Man kan koppla FLVP i serie med en varmvattensberedare så flerdubblar du volymen till en minimal kostnad. Det du förlorar är värmeläckaget från vvb. Det kan iofs vara signifikant, så välj en med god isolering.

Vi har nyligen byggt hus. Det blev bergvärme och FTX för oss trots att det inte alls går att räkna hem. Men jag vill inte ha kalluft runt fötterna när jag nu bemödat mig med golvvärme i hela huset. Sen tänker jag att flexibiliteten är större i framtiden. Fjärrvärme, solvärme, osv... kan välja vilket som eftersom ventilationen är ett separat system.

Redigerat:
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Det FINNS system som fungerar som FTX men har kompressor så (vi har det). För oss klarar den att värma huset ner till nollgradigt ungefär, sen brukar jag behöva slå på pannan (vattenburen el som komplement).

Detta var vad som fanns i huset när vi köpte det, jag tycker det är en jättesmart grej men tydligen är det väldigt ovanligt.

Micke64 skrev:
100tkr för en FLVP avser hela systemet. Själva pumpen ligger väl på 10-30tkr eller nått sånt..
Nja...just en Nibe F750 som Maria nämnde har ett listpris på 86 tkr enligt Nibe själva. Att det sen går att hitta dessa för dryga 60 tkr är en annan femma. Trots det så ligger de nya FLVP som är anpassade till nya BBR klart över dina nämnda 10-30 tkr

M
Även om nu FLVP verkar billigaste alternativet just nu, kan det vara bra att veta att det finns pollenfilter till FTX-systemen. Det är viktigt för oss då vi är väldigt känsliga. Dvs komforten är värd den extra investeringen för oss.

Nibe f750 kostar väl snarare 70.000kr?

Edit: robert hann först :)

M
Robert 75 skrev:
Nja...just en Nibe F750 som Maria nämnde har ett listpris på 86 tkr enligt Nibe själva. Att det sen går att hitta dessa för dryga 60 tkr är en annan femma. Trots det så ligger de nya FLVP som är anpassade till nya BBR klart över dina nämnda 10-30 tkr
Du byter ju inte hela om tex kompressorn går sönder.... det var så jag menade.

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
I
Alla nybyggen har väl mekanisk ventilation, så den kostnaden får du i vilket fall som.
Avgörande till stor del är väl hur stort huset ska bli, hur stor luftväxlingen kommer att bli. Ett tillägg i bbr finns och det säger, ventilera med förnuft. Det är altså inte lag på att du måste följa normen blint. Återvinner en ftx 80%, vilket jag tvivlar på, så blir kostnaden 20% av grundvärmekostnaden + vad ftx drar, ej medräknat fläkten som du måste ha oavsett. Det verkar ju ok, men varmvattenkostnaden är 100% av grundvärmekostnaden, och vatten är betydligt mer energikrävande att värma.
Där har flvp sin fördel, givetvis andra typer av vp också,
En vp mår bäst av långa gåntider och för att återvinningen ska fungera med en flvp bör den således gå alltid. Det som påverkar livslängden då är så kallade tryckuppsättningen, skilnaden mellan hög och lågtryck i systemet, det sliter mer och tar mer ström att köra den kallt och samtidigt ha en hög vattentemperatur. 750 och CZ har varvtalsreglering vilket gör att man kan köra dem som en mindre flvp den tiden inte värmebehovet är stort samtidigt som de har kapacitet när kylan kommer. Nackdelen med att köra avluft på minus 20 är att de med jämna mellanrum måste avfrosta och då tappar man, under den perioden energin från luften, Cz och 750 är alltså inget bra alternativ till ett mindre hus, samtidigt kostar de 2-3 ggr så mycket och kräver mer av ventilationskanalen för avluft pg av ökad kondensbildning vid lägre temp.
Husets ventilationsbehov och antal tim under 0 per år så kanske man kan uppskatta pay off tiden för merkostnaden en 750 har gentemot en mindre pump. Gäller mindre hus100-140kvm, i hus med 200kvm är inte de små att tänka på.

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
I
mariatherese skrev:
Man kan koppla FLVP i serie med en varmvattensberedare så flerdubblar du volymen till en minimal kostnad. Det du förlorar är värmeläckaget från vvb. Det kan iofs vara signifikant, så välj en med god isolering.

Vi har nyligen byggt hus. Det blev bergvärme och FTX för oss trots att det inte alls går att räkna hem. Men jag vill inte ha kalluft runt fötterna när jag nu bemödat mig med golvvärme i hela huset. Sen tänker jag att flexibiliteten är större i framtiden. Fjärrvärme, solvärme, osv... kan välja vilket som eftersom ventilationen är ett separat system.
Varför kan du inte räkna hem det? Energibehovet blir ju bara 20% av 1/3?

ion skrev:
Varför kan du inte räkna hem det? Energibehovet blir ju bara 20% av 1/3?
Det är väl egentligen inte FTX'en i sig som inte går att räkna hem utan hela valet vi gjorde. Vi har bergvärmepump och FTX, en kombination som säkert är mycket dyrare än en FLVP om man räknar på det. Nu tycker jag ändå att vi gjorde en bra affär; jag fick ett bra pris på värmepumpen och FTXen installerade jag själv. Och jag fick ett system som uppfyllde alla mina krav!

