Till Carinpeter: Hade varit kul att se eran planlösning, (bara för att få lite ideér)
Till Zappaholic: Varför skulle du tveka att ta dem igen?

salkin00 skrev:
Till Carinpeter: Hade varit kul att se eran planlösning, (bara för att få lite ideér)
Till Zappaholic: Varför skulle du tveka att ta dem igen?
Här är planlösningen, den ursprungliga finns på LBhus hemsida. Vi flyttade på köket och ville ha större badrum och barnsovrum.

http://salstatosee.blogspot.com/search/label/Planlösning

Zappaholic skrev:
I princip allting har fungerat fint med LB-hus. Skulle jag få för mig att bygga igen skulle jag tveka att använda LB-hus igen.
När men ser ordvalen så känns det som om Zapp har glömt ett inte före tveka...men det kan vara rent önsketänkande från min sida också ;=)

Liten anekdot från mitt eget LB-hus bygge. När vi var på tomten tillsammans med byggledaren för markarbete för att titta på förutsättningarna så gjorde han ju även en uppskattning på vilka kostnader som tillkommer. Han sa då att det kommer antagligen att kosta ca 100 000, men det kan precis lika gärna bli 120 000 eller 150 000. Så vi la in 150 000 i kalkylen. Nu är grunden färdig och markarbetet kostade 92 000 extra. Det är sådana överraskningar som är positiva, att man slipper bli besviken på glädjekalkyler.

carinpeter skrev:
Här är planlösningen, den ursprungliga finns på LBhus hemsida. Vi flyttade på köket och ville ha större badrum och barnsovrum.

[länk]

Jaaa, men den hade jag ju kikat på när jag va inne på eran blogg, sorry. Blev jätte bra. Hade också velat ha det huset men får inte enligt detaljplanen :(
Visa bilaga PLANER 185N3-A-02 100607[1].pdf här är våran planlösning. Inte så mycket ändrat men ändå mycket bättre tycker vi. (Ryggåstakes ska naturligtvis inte vara med)

Hoppas också att ett "inte" saknas i zappaholics inlägg. Nyfiken annars varför tvekan...

vet inte varför,men det luktar lite säljare här ???om det är dina ritningar varför står det bara lb hus på dom ??
har sett kund ritningar på lb och då står alltid personens namn på dom ????
sån ritning du visar brukar hussäljarna visa som orginal ritning.
hoppas jag har fel

nybyggd skrev:
vet inte varför,men det luktar lite säljare här ???om det är dina ritningar varför står det bara lb hus på dom ??
hoppas jag har fel

???? Vet inte riktigt vad du menar... Vi fick dessa ritningarna av LB hus, vi har inte gjort dem själva utan fick ett förslag av dem. Ett befintligt som de hade i någon bank tror jag.

Menar du att jag skulle vara säljare? För så är inte fallet. Jag är mammaledig och tur är väl det annars hade man aldrig haft tid att ringa runt till alla olika leverantörer och kolla olika förslag och lösningar.

nybyggd skrev:
då har du kollat fel,det skrivs ofta om lb hus här.
men ska du bygga stomrest? kolla då fler tillverkare.
åsvbo hus t,e,x gör så och många fler fiskarheden,vårsåsvillan,mjöbäck,eksjö m,m

Finns det något konkret som du kan säga ang varför LB-hus inte skulle vara bra?
Eller var det just en stomresning från dem som inte va bra?

@salkin00: Hur menar du att hallen blivit större?
Att Tvätt ökat genom att man flyttat väggen mot köket och gjort detta mindre ser jag, men hallen har samma mått och väggarna på samma plats som original men är ändå 0,6 kvm större.

Väggen direkt innanför entredörren är lite längre än tidigare tackvare att man har svängt köket lite. Så här kände vi att man skärmade av lite mer än innan och får lite mera "entré" så att man inte kliver rakt in i köket... Så tänkte vi.

nybyggd skrev:
hoppas jag har fel
Det står ju klart att det är en förslagsritning, LB-hus har säkert flera olika förslagsritningar färdiga. Namn kommer inte på förrän det är offertritningar, dvs man ritar till ett visst objekt. Nu har man bara gett olika på förslag på hur man skulle kunna göra....

De första ritningarna jag fick stod också bara LB-hus på....

jhenrikj skrev:
När men ser ordvalen så känns det som om Zapp har glömt ett inte före tveka...men det kan vara rent önsketänkande från min sida också ;=)

Liten anekdot från mitt eget LB-hus bygge. När vi var på tomten tillsammans med byggledaren för markarbete för att titta på förutsättningarna så gjorde han ju även en uppskattning på vilka kostnader som tillkommer. Han sa då att det kommer antagligen att kosta ca 100 000, men det kan precis lika gärna bli 120 000 eller 150 000. Så vi la in 150 000 i kalkylen. Nu är grunden färdig och markarbetet kostade 92 000 extra. Det är sådana överraskningar som är positiva, att man slipper bli besviken på glädjekalkyler.
Det stämmer mycket bra...jag slarvade visst när jag skrev. Det ska stå att jag INTE skulle tveka att använda LB-hus igen!!!!

Hejsan,
Vi kan också rekommendera LB-hus. En del småsaker på vägen, men inga allvarliga. Det har alltid känts som om de har kontroll, och huset är vi väldigt nöjda med, både kvalitet + att vi tycker mycket om det!
Det är viktigt att du som köpare är aktiv, kontrollerar, kommunicerar, uttrycker önskemål. Det kan bli fel, kommer säkert bli något fel, men allt har i vårt fall rättats till.
(Vi har surnat till någon gång, men det har varit på högre orts attityd, d.v.s inte på säljare, byggledare, utan på huvudkontor vid något tillfälle. Går inte in på det.)
Men bygget har varit välorganiserat och strukturerat.

salkin00 skrev:
Finns det något konkret som du kan säga ang varför LB-hus inte skulle vara bra?
Eller var det just en stomresning från dem som inte va bra?

lb hus är rena och skära totalentrepenörer,dom bygger inte gärna med byggsats eller bara stomrest.
i dessa segment finns då såna som är mer nischade som jag nämnde.

nybyggd skrev:
lb hus är rena och skära totalentrepenörer,dom bygger inte gärna med byggsats eller bara stomrest.
i dessa segment finns då såna som är mer nischade som jag nämnde.
Ok, så lät det inte på våran säljare. Vi har ju givetvis kollat på andra lev med det är en kostnadsfråga också. För stommonteringen, schakt och plattan skulle detta kosta 1 190 000 kr. Känns bra för oss också att de tar hand om både grund och schakt.

Alla har väl sina orsaker till de omdömen de ger om husleverantörer här.
Du, Nybyggd, har ofta klankat på LB-hus här på forumet, ganska onyanserat och opreciserat och ofta har jag undrat varför. Har du haft konkreta dåliga erfarenheter av LB-hus så förstår jag det. Men jag undrar varför, du har gjort det så många gånger, och ibland bara sått ett frö av att inge tvivel och tvekan inför LB-hus. Jag respresenterar inte LB-hus på annat sätt än köpare. Jag har kritiserat dem i några fall här på forumet. Så oroa dig inte, jag är inte heller säljare. Men jag har som sagt undrat över dina svävande negativa omdömen flera gånger tidigare, inte bara nu. Men du är naturligtvis fri att säga vad du vill. En reflektion från mig, bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.