Hej!
Vi står i begrepp att bygga hus och ett av de viktigaste valen är väl uppvärmningssystemet. Vår fastighet har möjlighet att ansluta sig till fjärrvärme så det tänkte vi först. MEN, så talade vi med hustillverkaren, och han sa att det skulle bli betydligt dyrare driftkostnader. Han förklarade så här;
Nibe 750 frånluftsvärmepump ger 3,5 kWh för varje kWh man köper från elleverantören. Då man väljer frånluftsvärmepump installeras alltid ett mekaniskt självdragssystem.
Skulle vi välja fjärrvärme så ger varje kWh bara en kWh, alltså betydligt högre elräkning (även om fjärrvärmen är billigare per kWh så blir det ju betydligt fler kWh). Men sedan är det så att då man väljer fjärrvärme så installeras ett FTX ventilationssystem, och det gör tydligen så att "lite" av den använda värmeenergin kan återanvändas. Han kunde dock inte säga hur mycket men försäkrade att frånluftsvärmepumpen + självdrag gav de billigaste driftkostnaderna. Med tanke på att frånluftsvärmepumpen kostar 100 kkr och ska bytas ut efter 10-15 år så är jag inte helt säker på att han har rätt....vad jag förstår så håller en fjärrvärmeväxlare betydligt längre än så och kostar en bråkdel.
Nu har jag fyra frågor som jag hoppas att någon med kunskap om detta kan svara på!
  1. FTX i samband med fjärrvärme, hur mycket minskar det energianvändningen ungefär?
  2. Hur mycket bättre är FTX än självdrag med avseende på inomhusluften, risk för fuktskador mm?
  3. Varför kan man inte ha FTX tillsammans med frånluftsvärmepump? Eller kan man det? Eller är det något i frånluftsvärmepumpen som gör att det räcker med självdrag?
  4. Om man vill kunna ha kall luft i sovrummet sommartid, är det något ventilationssystem som kan ge detta? Eller måste man ha sin skrymmande golvfläkt på...?

M
Med fjärrvärme förbrukar du ju inte el. 1kwh värme med fjärrvärme kostar mindre än 1kwh värme med eluppvärmning. Vet inte priserna exakt, men nån har sagt runt hälften av vad el kostar.

FTX är inte ett uppvärmningssystem, utan aktiv ventilation med återvinning av värme från utblåsluften. FTX minskar värmeförlusterna som sker genom ventilationen.

1) FTX minskar värmeförlusterna som orsakas av ventilationen med runt 80-85%
2) Självdrag är inte så vettigt med bra isolerade hus, och inte tillåtet i nybyggen. Du måste uppnå viss luftutbyte per person och yta i huset enligt gällande regler. FTX ska ställas in så att du har undertryck, vilken minska risken för fuktproblem i huset.
3) En FLVP är en variant av FTX, men den återvunna värmen hamnar i ett vattenburet system istället för förvärmd friskluft.
4) Du kan koppla kylbatteri till FTX, om du har en vattenkälla som är kyld, tex mark- eller bergvärmeslingor. Det kallas för frikyla. Det är iof helt möjligt och kanske bättre ur vissa sammanhang att ha en flältkonvektor i rummet som ska kylas med hjälp av frikyla. Problemet är att luftflödet i ett FTX-system oftast inte räcker för att kyla ner ett hett hus. Du har kanske stått bredvid en AC som kyler - samma flöde måste ju komma ut ur ventilationen för att kunna kyla tillräckligt.

Kostnadsmässigt kanske FLVP är billigare än fjärrvärmen. Var försiktig så att du inte blandar ihop begreppen. Med kwh värme menar man uppvärmning med elradiator som har 100% verkningsgrad. En elradiator omvandlar 1 kwh el till 1kwh värme. En värmepump drivs med el, men kan omvandla 1 kwh el till 3-5 kwh värme, dvs 300-500% verkningsgrad (COP 3-5). Fjärrvärmen kostar väl drygt hälften av vad motsvarande eluppvärmning gör.

Vad som avgör vilket system du ska välja måste du räkna fram. Precis som du nämner är investeringskostnaden/återbetalningstid en viktig faktor. Sen kanske ni vill kunna värma vatten till dusch, mm. En FVLP brukar ha en varmvattenberedare, så duschen blir ju billigare...

