Rikard Ågren skrev:
Personligen skulle jag inte ta i elen din lägenhet efter dina ingrepp btg acke. Har du tex kollat isolationen på golvvärmeslingan?

Och är det så att renoveringen och vad som ska göras redan är uppgjort med föreningen så förstår jag elektrikern ännu mer
Isolationen?
Det var ett tag sedan jag flöt in golvvärme, men jo kabeln var hel och jag tog mej friheten att mäta upp den själv.
btg acke kallar jag mej för eftersom jag till yrket är betong tekniker, armerare eller betongare olika namn på samma jobb, så att flyta in golvvärme är inget jätte ovant.

Han menade isolationsmäta, "megga", med en megger på 1000 V.

//Patrik

Tobbe_3 skrev:
Tyvärr.

I den här "soppan" verkar det stora problemet vara att det finns oklarheter i projektstyrningen av ombyggnaden.

1 Vem är beställare av eljobbet ? Är det BRF eller är det Btg_acke.

2 Har BRF någon totalentreprenör för renovering som har anlitat elektrikern som en underentreprenör som bara skall följa upprättade bygghandlingar och har lämnat offert på detta.

3 Om det är BRF som är beställare, då måste elektriktern följa både bygghandlingen o elsäkerhetsföreskrifter för att få sitt jobb godkänt vid slutbesiktningen och därmed fullt betalt.

Jag kan förstå att elektrikern inte vill koppla in något i ett badrum som han inte har full kontroll över. t.ex golvvärme.

När dom bitarna är utlklarade, då kan man diskutera vidare.

Dom jobb som inte BRF står för måste du speca ordentligt. T.ex Montage av JFB, Byte till jordade uttag. och låta elektrikern göra hela jobbet förutom ev betong spårning o håltagning.
Jag har ingen riktigt koll på hur det är med entreprenaden, men jag tror att det är nån rörig delad entreprenad.
Är det mycket känsligare med att koppla golvvärme i badrummet än i hallen tex?
Vill väl mest att han ska dra in elen till köket, den där EKRK kabeln som han spikade upp i halva min lägenhet. Så att jag kan få liv i min diskmaskin golvvärmen i badet fixar jag på något sätt. Kan ju meka lite el själv. Men jag vill ju följa reglerna som finns, för hur jag får koppla.

Patrik_Hed skrev:
Han menade isolationsmäta, "megga", med en megger på 1000 V.

//Patrik
Aj då har jag missat något som elektrikern gör när jag flöt golvet sist?
Men det måste gå att göra på ett flytet golv väl?

btg acke skrev:
Tack för det svaret, jag tror att jag har två nollor i samma rör som går ner till lampknappen i badrummet den går nämligen vidare till ett eluttag som jag har utanför badrummet i hallen. Är det OK?
Så det är inte tillåtet att dra ström ifrån uttaget i hallen tillbaka till lampknappen och gå in till golv värmen för då har jag två av samma fas i samma rör?
Går det då att sätta in slangen som går i från golvvärmen in i rätt grupp inne i skåpet?
Det kan vara Ok enligt reglerna, utan att veta exakt hur det är draget, men det är klart olämpligt. Dvs ingen gör så om det inte är den sista möjliga nödlösningen.
Kan du beskriva mer i detalj hur det är draget kan du få ett bättre svar.

En meggning (isolationstest) kan göras när som helst. Även efter flytspackling.

Badrummet är det viktigaste rummet i en bostad elsäkerhetsmässigt (personfara). Där finns inget "utrymme" att göra några felinstallationer. Riskerna vid ett elfel i badrummet är mångdubbelt större än i ett vanligt bostadsrum.

Tycker din beskrivning av EKRK är lite konstig. Den skall väl inte både driva diskmaskinen och golvvärmen.

Om du skall få ordning på den här "soppan" . Då måste du och elektrikern och ev. någon projektledare sätta er ner och gå igenom dina önskemål på funktion. Det kan även finnas hinder iform av utförandekrav från BRF som måste beaktas. Jag har lite svårt o veta vad det var som ingick i entreprenaden som BRF handlade upp. Byttes det t.ex elcentral till en normcentral med JFB samt monterades jordade uttag i lägenheten eller vad det endast en enklare badrumsrenovering.

En trefasfördelad grupp till köket kan lösa många av dina problem på snyggt sätt.

Har du glömt jordfelsbrytaren också acke?

Det finna vissa fördelar med att megga slingan innan man gjuter över den: man slipper få ett strömförande golv när man slår på första gången, och man slipper bila upp golvet om den efter gjutning skulle visa sig felaktig.

Rikard Ågren skrev:
Har du glömt jordfelsbrytaren också acke?

