Ska som sagt snart installiera en, men frågan är hur svårt det är? Klarar man det själv som snickare?

Jag installerade en liknande, är ni 2 pers så går d fint. Underlättar med ett laserpass när hålen igenom taken skall borras.

jostsweden skrev:
Jag installerade en liknande, är ni 2 pers så går d fint. Underlättar med ett laserpass när hålen igenom taken skall borras.
Ok :)
Ställde ni den direkt på plattan eller på parkett/klinker?
Har sett en del system där man gjort klart med rören innan man ställt kaminen på plats. Så man bara har anslutit mot innertaket.
Samtidigt så säger folk att man måste bygga allt från kaminen och uppåt i samma veva.

Det är inte svårt att montera en kamin + skorsten. Det besvärligaste du kan råka ut för är ev avväxlingar du behöver göra om någon takbjälke hamnar i vägen...

Man bygger normalt från kamin och uppåt, skorstensmodulerna är gjorda så och det är ett enkelt sätt att göra det på också.

MathiasS skrev:
Det är inte svårt att montera en kamin + skorsten. Det besvärligaste du kan råka ut för är ev avväxlingar du behöver göra om någon takbjälke hamnar i vägen...

Man bygger normalt från kamin och uppåt, skorstensmodulerna är gjorda så och det är ett enkelt sätt att göra det på också.
Har oxå förstått mig på att det inte verkar så krångligt.
Problemet är att jag ska gå igenom två tak.
Är detta huset:
ImageUploadedByByggahus.se1397282127.679831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Ja, man klarar det själv. Var bara noga med yttertakgenomföringen så att det blir tätt. Var också noga med att följa monteringsanvisningen vad det gäller brandsäkerheten. Man vill inte höra från besiktningen att man gjort något fel som kräver att man plockar isär allt igen. Det kan vara jobbigt att få isär skorstenen igen när den väl är monterad då det är ganska exakt passform.

Två tak ska du nog inte bekymra dig för, andra hålet kommer gå fort! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.