Den är batteridriven, batteri och laddare följer med sågen enligt annonsen

kolhuvud kolhuvud skrev:
Som du säger ligger sågen på 3300 på Harald Nyborg, men frakten hamnade på typ 1200 kr därav tot 4500.

Tack för svaret på frågan !
Bauhaus tog 149:- för hemleverans när jag beställde min i maj förra året.

Såg att den va slut i lager nu dock

Bauhaus har varierande nivå för fri frakt så håller man ögonen öppna kan det bli fri frakt. Fast då måste den självklart finnas i lager samtidigt.

Har köpt en Skil 1340 från Bauhaus
Bordsåg Skil 1340 med ny Saxton 80T klinga och justerade anhåll; verktyg i garage med bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och monterade sedan en Saxton 80T klinga
Tigersågklinga Saxton 80T i förpackning, 10 tum, 255 mm, för cirkelsåg, detaljer synliga på klingan.
Skapa konto

Och sedan åkte en mjukstartsmodul på plats
Mjuktstartmodul 230V med installationsset, inkluderar kablar och kontakter, troligen från företaget ZLB, pris 226,45 kr.
Skapa konto

Sen var det dags att rikta upp klingan och anhållet
Cirkelsågklinga justeras med en digital vinkelmätare på ett bord för exakt 90° inställning.
Skapa konto
Cirkelsågklinga monterad på bordsåg med en justeringsmätare som visar mätvärdet för inställning.
Skapa konto
Bild på ett bordsåg med monterad Saxton 80T klinga och digital inställningsenhet för vinkeljustering.
Skapa konto
En bordsåg med en digital vinkelmätare monterad för att justera sågbord och sågklinga i 90 graders vinkel.
Skapa konto

Den medföljande miter gaunge av inte mycket att hänga i granen...
Bordssåg med monterad klinga, justerad mätare och anhåll i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Så det blev en liten uppgradering från Vevor
Cirkelsåg med Skil 1340 bas och Vevor miter gauge med Saxton 80T klinga, justeras för exakt 90° vinkel och skaljustering.
Skapa konto
Bordssåg med Vevor vinkelmätare och justerbar mätlinjal på arbetsbord, installerad med sågblad och uppgraderade komponenter.
Skapa konto

Och efter det var dags att justera lite så allt matchar som det bör, började att rikta så anhållet och klingan är i 90° bara att lossa, rikta och dra åt skruvarna.
Detaljbild av en justerad Vevor miter gauge monterad på en Skil 1340 såg, redo för exakt vinkelinställning.
Skapa konto
Cirkelsåg med installerad Saxton 80T klinga, röd Vevor mätverktyg och Hultafors vinkel för precisionsinställning på arbetsbord.
Skapa konto
Cirkelsågklinga med en Hultafors linjal för att mäta inställningar och justera anhåll.
Skapa konto

Och efter det justerade jag så skalan stämmer
Justering av sågklinga med skala och justeringsknapp på en bordssåg.
Skapa konto
Digital skjutmått visar en mätning på 79,01 mm mot en röd vinkelhake på en arbetsbänk.
Skapa konto
Justering av skalan och anhållet på en cirkelsåg med en vinkelskala i närbild, visar exakta markeringar och justeringsdetaljer.
Skapa konto

Tack för mig 🤗

• Gilla
  • Älska
FRS05 och 9 till
  • Laddar…
Imponerande. Känns det värt att lägga ner detta på denna sågen?

Är mjukstarten en lämplig variant? Några tidigare i tråden har haft lite bekymmer med sina (ej jämfört fabrikat ännu dock)

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Om man vill att verktygen man har, så klart det är värt att justera in allt så allt är så bra man kan.
Mjukstartsmodulen är väl anpassade för sågen 👍

Absolut det är jag med på. Men jag har ingen uppfattning om hur bra sågen är förutom vad det skrivs här i tråden. Jag har inte hunnit packa upp min ännu och det kommer nog att dröja några veckor till minst. När kul att höra inputen från alla.

Då beställer jag en mjukstart iaf. Så har jag den på plats när det är dags att starta upp.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Imponerande. Känns det värt att lägga ner detta på denna sågen?

