Hej,

Undrar om någon nyligen byggt hus med Achoice Stenhus? (https://achoice.se/)

Hur gick bygget och är ni nöjda med bemötande under byggnationen och slutprodukten, dvs huset?

Achoice bygger med "Finjas exaktblock", dvs lättklinker med cellplastkärna. Jag undrar därför hur inomhusklimtatet upplevs i ett sådant hus över året? Är det svalt på sommaren? Och håller huset värmen bra på vintern?

Tacksam för svar.

Anna

Hej, har ni fått ngn mer info om achoice? Jag är inne på att bygga stenhus också.. Vh Samir

S Samir_88 skrev:
Hej, har ni fått ngn mer info om achoice? Jag är inne på att bygga stenhus också.. Vh Samir
Hej,
Jag har haft dialog med dem. De verkar bra, men inte byggt så många kåkar än. Det talar väl emot om du jämför med Haak och Dast som ju har många fler års erfarenhet. sen bygger Achoice med finjas leca sandwish EPS block, vilket ju är en annorlunda lösning än ett massivt stenhus typ lättbetong. Personligen föredrar jag massiv sten utan isolering. Har många fördelar. Och U-värdet är likvärdigt om du jämför med tex Xellas lågenergiblock.

Vad skulle du bygga i, kan du vara mer specifik vilken typ av Sten? Tack för svar

S Samir_88 skrev:
Vad skulle du bygga i, kan du vara mer specifik vilken typ av Sten? Tack för svar
Hej,
Jag skulle gå på ett block utan ”främmande” material i. Alltså ett massivt lättbetongblock som blir något bredare än om du tar tex Isoleca. Tycker det även är estetiskt tilltalande med breda fönstersmygar så inget emot 365-500mm vägg. Känns premium. Men framförallt är det enklare att hantera ett massivt block, dels för konstruktören för att plocka ”ner” laster men även för byggaren som ju kan kapa blocket på alla olika håll och ändå få samma prestanda oavsett vad. sen har vi aspekten med diffusionsöppenhet och brandteknisk klass som är oslagbar på lättbetong. Och täthet vilket ger energisnål konstruktion. Dast o Haak bygger i dem om du inte vill montera själv. :)

Så ytong 365 är ett bra alternativ?

• Gilla
O_Andersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.