C
F fribygg skrev:
Det behöver man inte ta reda på om sotaren är intresserad av att provtrycka och godkänna den 'befintliga'
Men det skall väl göras en bygganmälan också?
Men absolut, tänkte i första hand på sotaren som kommunens förlängda arm i sammanhanget.

C cpalm skrev:
Men det skall väl göras en bygganmälan också?
Men absolut, tänkte i första hand på sotaren som kommunens förlängda arm i sammanhanget.
Bygganmälan för några tusen om man installerar i dag ja, om kaminen är befintlig finns väl ingen anledning att göda den kommunala byråkratin?

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
om kaminen är befintlig finns väl ingen anledning att göda den kommunala byråkratin?
Nej verkligen inte, men det fanns ingen kamin installerad för tillfället om jag tolkade det rätt(?)

Nej, det fanns bara en oljepanna i källaren när jag flyttade in. Men kan kanske hävda att kaminen var installerad när jag flyttade in men att jag tillfälligt lyfte bort den när jag renoverade köket.

• Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Men kan kanske hävda att kaminen var installerad när jag flyttade in men att jag tillfälligt lyfte bort den när jag renoverade köket.
Nä, så kan du väl inte göra?

• Haha
Höga Berget
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sotaren är 'säkerhetens' förlängda arm. Kommunen vill ha in anmälan och avgift, men det behövs ju inte OM kaminen redan fanns;)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Hörde jag en polett trilla ner?
Då hörde du mycket bättre än mig;)

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då hörde du mycket bättre än mig;)
jag tror vi behöver mer än en polett, tyvärr. det är inte lätt att komma med antydningar alla gånger.

men som sagt - jag är helt övertygad om att kaminen var intstallerad redan innan reglerna ändrades. det gör det hela mycket enklare.

• Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.