100tkr för en FLVP avser hela systemet. Själva pumpen ligger väl på 10-30tkr eller nått sånt..

Anslutning till Fjärrvärmen lär inte vara gratis. Du måste se till den totala kostnaden.

Redigerat av moderator:
Ett FTX-system har en verkningsgrad på ca 80%.
FTX kontra självdrag är FTX överlägset, men du kommer inte ha självdrag om du väljer frånluftsvärmepump.
FTX tar tillvara på värmen i frånluften (och värmer tilluften), FLVP tar tillvara på värmen i frånluften (och värmer tappvatten/värmevattnet).
Att montera FTX och FLVP parallellt/efter varandra ger ingen fördel.
Nackdelen med FLVP är att all tilluft har utetemperatur.
Nackdelen med FTX är att under sommaren tas ingen värme tillvara på.

Tack så mycket för ditt svar Micke64! Jag blandar nog tyvärr rätt friskt ihop begreppen, jag har bara precis börjat förstå lite av hur allt hänger ihop;)
Dock blir det ju genast en följdfråga på fråga 1: Om FTX minskar värmeförlusterna som orsakas av ventilationen med 80% - hur kan man veta hur mycket det blir i kWh? Hur stora är värmeförlusterna pga ventilationen om man inte har FTX?
Ditt klargörande att själva pumpen "bara" kostar 10-30 kkr hjälper mig jättemycket! Om det är pumpen som ska bytas efter 10-15 år och inte hela FLVP-systemet så blir ju avskrivningskostnaden en helt annan!
Jag ska försöka göra en kalkyl på det här, vill ju gärna vara miljövänlig och välja fjärrvärme men inte på bekostnad av min privatekonomi...

Hej Demmpa, tack för ditt svar! Jag förstår det mesta men det där med verkningsgraden är ett mysterium...
Jag förstår av ditt svar att det är bara om vi väljer fjärrvärme som vi ska ha FTX. Om vi antar att vi förbrukar 20000 kWh fjärrvärme per år för att värma inomhusluften och varmvattnet UTAN FTX, hur många kWh fjärrvärme förbrukar vi då MED FTX? Under sommaren blir det ingen vinst (men då behöver man ju inte heller värma inomhusluften) så det är väl framför allt under vintern som FTX minskar uppvärmningskostnaderna.
Det kanske inte går att räkna ut exakt, men hur ska man tänka?

Om du har ett hus på 200 kvm och en takhöjd på 2,5 m så har du en luftmängd på 500 kubikmeter. All luft ska/bör bytas varannan timme, mao så måste 250 kubikmeter luft värmas varje timme. 80% av den energi som går åt att värma den utsugna luften får du tillbaka med FTX-system.

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
M
Energiförlusten via ventilationen är runt 30% av husets totala uppvärmningsbehov, lite beroende på hur välisolerat du har. Bättre isolering, desto större relativ förlust via ventilationen.

Om vi följer Demmpa's exempel på 200kvm hus, och det är 0c ute kommer det gå åt runt 1,5kw för att värma all luft som behövs ventileras. Med 80% verkningsgrad på FTXen blir den faktiska förlusten 0,2x1,5, dvs 300w.

http://www.byggahus.se/forum/biobransle/113069-hur-manga-kw-att-varma-luft.html

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
Tack Seniorerna för era svar och för ert tålamod:)
Jag tror att jag äntligen fattat och jag har räknat ut att fjärrvärme lönar sig absolut inte. I mina räkneexempel har jag ändå inte tagit hänsyn till den längre amorteringstiden för FJV-investeringen (anslutning + FTX-system).
Jag har försökt få fram priser så gott det går men även om beräkningen inte är exakt så ger den ett tydligt resultat.
Tack än en gång för all hjälp!
Så här har jag räknat:

BERÄKNING UPPVÄRMNINGSKOSTNAD (inkluderar inte varmvatten eller hushållsel)
Vi utgår från att husets uppvärmningsbehov ”i grunden” är 17500 kWh.
ALTERNATIV 1, FLVP (INKL, VENTILATION)
En FLVP har verkningsgrad på 2,5. Detta innebär att vi behöver köpa 7000 kWh el, FLVP omvandlar detta till 17500 kWh elvärme.
Priset för el är f.n. 0,89 kr/kWh vilket gr en årskostnad på 6200 kr.
Pumpen i FLVP kostar ca 30000 kr och håller ca 15 år. Det ger en avskrivningskostnad på 2000 kr/år.
Investeringskostnaden för en FLVP är 100000 kr. Den årliga räntekostnaden blir 3000 kr (under en lång tid, jag räknar inte ut den totala räntekostnaden).
TOTALT kostar FLVP: 6200 + 2000 + 3000 = 11200 kr/år.

