8 632 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Någon som kan aluminium?
Jag är intresserad av att köpa aluminiumrör som ska användas som stående spjälor i ett altanräcke.Dessa kommer ju stå ute och utsättas för regn i perioder. Är eloxering/anodisering nödvändigt eller kommer ett naturligt oxidationsskikt uppstå med tiden? Jag har inga problem om ytan blir lite melerad/gråvit som en lyktstolpe men om ytan blir kornig, gropig och fläckvis missfärgad är jag väldigt tveksam. Har någon egna erfarenheter av detta eller har någon bilder på hur icke anodiserad/eloxerad alumiunium ser ut efter några år i regn?
Så länge det inte är salter eller andra kemikalier i regnet så tror jag inte att aluminium korroderar, sen kan det ju påverka vilken legering det är också, men generellt så borde det klara vanligt vatten.
Aluminium som inte är behandlat kommer att korrodera, vi i branschen kallar det "vitrost" och är nästan omöjligt att få bort utan bearbetning/polering.
Obehandlat aluminium som få vara utomhus under längre tid blir inte snyggt, blir som sagt vitflammigt.
Att obehandlad aluminium inte korroderar är en felaktighet som många tror.
Obehandlat aluminium som få vara utomhus under längre tid blir inte snyggt, blir som sagt vitflammigt.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 341 inlägg
Dfinns väldigt många olika al-legeringar med helt olika egenskaper. Rent al bildar ett skyddande oxid-skikt som motstår vidare korrosion. Andra legeringar är extremt beständiga i alla omgivningar, ex marin-aluminium.
Följande tabell ger lite överblick:
lications.
Table 1. Aluminum alloys and their applications
Alloy series Alloy elements Properties Applications
1XXX None (>99% Al) Good weldability, good corrosion resistance Conductors, food industry, deep drawing
2XXX Copper High strength, poor weldability, good machinability Air frames Aircraft parts, rivets, machinery components
3XXX Manganese Good weldability, good corrosion resistance Marine structures, building industry, radiators, tubes/pipes, soft drink cans
4XXX Silicon Welding material
5XXX Magnesium
Good weldability,
Good corrosion resistance Chemical plants, marine structures, shipbuilding
6XXX Magnesium
Silicon Good weldability, good corrosion resistance Extruded profiles, window frames, sailing boat masts, diversified constructions
7XXX Zinc
High strength Bridges, beer barrels, aircraft, space industry, ski poles
Tyvärr gick formaterinen åt fanders.
Det som dödar allt aluminium är galvanisk korrosion när al är i kontakt med andra metaller (järn, stål, rostfritt, mässing) under fukt.
Jag antar att du bygger resten av räcket av tryckt virke som innehåller en massa äckliga och giftiga tungmetallsalter. Detta fel gör de flesta. Då ska du inte ta al.
lications.
1XXX None (>99% Al) Good weldability, good corrosion resistance Conductors, food industry, deep drawing
2XXX Copper High strength, poor weldability, good machinability Air frames Aircraft parts, rivets, machinery components
3XXX Manganese Good weldability, good corrosion resistance Marine structures, building industry, radiators, tubes/pipes, soft drink cans
5XXX Magnesium
Good weldability,
6XXX Magnesium
Silicon Good weldability, good corrosion resistance Extruded profiles, window frames, sailing boat masts, diversified constructions
7XXX Zinc
Det som dödar allt aluminium är galvanisk korrosion när al är i kontakt med andra metaller (järn, stål, rostfritt, mässing) under fukt.
Jag antar att du bygger resten av räcket av tryckt virke som innehåller en massa äckliga och giftiga tungmetallsalter. Detta fel gör de flesta. Då ska du inte ta al.
Man har väl fått lära sig att aluminium oxiderar och att detta oxidlager (till skillnad från järnrost) lägger sig som en skyddande hinna. Det är ju det man gör vid anodisering också fast oxidlagret blir tjockare.MB77 skrev:Aluminium som inte är behandlat kommer att korrodera, vi i branschen kallar det "vitrost" och är nästan omöjligt att få bort utan bearbetning/polering.
Den här vitrosten är något som alltså kommer fortlöpande och inte något som uppstår i samband med att oxidlagret bildas?
Billigare alternativ är järnrör målade med Hammerit, http://www.hammerite.se/metaltype-specific/aluminium,stal/
6060 är ju den som de flesta kränger. Då borde den fungera utan anodisering eller? Menar du att mot tryckt virke så kan man inte alls använda aluminium oavsett om den är anodiserad eller inte? Borde väl gå att lösa med plastlpugg där aluminium möter/går in i trä?Thomas_Blekinge skrev:Dfinns väldigt många olika al-legeringar med helt olika egenskaper. Rent al bildar ett skyddande oxid-skikt som motstår vidare korrosion. Andra legeringar är extremt beständiga i alla omgivningar, ex marin-aluminium.
lications.
5XXX Magnesium
Good weldability,
6XXX Magnesium
7XXX Zinc
En länk att läsa, http://www.alumeco.se/Files/Billede...tomhus användning av obehandlat aluminium.pdf
Visst är det ett fantastiskt material. Men till en del saker föredrar jag järn, det ger mycket fler möjligheter, såvida man inte är en hejare på att svetsa aluminium, då går det på ett ut.( nästan).
Visst är det ett fantastiskt material. Men till en del saker föredrar jag järn, det ger mycket fler möjligheter, såvida man inte är en hejare på att svetsa aluminium, då går det på ett ut.( nästan).
Klicka här för att svara