppas den ska magiskt bara hjälpa gräset vinna över allt konkurrerande. Nån sanning alls i det, har ni koll på vilka typer av ogräs det kommer hjälpa mot? Skulle frekvent robot-klippning göra nånting alls mot parkslide?
Ja, självklart går det bra att döda parkslide med robotgräsklippare. Jag har skrivit om det i mitt dokument. Här är stycket om robotgräsklippare:

Robotgräsklippare​

Det är många som lyckats med att jämna till marken och köra robotgräsklippare över hela området, med marginal. Det har knäckt parksliden. Att manuellt kapa ner lika ofta och effektivt som en robotgräsklippare får ändå anses vara nästan omöjligt i praktiken. Har man möjlighet så är detta den absolut bästa metoden.
Det måste dock nämnas att robotgräsklippare inte stoppar utlöpare som kommer från ett etablerat orört bestånd utanför tomten. Rötterna växer sakta men säkert längre och längre under gräsmattan och försöker hela tiden titta upp. Till slut når de andra ändan av gräsmattan där roboten inte klipper längre och då tittar en planta upp. Till exempel i rabatten invid huset. Det fungerar alltså inte att i längden begränsa utbredningen av ett bestånd med robotgräsklippare eller motsvarande manuell beskärning.

Citatet är från https://bit.ly/parkslide

Tiden det tar innan parksliden dör varierar dock enormt. Små rotfragment som kommit med i gräsmattejord dör normalt på något år. Ett stort och väletablerat bestånd kan ta decennier. Dessutom kan djupt liggande rötter ligga i dvala och komma igång om någon gräver upp dem närmare ytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.