Det finna vissa fördelar med att megga slingan innan man gjuter över den: man slipper få ett strömförande golv när man slår på första gången, och man slipper bila upp golvet om den efter gjutning skulle visa sig felaktig.
Ingen fara jag vet om jordfelsbrytaren, har ju redan det i hallen den är installerad av en elektriker, elen men jag flöt in golvet.
Det är inte ohm mätning ni snackar om, jag har ju inte lärt mej termerna av någon elektriker polare på jobbet, eller bara lite :blushing: fast jag minns att ohm var något som skulle mätas, och det har jag gjort.
Men min viktigaste fråga är måste hela badrummet ligga på en och samma grupp och får jag dra ström tillbaka ifrån ett el uttag upp till golvvärmen?

Badrummet behöver inte ligga på samma grupp. Det viktiga är att allt har jfb och är utfört med rätt IP klass på elmatrialet i respektive område. Skydsjord är en självklarhet på allt som inte tilläggsisolerat (klass II)

En meeggning är en form av ohm mätning. Men vid vanlig ohm mätning är spänningen några volt. Vid meggnining är spänningen ofta 500 v eller 1000v. Detta visar bättre om det finns några isoleringsfel där inte metall trådarna har direkt kontakt med varandra. "Kontakten" upprätthålls istället av en liten ljusbåge vi.d felstället som behöver hög spänning för att starta.

Golvärmen kan mycket väl dela grupp med ett vägguttag under förutsättning att effekten är måttlig. t.ex 500 w.

Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Badrummet behöver inte ligga på samma grupp. Det viktiga är att allt har jfb och är utfört med rätt IP klass på elmatrialet i respektive område. Skydsjord är en självklarhet på allt som inte tilläggsisolerat (klass II)

En meeggning är en form av ohm mätning. Men vid vanlig ohm mätning är spänningen några volt. Vid meggnining är spänningen ofta 500 v eller 1000v. Detta visar bättre om det finns några isoleringsfel där inte metall trådarna har direkt kontakt med varandra. "Kontakten" upprätthålls istället av en liten ljusbåge vi.d felstället som behöver hög spänning för att starta.

Golvärmen kan mycket väl dela grupp med ett vägguttag under förutsättning att effekten är måttlig. t.ex 500 w.
TACK Tobbe!
Nu kan jag alltså slänga ihop allt och hoppas att den uteblivna meggningen inte behövdes utan att ohm mätningen som jag gjort duger:D. Golvvärmen får en egen grupp, eftersom slangen är dragen så, kanske inte den kortaste kabel lösningen, men tillåtet om värmekabeln är trasig så får den väl bara sitta där som pynt :blushing:så sliter jag ur strömmen till den har ju element på badet , fast värme i golvet är trevligt.
Kanske ska lägga strömmen ifrån diskmaskinen och till spisfläkten till en dosa som kan få gå på samma grupp, eller bör de vara olika av någon anledning?

Glöm inte att skyddsjorda värmekabelanläggningen bara.

En diskmaskin bör inte dela grupp med något annat eftersom värmeeffekten är c:a 2 kW. Vi nyinstallation bör man undvika sådana lösningar även om det kanske funkar. DM skall definitivt inte dela med både golvvärme och spisfläkt.

Redigerat:
För din och dina käras skull ska du nog be nån elektriker att megga golvvärmen, en ohm mätare klarar inte jobbet men en megger avslöjar ev. fel. Och det har hänt några tragiska olyckor med just våtrumsgolv, faran blir inte "synlig" innan golvet blir fuktigt och då kan det vara för sent.

btg acke skrev:
Så att jag kan få liv i min diskmaskin golvvärmen i badet fixar jag på något sätt. Kan ju meka lite el själv. Men jag vill ju följa reglerna som finns, för hur jag får koppla.
Vill du följa reglerna som finns?
BE DÅ EN BEHÖRIG ELEKTRIKER KOPPLA IN DET!

Av alla frågor att dömma som du ställt i tråden bör du inte pilla med något elektriskt mer i din lägenhet.

Det kan faktiskt kosta dig eller någon annan livet.

EyEr0n skrev:
Vill du följa reglerna som finns?
BE DÅ EN BEHÖRIG ELEKTRIKER KOPPLA IN DET!
Tyvärr räcker det nog inte för att reglerna ska följas helt och hållet men visst förbättras läget. Sen är det ju som redan nämnts inte försent att megga slingan bara för att den redan är ingjuten.

Mitt råd är att försöka hitta någon elektriker som går med på att isolationsmäta (megga) installationen och koppla in golvvärmen.

Alfredo skrev:
Tyvärr räcker det nog inte för att reglerna ska följas helt och hållet men visst förbättras läget. Sen är det ju som redan nämnts inte försent att megga slingan bara för att den redan är ingjuten.

Mitt råd är att försöka hitta någon elektriker som går med på att isolationsmäta (megga) installationen och koppla in golvvärmen.
Var typ det jag hade tänkt och lägga ut lite rör och kanske någon dosa för att allt ska gå fint att tråda och koppla :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.