Hm, Volkswagen och rost, min brorsdotter med sambo reklamerade framträngande rost på deras VW passat runt 2010-11 års modell för något år sedan och fick beskedet att garantin inte gäller vid rost runt dörrhandtag och baklucka.. Med andra ord en garanti som är ett skämt. VW Passat är ju ett skräckexempel vad gäller rost.

Nästan lika illa som Mercedes som slår sig för bröstet med 30 års rostskyddsgaranti, som enbart gäller om bilen löpande är inlämnad för service på auktoriserad märkesverkstad och inom stipulerad tid/miltal:rolleyes:
Den garantin är lika värdelös som papperet den är skriven på, då antal bilar/ägare som följt det kravet är synnerligen lätträknade.

Hej,
Tyvärr verkar det vara mycket "om och men" skulle jag vilja säga.
Jag har en Ford focus 2009 med 12 års rostskyddsgaranti.
Har fått rost runt bakskärmar.
Jag påpekade det runt 2014, men då jag inte hade åtgärdat ett dörruppslag på en service året innan, så sattes rostskyddsgarantin ur spel.
-Om så dörren är väck så borde ju inte det påverka rostskyddet på övriga karossen sa jag.
-Tyvärr, sa Ford.
-Suck, sa jag.
Däremot har den faktiskt inte rostat i sparklådorna, som tyvärr min gamla Amazon gjort.
Men det börjar komma rost på bakluckan har jag sett.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej,
Tyvärr verkar det vara mycket "om och men" skulle jag vilja säga.
Jag har en Ford focus 2009 med 12 års rostskyddsgaranti.
Har fått rost runt bakskärmar.
Jag påpekade det runt 2014, men då jag inte hade åtgärdat ett dörruppslag på en service året innan, så sattes rostskyddsgarantin ur spel.
-Om så dörren är väck så borde ju inte det påverka rostskyddet på övriga karossen sa jag.
-Tyvärr, sa Ford.
-Suck, sa jag.
Däremot har den faktiskt inte rostat i sparklådorna, som tyvärr min gamla Amazon gjort.
Men det börjar komma rost på bakluckan har jag sett.
Mvh
Fredrik
Tråkigt när garantin enbart är ett säljargument som inte svaras upp mot i verkligheten.
Behåll din Amazon som kommer att hålla i generationer, är ju inget exempel på bil som inte rostar direkt, men väl underhållen är det en evighetsmaskin om man bortser från säkerhet, ac osv då.
Själv har jag som vardagsbil en 740 1990 med 41 000 mil på mätaren, lite ytrost på någon fläck men inget allvarligt, en underbar bil som är en trofast kamrat, och som aldrig såldes med rostskyddsgaranti men också klarat sig utan sådan.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Var in med min VW Passat kombi 2015 idag som gått endast 6600 mil varav 4 vintrar. Den har fått små rostfläckar på bakluckan men i övrigt är den i riktigt fint skick. Plåtkillen var ut och kikade och vi gick in för att göra en godwill förfrågan men då bilen inte är fullservad hos VAG var det bara att glömma. Jag försökte åberopa rostskyddsgarantin men han poängterade att den endast gäller bärande delar och genomrost. Det mest tråkiga var att han ansåg detta fulllt normalt att en bil med dessa kriterier ska ha rost, då i mitt fall på bakluckan. Man bara häpnar när VAG själva anser detta vara normalt. Tyvärr borde jag själv ha insett det när min förra bil som var en Golf Variant hade exakt samma brist men det kommer inte upprepas en tredje gång, jag lovar :). Framförallt inte när dotterns gamla Renault Clio från 2004 har klarat sig bättre från rost än min Passat från 2015.

• Gilla
mindis
  • Laddar…
G
På min Passat 2015 med 5500mil kryper det under lacken på alla dörrar i inre falsarna. Haft Good Will på detta där de lackat om men de hjälper ju inte, kryper på nya ställen.

Jaha... då vet man kanske vad som kommer mera. ujujuj :cry:

MultiMan
R ragust skrev:
Var in med min VW Passat kombi 2015 idag som gått endast 6600 mil varav 4 vintrar. Den har fått små rostfläckar på bakluckan men i övrigt är den i riktigt fint skick. Plåtkillen var ut och kikade och vi gick in för att göra en godwill förfrågan men då bilen inte är fullservad hos VAG var det bara att glömma. Jag försökte åberopa rostskyddsgarantin men han poängterade att den endast gäller bärande delar och genomrost. Det mest tråkiga var att han ansåg detta fulllt normalt att en bil med dessa kriterier ska ha rost, då i mitt fall på bakluckan. Man bara häpnar när VAG själva anser detta vara normalt. Tyvärr borde jag själv ha insett det när min förra bil som var en Golf Variant hade exakt samma brist men det kommer inte upprepas en tredje gång, jag lovar :). Framförallt inte när dotterns gamla Renault Clio från 2004 har klarat sig bättre från rost än min Passat från 2015.
Varför servar man inte en så ny bil enligt schema hos en auktoriserad verkstad? Det är ju en stor investering.