ALTERNATIV 2, FJV (INKL,FTX VENTILATION)
En FJV-växlare har verkningsgrad på 1. Detta innebär att vi behöver köpa 17500 kWh FJV.,
Med FTX-ventilation, som har en verkningsgrad på 80%, återvinner man 80% av värmen som annars försvunnit ut med ventilationen. Om 30% (ca 5000 kWh) skulle försvinna ut genom ventilationen UTAN FTX så försvinner bara 1000 kWh MED FTX. Man behöver alltså bara köpa 13500 kWh FJV om man har FTX-ventilation.
Priset för FJV är f.n. 0,66 kr/kWh vilket ger en årskostnad på 8900 kr+ fast kostnad 3700 = 12600 kr
Ny värmeväxlare kostar ca 40000 kr och håller ca 20 år. Det ger en avskrivningskostnad på 2000 kr/år.
Investeringskostnaden för FJV +FTX är 160000 kr (anslutning FJV 80 kkr, FTX-ventilation 80 kkr). Den årliga räntekostnaden blir 4800 kr (under en lång tid, jag räknar inte ut den totala räntekostnaden).
TOTALT kostar FJV: 12600 + 2000 + 4800 = 19400 kr/år.

Varmvatten:
FLVP tar tillvara värmen i uteluften på sommaren och värmer upp vattnet. Denna effekt har man inte med FJV och FTX, alltså blir även varmvattnet billigare med FLVP.
Hushållsel:
Det finns vitvaror (tvättmaskin, diskmaskin)som är anpassade för såväl FLVP som FJV. Om detta ger någon besparing vet jag inte. I övrigt påverkas inte kostnaden för hushållselen.

M
Det finns diskmaskiner och tvättmaskiner som kan kopplas till varmvatten, vilket gör besparingen bäst med FVLP.

Har du funderat på vilket som påverkar värdet på huset mest? Ett annat alternativ kanske kan vara markvärme eller bergvärme. Men tyvärr behöver du FTX-systemet (eller annan aktiv ventilation) för alla uppvärmningsalternativ förutom FLVP.

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
Rent ekonomiskt lönar det sig aldrig med ftx system I en villa av normal storlek..
Men det är en stor komforthöjning med att slippa kalldrag från spaltventiler vintertid.

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
Skulle jag byggt nytt skulle jag inte tveka en sekund, utan ftx hade jag satt in oavsett uppvärmingssystem.
Om huset inte är alltför stort så kan du titta på nibe470 som är lite av en kombo av flvp och ftx.

b2b2 skrev:
Rent ekonomiskt lönar det sig aldrig med ftx system I en villa av normal storlek..
Men det är en stor komforthöjning med att slippa kalldrag från spaltventiler vintertid.
Nog ska det väl gå att koppla styrd tilluft även till en modern FLVP?

M
pjfj skrev:
Nog ska det väl gå att koppla styrd tilluft även till en modern FLVP?
Ja, det går kanske. Men vitsen med FTX är att den förvärmer till-luften så att du inte drar in -20c luft in i alla rum.

Sedan får man även kolla upp det där med bredbandanslutning, på vissa ställen är det svårare/dyrare att skaffa fiberanslutning om man inte samtidigt skaffar/har fjärrvärme.

Här i kommunen började dom med fiberanslutning för ca 10 år sedan, då drogs det bara ihop med fjärrvärmerören och bara i tätorten. Nu dras det även med elledningarna, det har tagit många år med samtal med nätägaren.

Fiber är inga problem, det har jag redan kollat upp;)
Däremot börjar jag bli orolig för varmvattentillgången, i Nibe 750 är varmvattenberedaren bara 180 liter. Vi har i vårt nuvarande hus varmvattenberedare på 300 liter. Jag har tänkt mig ett större badkar (för två) i nya huset, snopet om man får bada i ljummet vatten....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.