Undrar bara om någon vet något om Viessmann Vitocal, om det är en bra Luft/Vatten pump?
 
Den är väl tysk så kvaliteten borde vara helt okej. Ganska sällsynt i Sverige dock så det är viktigt att man hittar en bra återförsäljare som verkligen kan Viessmann och den modellen och kommer att finnas kvar framöver om man behöver service. Tror det är lättare att hitta återförsäljare ju längre söderut man bor?
 
Bor ju en bit ner i Sverige (Småland)
Fick två offerter och Viessmann var en av dom. Har ju bara sett lite reklam om märket men de verkar vara rätt så stora i Tyskland.
 
Vilken modell handlar det om? Ser att de erbjuder några olika modell-serier med lite olika prestanda. Har du kollat vad ditt hus behöver för framledningstemperatur vid DVUT för att klara hålla ca 21° inne?
 
J Josth skrev:
Vilken modell handlar det om? Ser att de erbjuder några olika modell-serier med lite olika prestanda. Har du kollat vad ditt hus behöver för framledningstemperatur vid DVUT för att klara hålla ca 21° inne?
Har kontaktat dom igen för att få reda på vilken modell då de har bara skrivit VP Viessmann Vitocal 8 kW
 
Har varit med och installerat några sådana
Värmepumparna är bra
Men styrningen är kanske inte den lättaste för en normal villa ägare
Men är den rätt inställd så går dom väldigt bra
Men är man van vid de andra tillverkarnas pumpar så kan man nog klia sig i huvudet lite då tyskarna tänker lite annorlunda inte fel bara tyskt:crysmile:
 
haha
Sa till den som skulle ge mig offerten att jag bryr mig inte speciellt om den har en massa fineser (wifi och smarta anslutningar)
Jag vill bara den ska ställas in och sedan köras på.
Var skillnad på dessa två offerter jag fick så man vill inte köpa dåliga saker.
 
Kommer få en till offert nästa vecka då ett annat förtag kommer titta på fredag.
Vet redan vad de vill sälja till mig då jag kollade med dom i förväg men för att få en offert så ska de komma och titta först.

NIBE S2120-12KW (utedel)
NIBE S325 (innedel)

Läste igenom denna artikel så man få lite mer info att kolla igenom :)
Maxa värmepumpens effektivitet med en bra installation | Byggahus.se
 
B
Nibe har väldigt långa leveranstider just nu, tror inte du fär en nibe installerat innan vintern.
 
Jag har precis köpt en luft/vatten från viesmann. Vitocal 222s fick den installerad för ca. 2veckor sedan, är nöjd hittills
 
Tillverkar VieBmann egna luftvattenpumpar eller är det konverterade kinapumpar?
 
Egna
 
C cazz skrev:
Undrar bara om någon vet något om Viessmann Vitocal, om det är en bra Luft/Vatten pump?
Du kommer att vara nöjd ..
Bra effekt bra övervakning och bra garantier
Tillverkad i allendorff i Tyskland
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
M mollson skrev:
Du kommer att vara nöjd ..
Bra effekt bra övervakning och bra garantier
Tillverkad i allendorff i Tyskland
Tack, har fått min installerad innan julen och jag är väldigt nöjd än så länge :)
 
Totte lille Totte lille skrev:
Har varit med och installerat några sådana
Värmepumparna är bra
Men styrningen är kanske inte den lättaste för en normal villa ägare
Men är den rätt inställd så går dom väldigt bra
Men är man van vid de andra tillverkarnas pumpar så kan man nog klia sig i huvudet lite då tyskarna tänker lite annorlunda inte fel bara tyskt:crysmile:
Har en sådan sen 1 år vitocal 333 6 kW. Funkar bra men som du säger, interfacet till maskinen inte helt lätt🙄 o saknar lite basic i normalskärmen. Får knappa mycket. Appen hyfsad men saknar brinetempen
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.