Är mjukstarten en lämplig variant? Några tidigare i tråden har haft lite bekymmer med sina (ej jämfört fabrikat ännu dock)
Absolut värt det, så mycket jobb är det inte, men rekorderligt dokumenterat 👍
Med en fin klinga och precision på anhåll kan den här sågen skapa väldigt precisa snickerier!
Man måste ju inte nödvändigtvis använda så fina kalibrerings instrument, funkar även med en kvalitets kombinationsvinkel. Men ju finare grejer man vill kunna snickra desto bättre justerat vill man ju ha sågen.
Om det diffar något mellan klinga och anhåll skulle jag rekommendera att det inte nyper "mot slutet" då det ökar risken för "kick back". Vet att vissa medvetet justerar en hårfin (bokstavligt talat) skelning av anhållet bort från klingan i slutet av snittet.

• Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Mjukstartsmodulen är en jättebra början men det viktigaste är nog att justera in sågen så resultatet av sågningen blir så bra det går 👍

• Gilla
Sillis och 1 till
  • Laddar…
En fråga på temat kalibrering;
När man tar av och på anhållet från sågen vill man ju att det hamnar på exakt samma plats, dvs parallellt med klingan. Fästet är ju sådant att det "glider" på plats över en liten "bult"och sen kläms fast. Men jag har noterat att det i mitt fall kan flytta sig ca 0,5mm i sidled över bulten. När man väl klämt dit anhållet med sina fästen tycks det inte flytta sig lätt men i mitt fall kan jag ändå banka till det lite försiktigt så det flyttar sig (skulle man stötta emot med sitt ämne inför en extra känslig sågning kan det orsaka en hårfin glipa.

Jag funderar också över vad som sker över tid när slitage uppstår och hur fort.

Man kan förstås minimera problemet genom att kalibrera anhållet i ett "ytterläge" över bulten och sen se till att det hamnar där varje gång. Har även tänkt att jag försöker få dit lite krympslang eller en tunn tålig tejpbit över bulten för att ta bort spelet.

Är det någon mer som filosoferar kring detta eller upplever det som ett problem?

Jag såg till att anhållet var skjutet mot ytterläge på bultarna, då man vet vilket läge som det var kalibrerat emot, men som du skriver så gäller det att hålla koll på allt ☺️

• Gilla
korsnäbben och 1 till
  • Laddar…
korsnäbben korsnäbben skrev:
Absolut värt det, så mycket jobb är det inte, men rekorderligt dokumenterat 👍
Med en fin klinga och precision på anhåll kan den här sågen skapa väldigt precisa snickerier!
Man måste ju inte nödvändigtvis använda så fina kalibrerings instrument, funkar även med en kvalitets kombinationsvinkel. Men ju finare grejer man vill kunna snickra desto bättre justerat vill man ju ha sågen.
Om det diffar något mellan klinga och anhåll skulle jag rekommendera att det inte nyper "mot slutet" då det ökar risken för "kick back". Vet att vissa medvetet justerar en hårfin (bokstavligt talat) skelning av anhållet bort från klingan i slutet av snittet.
Hur mycket i frigång på baksidan tycker du är lämpligt att ha?
Det är ju lätt att justera 👌

SC Aero SC Aero skrev:
Hur mycket i frigång på baksidan tycker du är lämpligt att ha?
Det är ju lätt att justera 👌
Amerikanerna verkar tycka max 1/64" så max 0,4mm då. Själv tänker jag att det kanske är lite mycket. Men det är säkert bra om man mest ska mata på med långa brädor som ska hyvlas i metervis. För finsnickeri vill man väl ha ingenting eller minsta mätbara skillnad kanske?

Aha, jag ska mest kapa upp lite MDF så kanske 0,1-0,2 mm kan vara lämpligt?

Så kunnig ska jag inte utge mig för att vara. Men det låter vettigt. Finns ju hursom inga spänningar i MDF som kan ställa till det. Men kick back går ju få med allt ändå om man handhaver fel eller har sågen helt feljusterad. Täck över kompisen i bakgrunden vet ja, lär damma lite 🤷 Själv får jag jämnt fjädring och dropperpost på mina mountainbikes täckt i damm 🤬 Men att köra med grovdammsugare som startar ihop med sågen är mycket hjälpsamt!

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.