Nu när min gamla trotjänare från Biltema gett upp efter dryga 10 år av hårt arbete skaffade jag en ny sticksåg. Jag hade ett presentkort på Jula så jag impulsköpte en DeWalt DW333K som de hade till "bra" bra:
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../sagar/elektriska-sticksagar/sticksag-023018/

Nu i efterhand så börjar jag fundera om den är "värd" så mycket pengar, min gamla sticksåg kostade kanske runt 500 kr och var på 750W och just styrkan i den har jag uppskattat eftersom jag använde den som primärt vapen för att såga reglar, trall, skivor, etc. En stor nackdel med min gamla såg (bortsett från avsaknaden av pendling) var att den var svår att justera farten med...
"Handväske-modellen" var också ibland begränsande då man inte kom åt ibland...

Många verktyg som t.ex. borrmaskiner, vinkelkap, slipmaskiner tycker jag inte att motiverar de "dyra" märkena, de billiga fungerar (och håller) riktigt bra...

Så frågan då, är en "dyr" sticksåg verkligen så mycket bättre än en ny från Biltema för mindre än halva priset?

Min uppfattning är att Biltema lite blandar och ger. Man kan ha tur och hitta någon riktigt bra produkt på BT samtidigt som man ofta blir irriterad för att man vart dumsnål och inte lade några extra hundralappar på ett ordentligt (som i ditt fall) verktyg från början.

Sen vet jag av erfarenhet att BT byter leverantörer allt som oftast, så bara för att din 10år gamla BT-såg var grym så betyder inte det att dagens sågar är det.

Ett färskt exempel är att jag själv precis köpte en gödselspridare på BT efter att varit runt och testat en massa olika spridare med prislappar mellan 2-5000:- och BT's för 900:- var minst lika bra kvalitet som de andra. Dock är den en utgående produkt då de slutat samarbeta med den producenten, så jag hade bara ren flax att jag fick tag på en efter att ha besökt 3st BT-hus.

(Sökte nu och spridarvagnen finns tyvärr inte kvar på hemsidan, för er som undrar) Detta tog bara någon vecka från att jag köpte den.

Det kan ligga något i det...

Hursomhelst så började jag använda DeWalt'en och den är ju ljusår snabbare att såga reglar med men jag får träna lite på det annorlunda greppet innan jag sågar rakt med den...

anders07 anders07 skrev:
Det kan ligga något i det...

Hursomhelst så började jag använda DeWalt'en och den är ju ljusår snabbare att såga reglar med men jag får träna lite på det annorlunda greppet innan jag sågar rakt med den...
Ofta kan du ställa slaget från inget till max i typ tre steg. Prova ställ ner den så borde den gå saktare och vara mer hanterbar mot vad du är van vid. En annan fördel med slag är att du istället för att skjuta på sågen kan hålla emot den istället och uppnå en betydligt högre precision när du figursågar.

Semiproffset Thiger skrev:
Ofta kan du ställa slaget från inget till max i typ tre steg. Prova ställ ner den så borde den gå saktare och vara mer hanterbar mot vad du är van vid. En annan fördel med slag är att du istället för att skjuta på sågen kan hålla emot den istället och uppnå en betydligt högre precision när du figursågar.
Ah, ja, det verkar onekligen vara lite mer teknik involverat med en mer avancerad såg...

Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.