Till trådstartaren. Investeringskostnaden på i mitt fall blir bara 10kkr högre än FJV+FTX (fast det beror på att jag installerade FTX-systemet själv). Nu måste jag gå tillbaka och titta på vilka energibehov du hade. Aha! Åh, det hade varit så spännande om någon hade gjort en LCC-beräkning på de olika alternativen!!! Sk*t att värmepumpstillverkarna inte ligger på den nivån.

Sen undrar jag om den tekniska livslängden på vvx verkligen bara är 20 år? I den snälla miljön och små temperatur och tryckvariationerna borde kunna vara betydligt längre. Någon som verkligen bytt sin FJV-VVX?

Redigerat:
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Ju mer info man får desto svårare blir valet...!
Huset vi ska bygga är ca 155 m2 så ska vi ha FLVP så är det väl Nibe 750 som gäller. Jag vet inte vilket energibehov vi kommer att ha, det är ju först i projekteringen som beräkningarna görs (d.v.s. då man redan beslutat om typ av uppvärmning).
Det blir ju klart dyrare med FJV+FTX, men av svaren här på tråden så tolkar jag att inomhusluften blir bättre, det blir en behagligare värme och varmvattnet tar aldrig slut. Det är ju ofrånkomligen ganska stora fördelar.
De investeringskostnader jag angett är de jag fått från hustillverkaren. Även om de säkert får ett bättre pris så är det jag får betala för FLVP inkl. installation 100 kkr (de drar av 20 kkr från offererat pris om jag istället väljer FTX, men då tillkommer ju FJV-anslutningen som ligger utanför entreprenaden).
För att jag ska kunna jämföra korrekt så skulle jag behöva veta vad det kommer att kosta med FLVP framöver (utbyte av själva pumpen inkl. installation) och hur ofta. Någon som vet?
20 år för fjärrvärmeväxlaren är bara en grov uppskattning från min sida, har inte hittat info någonstans.
Jag är tacksam för all info!

• Gilla
Andreas Al
  • Laddar…
I många kommuner är du tvungen att ansluta dig till fjärrvärmen om sådan finns i gatan. De kan vad jag vet inte tvinga dig att använda den, men anslutnings avgift och årlig kostnad kan du tvingas betala.

I
Det verkar luta åt flvp modell större och det håller jag med om är det vettigaste. Jag nämnde några märken och som vän av ordning vill jag påpeka att det finns fler. Se bif länk. http://energimyndigheten.se/Templat...roductCompareList=1143,1146,1144&PageID=13370
Föutom dessa finns http://www.mecmaster.se/pdf/fl59.pdf
Hur länge en flvp av denna typ håller vet ingen, de är fortfarande inte tillräkligt gamla. Äldst är cz50, den har funnits i ca 10år och ännu har inte jag läst om något alvarligare fel på den. Mycket beror på hur man använder den,
Jämför ett kylskåp och ett frysskåp, trots att dörren till kylen öppnas oftare och dess kompressor får jobba oftare är det för det mesta frysen som går sönder först. Av samma anledning håller i regel en berg/brunn/sjö/ytjord bättre då de inte behöver gå så lågt i temperatur. Så finns möjligheten är " mariatherese " anlägning enligt min mening det bästa. Den bör fungera problemfritt i minst 20år.
Skulle jag ändra något skulle det vara att koppla bort ev el-värmare i ftx och låta den göra vad den kan med frånluften, till-luften är ändå bättre än den skulle vara utan ftx.

Redigerat av moderator:
Hemmakatten
Maria, du räknade med fel el-pris i dina exempel på första sidan i tråden. Det finns ingen el till så lågt pris som 0,89 öre per kWh

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
M
Hemmakatten skrev:
Maria, du räknade med fel el-pris i dina exempel på första sidan i tråden. Det finns ingen el till så lågt pris som 0,89 öre per kWh
Hur menar du? Hur ska du räkna priset?

Här tar Vattenfall 19,2 öre/kWh för elöverföring. Därtill kommer energipriset på 43,05 öre/kWh och skatt 29,30 öre/kWh. Summa: 90,44 öre/kWh + elöverföring 24 öre/kWh. Har precis tecknat ett nytt fastpris från december på 23 öre/kWh så det blir då 23+29,3 + moms = 65,4 öre/kWh + elöverföring = 89,4 öre/kWh.

ps, du menade 0,89kr inte ören, väl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.