Två år gammal altan, bruntryckat från Byggmax oljat med olja från Nordsjö förra året. (ursäkta dålig bild)
55e10122-11fc-b18f.jpg

@verobar: Inget pigment i oljan? Riktigt nice

Är virket från tex byggmax lika bra som från tex beijer?? Skiljer ju lite i pris.. Men man vill ju inte köpa billigt som sedan måste läggas om.. Någon med erfarenhet?

Jag som trodde att denna modefluga var över. Vår brädgård reade ut alt i höstas och har inget iår pga sviktande efterfrågan.... lite typ oranga köksdörrar med storblommiga tapeter-----

Ok, nu är det dags för mig att köpa trall, Jag kikade på den bruna rillade på byggmax och tycker om den, både färgmässigt och utseendet med rillorna.
Men hur funkar det, samlas det mkt skit i botten på rillorna? Är det bättre o satsa på släta? Vad tycker ni? Nu är det ju rätt många år sen denna tråden startades.

Ja, det samlas skit, sågspånet efter bygget exempelvis. Det går väl att slita en liten extra stund med att sopa bort, men det är segt.

Polaren sa: hämta damsugaren, lite på skoj, men det kanske inte är så dum idé ändå :)

Byggde med brunt för 1,5 år sedan. Har ännu inte behandlat vilket gör att det blekts naturligtvis. Kommer nyttja pigmenterad olja i vår. Färgen och utseendet är ju bara en del av grejen med de brunt rillade virket. Vi är otroligt nöjda med bla känslan att gå på den och den mindre halkan vid våt väderlek.

Toobah skrev:
Jag håller också på att snickra ihop en altan med brunpigmenterat virke. Jag valde detta enbart av kosmetiska skäl, då det som tidigare nämts inte är någon skillnad i kvalité gentemot icke pigementerat trä. Det är precis samma kemikalier och metoder som används för bägge typer, med skillnaden att man tillsätter pigment för att få en brun yta.

Om man inte ytbehandlar virket regelbundet (ca en gång om året enl. min snickare) med pigmenterad olja så kommer den efter ett antal år se precis likadan ut som vanligt tryckimpregnerat.
Hur ser det ut nu? Nöjd?

Ska börja bygga nästa vecka och funderar på brunt

Mvh Peter

Har altan med brunimpregnerad, rillad trall, 28x120. Mycket nöjd med utseendet trots att trät har blekts rätt mycket på ett år sedan jag la det. Skall dock arbeta på med brunpigmenterad olja för att se vad som sker.

Tycker att rillningen ger en skönare känsla till altanen och det ser snyggare ut, även om färgen har blekts. "Kjolen" på altanen kommer jag göra i vanligt tryckat, färgskillanden mellan det man ser (både jag och mina grannar) är inte så stor...

Hade jag gjort det igen, så hade det blivit samma igen.

Då vill jag bumpa den här tråden ytterligare två år senare. Brunt verkar inte ha utgått från handlarna än. Hur är statusen för er som lagt den?

Bumpar också, sambon sugen på rillad trall. Vad säger ni som haft den ett tag?

Byggde min altan på 120kvm förra året med brun trall från Beijers.
Övervägde rillad trall på hela däcket men kom fram till att det är för jobbigt att hålla rent. Så jag körde på vanlig slät brun trall på golvytan och rillad trall på frisen runtom för att markera denna ytterligare.
Dessutom la jag rillad trall i mitten av altangolvet som en detalj/brytning för att slippa skarva trallen som man vanligtvis gör. På så vis fick jag hela längder trall, brytning, och en hel längd trall till.... ja ni fattar på bilderna! :)

Hursomhelst, gällande den bruna trallen kan jag säga såhär nu ett år efter.
Kolla på bilderna, det var verkligen skitsnyggt när jag precis lagt det. Var så himla nöjd. Men ett år senare är det inte en gnutta brunt längre. Jag visste visserligen att det skulle blekna, och tanken har hela tiden varit att lasera golvet ett år senare (dvs detta året). Men jag kunde köpa det för bara några kronor mer än den vanliga gröna trallen och då skulle det se snyggt ut från början tänkte jag! :)

Men kvalitén på detta virket var under all kritik! Det var/är kvistar till förbannelse, märken och fläckar, och trallen har spruckit och ser idag ut som den legat minst 5år redan.

Och vad gör man när man fått hem lasset och står där för att man tänkt lägga det? Jo jag valde givetvis att lägga det och ta bort det som var för dåligt.
Jag visste ju att jag kunde be dom byta ut det, vänta i en vecka eller två till på att dom skulle skifta materialet, men jag var rätt säker på att det inte skulle bli bättre för det.
Jag blundade helt enkelt och tänkte att det ser nog värre ut när man analyserar bräda för bräda än när man ser helheten. Och så är det visserligen. Jag blev ganska nöjd i slutändan, men såhär ett år senare när den bruna färgen ändå redan är borta så önskar jag att jag hade lagt vanlig grön trall och sedan laserat denna efter ett år istället. Troligtvis hade den gröna trallen hållt högre kvalitet.

