SPRICKOR

Läste i ett köpavtal med en firma som säljer köksgranitbänkar där det står att granitbänkar kan spricka av sig själv, det finns tydligen luft i själva porerna, eller kan finnas, tror det va luft det stod om, eller något annat i alla fall som kunde bilda dessa "naturliga" sprickor.

Vi säger att jag beställer en bänk, jag monterar den och det uppkommer spänningar i bänken när jag vänder i vrider den på plats på skåpstommarna, o den då spricker lite - kanske bara på ytan på en liten bit, och kanske den gör det för att graniten inte är av bästa kvalitet, vad gör man då?

Har någon råkat ut för dessa "naturliga" skador?

KLASSNING

En kille här på formet har skrivit ett långt bra inlägg om granit, minns han skrev att det fanns 3 olika klasser, hur vet man vilken klass man ev. köpet? Är det stenfirman som kan se på stenen de sågar ur vilken kvalitet den har? Kan granitbutiken ha denna info hos sig?

Redigerat:
Jag har ca 40 års erfarenhet med sten bakom mig och klarar de flesta frågor angående stenbänkar

Vissa typer av gnejs (ådrad sten) kan ha vad vi kallar luftblåsor i sig och troligen är upphovet till detta när materialet bildades och stelnade relativt snabbt (om man jämför med gabbro eller granit som stelnat under lång tid och därför kristalliserats och därför har en jämnare struktur)

Dessa sprickor, som oftast är korta ca: 10 - 30 cm måste skäras bort vid tillverkningen eller placeras i urtagen för häll eller vask

Att klassa stensorterna i 3 klasser verkar lite generaliserande men kan fungera när man pratar mot lekman
Det finns otroligt många stensorter på marknaden och de flesta faller på att de inte håller en jämn kvalité
Tar man in en stensort i sortimentet måste man ha garantier för hög kvalitét under flera år framåt

Det finns ändå många stensorter som är lämpliga, t.ex Grå bohusgranit, Röd bohusgranit, Impala gabbro,Nero Assoluto diabas m.fl

Är skivan utan urtag så är det nästan omöjligt att ha av skivan
Tappa den från 1 meters höjd eller liknande skall nog till för att den skall spricka

Finns det urtag i skivan så skall det alltid finnas förstärkningar framför och bakom urtaget ( se bild nedan )
En planlimmad vask som är förmonterad i skivan utgör också en kraftig förstärkning om den är ihoplimmad med stenen
En skiva med urtag skall alltid bäras på högkant och inte utsättas för vridmoment

Om man hanterar stenen som om den skulle varit en 30 mm glasskiva har man väldigt goda marginaler

Vi hanterar 100-tals skivor varje dag och det är mycket sällan det går sönder någonting över huvud taget

• Genomskärning av förstärkning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tessok,

Tack för svar!

Fler funderingar..

Finns det stensäljare som har en totallösning? som alltså kommer hem o mäter, fixar stenen och monterar den? Jag vill inte köpa sten av en firma som inte monterar den, då har jag ju inte som helst garantier om den knäcks av firman som transporterar den. Bättre om en part ansvarar för hela ledet.

Av dessa stensorter du nämner så är de alltså bättre utan ådring, det e bra att veta, jag vill nog ha en gråaktig bänk, kan tänka mig också en "blue labradore" eller va de kallas(svart med stora "fiskfjäll" i silvergrå o blå nyans)

Mjo, planlimmat är nog snyggt, hur mycket mer kostar det än vanlig utsågning?

Ta kontakt med en stenhuggare i närområdet så kan du troligen köpa "hela paketet". Till en extra kostnad, naturligtvis. Vi resonerade som du. Ville ha en hel och färdig skiva på plats. Köpte skivan inkl. mallning, hemtransport och montering.

nattugglan11 skrev:
Tessok,

Tack för svar!

Fler funderingar..

Finns det stensäljare som har en totallösning? som alltså kommer hem o mäter, fixar stenen och monterar den? Jag vill inte köpa sten av en firma som inte monterar den, då har jag ju inte som helst garantier om den knäcks av firman som transporterar den. Bättre om en part ansvarar för hela ledet.

Av dessa stensorter du nämner så är de alltså bättre utan ådring, det e bra att veta, jag vill nog ha en gråaktig bänk, kan tänka mig också en "blue labradore" eller va de kallas(svart med stora "fiskfjäll" i silvergrå o blå nyans)

Mjo, planlimmat är nog snyggt, hur mycket mer kostar det än vanlig utsågning?
Vår erfarenhet att fortsätta där andra hantverkare varit inblandade är inte goda
Vi hamnar i lägen där skåpsryggarna skiljer 6-8 mm och antingen blir det till att skruva ner halva köket för att få det ordentligt gjort eller så "fuskar" vi med att lägga emellan upptill med diverse trixande för att få det att se hyggligt ut
Det bästa är att snickarna själva monterar skivorna så de blir medvetna om problemen med för stora avvikelser
Vi pratar tid och då givetsvis pengar som är upphov till tjafs. Det kan vara så illa att det inte är tänkbart att montera bänkskivorna utan vi får packa ihop och återkomma ett senare tillfälle. Utan ersättning????? Tufft o tråkigt för kunden
Som du själv skriver "Bättre om en part ansvarar för hela ledet."

En planlimmning kostar ca 2.000:- mer än ett vanligt urtag och då är vasken nerfräst, monterad, fogad samt limmad med tvåkomponent undertill tillsammans med stenen som även den är förstärkt framtill o bakom vasken (se skiss nedan)
Se även några stensorter Emerald Pearl, Grå bohus och borstad Impala. Starka o tåliga sorter
Den planlimmade silgraniten ligger faktiskt i samma nivå som stenen men det ser nästan ut som den ligger över, knepigt..........

• Genomskärning av planlimning.jpg
    Skapa konto
  • Planlimmad plåt.jpg
    Skapa konto
  • Planlimmad silgranit.jpg
    Skapa konto
  • Labrador polerad.jpg
    Skapa konto
  • Grå Bohus polerad.jpg
    Skapa konto
  • Impala borstad ljus.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.