885 läst ·
5 svar
885 läst
5 svar
någon som har erfarenhet av lådformiga acktankar?
Hej hoppas att få lite tips Har sett att husqvarnatanken har tankar som är lådformiga, ex: 1000mmx750mmx1750mm = 1350liter, går det att ha dessa i ett slutet system med expantionskärlet i pannrummet? blir det problem med kalla hörn?, är slinga bättre än vv beredare? är denna tanken sämre än en rund? skriv gärna om era erfarenheter mvh stefan.
Om man har endast har en beredare i tanken är det lätt att få "kallras" i tanken när man tömmer den på varm vatten.Då får man en omrörning i tanken som förstör siktningen.
En slinga i toppen och en förvärmningslinga lågt i tanken funkar bra och förstör inte siktningen lika mycket.
Bäst är väl att bereda varmvattnet utanför tanken med en plattvärmeväxlare.
En rund tank tål trycket i systemet bättre och behöver inte stagas upp inuti
som en rektangulär tank.
En slinga i toppen och en förvärmningslinga lågt i tanken funkar bra och förstör inte siktningen lika mycket.
Bäst är väl att bereda varmvattnet utanför tanken med en plattvärmeväxlare.
En rund tank tål trycket i systemet bättre och behöver inte stagas upp inuti
som en rektangulär tank.
Baxi skriver om sina rektangulära tankar:
Så det kanske gäller även andra tilverkares tankar också.
Säkrast är nog ringa och höra efter.
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/produktkatalog_bio_rekt.pdf
Så det kanske gäller även andra tilverkares tankar också.
Säkrast är nog ringa och höra efter.
Jag har en 1500 liters rektangulär tank från Tanksvets i Husqvarna. Den tål 1,5 kg/cm2 och kan alltså användas i ett slutet system. Ger ju mycket mer volym om du har ett begränsat utrymme och är lättare att isolera. Bra kvalitet, men den väger några kilo. 
okej den på 1500liter är inte med i deras prislista men kanske finns ändå, har du vv slinga eller vv beredare? fungerar skiktningen bra?
Tanken är måttbeställd, för att få max volym med min låga takhöjd och dörrmått, tankmåtten 1,5*0,7*1,5 hög. Pris cirka 15 kkr. Jag har en 15 m slinga till varmvatten, men det vattnet går sedan genom en elektrisk varmvattenberedare, så jag håller ofta, om det inte är mitt i vintern, runt 70 grader i den varma delen. Då är kalla skiktet runt 40. Jag har en Automix 10 shuntregulator, som håller omröringen på ett minimum. Jag är helnöjd 
Klicka här för att svara