Men men.... nu ska jag fokusera på att få det bättre iaf. Jag ska tvätta och slipa den för att sedan lasera den detta året och då hoppas jag få upp lystern igen, så den ser lika snygg ut som när den var nylagd trots alla kvistar.

Nybyggd altan i brun trall med detaljer av rillad trall, möbler ovanpå och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brun och fin!

Altan med ny brun trall av varierad kvalitet, möbler och husfasad, under byggnation.
Skapa konto

Brun och fin!

Nybyggd altan med slät brun trall nära huset och oavslutad fris i rillad trall.
Skapa konto

Brun och fin!

Nybyggd altan med slät brun trall och detalj av rillad trall, omgiven av en vit husfasad och en grill.
Skapa konto

Här har trallen legat någon månad.

Brun trall på nybyggd altan med stenplattor framför, husfasad och altandörr i bakgrunden.
Skapa konto

Här ser ni skillnaden mellan den bruna nylagda trallen och det till höger som hunnit blekna innan jag gjorde entrén.

Stor nybyggd altan med slät brun trall och kontrasterande rillad trall som detaljer, vid ett modernt vitmålat hus.
Skapa konto

Här ser ni när trallen legat bara ett parmånader. Och jag bytte ut några av trallbrädorna.

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
crazytok skrev:
Byggde min altan på 120kvm förra året med brun trall från Beijers.
Övervägde rillad trall på hela däcket men kom fram till att det är för jobbigt att hålla rent. Så jag körde på vanlig slät brun trall på golvytan och rillad trall på frisen runtom för att markera denna ytterligare.
Dessutom la jag rillad trall i mitten av altangolvet som en detalj/brytning för att slippa skarva trallen som man vanligtvis gör. På så vis fick jag hela längder trall, brytning, och en hel längd trall till.... ja ni fattar på bilderna! :)

Hursomhelst, gällande den bruna trallen kan jag säga såhär nu ett år efter.
Kolla på bilderna, det var verkligen skitsnyggt när jag precis lagt det. Var så himla nöjd. Men ett år senare är det inte en gnutta brunt längre. Jag visste visserligen att det skulle blekna, och tanken har hela tiden varit att lasera golvet ett år senare (dvs detta året). Men jag kunde köpa det för bara några kronor mer än den vanliga gröna trallen och då skulle det se snyggt ut från början tänkte jag! :)

Men kvalitén på detta virket var under all kritik! Det var/är kvistar till förbannelse, märken och fläckar, och trallen har spruckit och ser idag ut som den legat minst 5år redan.

Och vad gör man när man fått hem lasset och står där för att man tänkt lägga det? Jo jag valde givetvis att lägga det och ta bort det som var för dåligt.
Jag visste ju att jag kunde be dom byta ut det, vänta i en vecka eller två till på att dom skulle skifta materialet, men jag var rätt säker på att det inte skulle bli bättre för det.
Jag blundade helt enkelt och tänkte att det ser nog värre ut när man analyserar bräda för bräda än när man ser helheten. Och så är det visserligen. Jag blev ganska nöjd i slutändan, men såhär ett år senare när den bruna färgen ändå redan är borta så önskar jag att jag hade lagt vanlig grön trall och sedan laserat denna efter ett år istället. Troligtvis hade den gröna trallen hållt högre kvalitet.

Men men.... nu ska jag fokusera på att få det bättre iaf. Jag ska tvätta och slipa den för att sedan lasera den detta året och då hoppas jag få upp lystern igen, så den ser lika snygg ut som när den var nylagd trots alla kvistar.

Du får jättegärna meddela hur det gick efter oljningen. Jag ska snart bygga trall och funderar på just den brunlaserade varianten. Dock blir man ju fundersam efter dina bilder. Kanske ska man försegla träet redan första året?

Mvh
Kenny

Jag har inte behandlat det ännu. Det skall göras (förhoppningsvis) detta året.

Jag kommer dock inte olja det, utan lasera det i ungefär samma bruna ton. Du kommer inte få den bruna nyansen att stanna bara för att du oljar det.

Jag är övertygad om att det kommer bli fint igen efter laseringen. Men det jag vill påpeka är att det åtminstone i mitt fall kändes som sämre kvalitet jämfört med det vanliga gröntryckta. Och skall man ändå lasera det, så kvittar det. Spara då pengarna och köp det gröntryckta! Och lasera det brunt året efter....

C crazytok skrev:
Jag har inte behandlat det ännu. Det skall göras (förhoppningsvis) detta året.

Jag kommer dock inte olja det, utan lasera det i ungefär samma bruna ton. Du kommer inte få den bruna nyansen att stanna bara för att du oljar det.

Jag är övertygad om att det kommer bli fint igen efter laseringen. Men det jag vill påpeka är att det åtminstone i mitt fall kändes som sämre kvalitet jämfört med det vanliga gröntryckta. Och skall man ändå lasera det, så kvittar det. Spara då pengarna och köp det gröntryckta! Och lasera det brunt året efter....
Hej, laserade du altanen? Isåfall vad är dina reflektioner av detta?
Med vänlig hälsning, Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.