18 631 läst ·
170 svar
19k läst
170 svar
Någon som har erfarehet av Klimatvärmepump vs bergvärme eller frånluft?
Sorry, läste fort och tolkade ditt svar som pris exkl. tilluftsmodulen.I Ingenjörssnickarn skrev:
(du kommer dock inte betala rek.pris)
Men oavsett, med ett så ofantligt dåligt SCOP hos Flexit, så är det ju inte ens ett alternativ.
Niben har också 50% högre utgående maxeffekt från kompressorn.
Vilket kan jämföras med COP 2,7 för Nibes varmvattenberedning vad jag kunnat hitta.C Cerb skrev:Tar det värdet de själv uppger.
SCOP (EN 14825) 3.08
Deras hårt pushade marknadsföring för världsrekordet gäller ju enbart varmvattenberedning 10-65grader, vilket är en sådan extremt liten del av det en varmepump gör att det är lite löjligt att slå så hårt på den strängen. (om jag nu inte tolkar deras något otydliga marknasföring fel)
Och det världrekordet är rätt lätt att ta då pumptillverkarna inte lägger fokus på att vara bäst i just denna lilla del. (många pumpar kan inte ens värma vatten till 65grader utan patron och då sjunker ju SCOP avsevärt såklart.) utan fokus ligger på att vara bäst på att uppnå de temperaturer värmesystem kräver vid olika ute-temperaturer så effektivt som möjligt.
Samma belastningsprofil tappvarmvatten (XL) där Nibe når A medan Flexit A+.
I övrigt är väl högtemp den största utmaningen i värmeläran, så antar att Flexits effektivitet på lågtemp-sidan (som tyvärr inte anges / kunnat hittas) inte lär vara sämre.
Du verkar dra tokiga slutsatser - visa mig direkt jämförbara SCOP-värden tack.C Cerb skrev:
Flexit krossar Niben på tappvarmvatten, vilket är den största utmaningen.
Kvarstår dessutom frågetecken kring Nibes min utetemp -10gr medan Flexit klarar kompressordrift ned till -25gr.
Den data jag hittills hittat är att Flexit EcoNordic WH4 både är överlägsen och billigare än Nibe 735 plus tilluftsmodul. Som svensk kan jag bara hoppas att bli rättad i min analys, annars verkar vårt grannland ha lyckats ta fram en riktigt bra allt-i-ett-produkt! 😳😅
Det tror jag inte... Det SCOP som Flexit anger är för värmeproduktion, vilket ska jämföras med Nibes,I Ingenjörssnickarn skrev:Vilket kan jämföras med COP 2,7 för Nibes varmvattenberedning vad jag kunnat hitta.
Samma belastningsprofil tappvarmvatten (XL) där Nibe når A medan Flexit A+.
I övrigt är väl högtemp den största utmaningen i värmeläran, så antar att Flexits effektivitet på lågtemp-sidan (som tyvärr inte anges / kunnat hittas) inte lär vara sämre.
SCOP kallt klimat, 35 °C / 55 °C 4,75
Frånluftvärmepumpen jobbar ju bara med inomhusluften så hur kallt det är ute har ingen påverkan på kompressorns arbetspunkt.I Ingenjörssnickarn skrev:
Har du hittat något pris på Flexit-prylen? En F730 plus SAM42 hittar jag för 122 000:-I Ingenjörssnickarn skrev:
Nej - det står t.o.m. tydligt utskrivet "COP tappvatten":C Cerb skrev:
| COP tappvatten (EN 16147) | 3.21 |
https://www.flexit.no/sv/produkter/klimatvarmepump_econordic/klimatvarmepump_econordic_wh4/
Blandar du ihop SCOP och COP (tappvarmvatten)?
Precis... men de skriver också tydligt ut sitt beräknade SCOP på värmeproduktion,I Ingenjörssnickarn skrev:
| SCOP (EN 14825) | 3.08 |
Och det är den tveklöst viktigaste aspekten för pumpen, dvs effektiviteten vid värmeproduktion.
(vilket är egen del är 88% av effektförbrukningen hos min maskin under året)
Jo det lär den ju visst ha, hur tänkte du nu? Graden avkylning av inomhusluften (som i form av "avluft" senare ska användas till LVVP) är ju direkt avhängig utomhustemperaturen (!)useless skrev:
Kan vi för enhetlighetens skull använda samma termer tack - friskluft (från utomhus), tilluft (behandlad/filtrerad/värmeväxlad friskluft till bostadsutrymme), frånluft (använd luft från bostadsutrymme), avluft (behandlad/filtrerad/värmeväxlad frånluft till utomhus).
Exempel rek-pris:
https://www.alltomventilation.se/produkt/klimatvarmepump-eco-nordic-w-4/
NIBE hade en serie frånluftsvärmepumpar som också jobbade med att blanda inomhusluft och utomhusluft, Fighter 600-serien. Men då stängde man spjället mot uteluften vid -5 °C ute eftersom de ansågs ge för lite och bli för kallt med sådan utomhusluft. Då fanns det heller ingen FTX-luftväxlare som hade tagit värme innan. Hur Flexit kan köra med utomhusluft när det är -25 °C ute är för mig en gåta? Måste ställa enorma krav på kylkretsen när man ska sänka temperaturen med kanske 20 grader under utomhustemperaturen för att få ut energin ur det begränsade luftflödet.useless skrev:
Vad är det som ska kyla luften innan värmepumpen?I Ingenjörssnickarn skrev:
En FLVP använder inte avluften till något. Den utvinner energi ur frånluften och blåser ut nedkyld avluft.
Har du 20 grader inne så får kompressorn 20-gradig luft att jobba med oavsett vad det är för temperatur utomhus.
Gissningsvis för att utetemp -25gr efter första värmeväxlarsteget, slarvigt beräknat med 90% effektivitet och +21gr innetemp, ger en avluftstemp på ca -6gr som kompressorn då har att jobba med.J Josth skrev:NIBE hade en serie frånluftsvärmepumpar som också jobbade med att blanda inomhusluft och utomhusluft, Fighter 600-serien. Men då stängde man spjället mot uteluften vid -5 °C ute eftersom de ansågs ge för lite och bli för kallt med sådan utomhusluft. Då fanns det heller ingen FTX-luftväxlare som hade tagit värme innan. Hur Flexit kan köra med utomhusluft när det är -25 °C ute är för mig en gåta? Måste ställa enorma krav på kylkretsen när man ska sänka temperaturen med kanske 20 grader under utomhustemperaturen för att få ut energin.