MultiMan MultiMan skrev:
Varför servar man inte en så ny bil enligt schema hos en auktoriserad verkstad? Det är ju en stor investering.
Jag har förstått att det är mer vanligt än man tror att folk inte servar sina bilar. Har tillochmed fått höra saker som

"men det är ju en ny bil då behöver man inte serva den"
"Jag kör bara 500 mil per år då är service onödigt"

Jag brukar påpeka att främsta skillnaden mellan bilar nu och förr är att förr så var det helt normalt att nån gång i livet sitta och vänta på bärgare för att nått rasat i bilen. Nuförtiden tar vi de kostnaderna varje år istället då vi servar och underhåller.

P
Ja dehär med rost är ett dilemma, min lillebror som jobbar på en Merchedes verkstad berätta att de kan få in helt nya bilar från fabrik som de måste skicka in på omlack för att rost börjar komma fram.. Han prata om att det hade med lacken som ska va så miljövänlig som möjligt, som gör att de bara blir skit av allt..

Sen har det kanske mycket med vad för sorts kvalite det är på metallen, om det är nygjutet stål från gruva eller om de tagit upp ett krigsfartyg ut havet och smält ner det? om det nu har någon betydelse :thinking:

MultiMan MultiMan skrev:
Den auktoriserade verkstan i stan kanske har överpriser på service, samt man kanske inte har så stort förtroende för det arbete de utför så man åker någon annan stans. När nybilsgarantin har gått ut och rostskyddsgarantin inte gäller pga ofördelaktiga villkor är man hänvisad till nyckfull ”goodwill”, hur länge är det värt att betala överpris för service för att kanske få åtgärdat rostskador?

P
MultiMan MultiMan skrev:
Vw försöker köra med att du måste serva hos vag. Vilket är ren bullshit då man inte får tvinga någon att bara gå till vag med en vag.
Självklart får man serva den hos mekonomen eller vilken valfri auktoriserad verkstad som helst för att garantier skall gälla.
Men de gör allt för att de inte ens ska ta hand om sina problem.
Här ska de ju vara glada att det bara är rost så att det inte är motor och växellåda som är problem på de bilarna.

Egen erfarenhet då vw försökte dröja ut tiden för att byta just motor och låda med en månad så de slapp betala själva. Den var 23 månader och ca 19500 mil och redan ett vrak trots fullservad och mycket lugnt körd enl konstens alla regler =)

F
Jag fick också en audi a6 -01 med rostade framskärmar fixade, 11 år och 10 månader gammal. Garantin gällde i 12 år. Inte servad på vag.
Pratade senare med en mellanchef inom vag om att jag tyckte det var en generös policy. Då verkade det som att man gör skillnad på sina märken inom koncernen. Audin är större sannolikhet för goodwill, volkswagen emellanåt, Skoda och seat, knappast troligt.
Det avspeglar väl kanske hur mycket ”extra” man betalat för märket på sin bil vid inköp...

MultiMan MultiMan skrev:
Därför att den auktoriserade verkstaden på min ort inte är speciellt bra. Jag har istället servat på Mekonomen som har betydligt bättre kunskap och är mer servicemedvetna. Tyvärr har det inte hjälpt kring rostangreppen som varit likadana var jag än hade servat bilen. Sedan skulle jag eventuellt kunna fått det på goodwill om jag hållit mig till VAG men inte alls säkert.

PS... Maskinpolerar bilen varje år och tvättar den regelbundet men inte ens det tycks hjälpa i VW fall.

Dracula Dracula skrev:
Jag hade en bmw 320 som jag köpte 2006? Det var då 4 är gammal och under 5000 mil. Utställningsskick, förutom motorhuvens undersida som var full med bubblig rost längst alla innerkanter(remsa om 5cm runt om) - faktiskt inget jag hade noterat men bilmecken såg det direkt och drog plattmejseln genom rosten som flagnade av som snö. Jag vet inte om detta gick på rostskyddsgaranti men han sa att det här tar vi på goodwill. Det var en bmw auktoriserad verkstad. Jag blev förvånad.

Nu har jag tagit över en pedantskött golf kombi. Den började rosta redan bara efter 6 år, längst fram på undersida tröskel. Dåvarande ägare(en nära familjemedlem) lämnade in bilen för att ta bort rost o lacka om tröskel. Även bilens bakre kofångare av plast hade kraftigt lacksläpp(hängde lösa lappar ca 4x4cm av lack) där man kan ana att grus skvätt upp från bakhjulen o blästrat sönder lacken. Dock är bilen aldrig kört på grus eller dåliga vägar, inte heller buskörd. Detta åtgärdade ägaren också.

Jag frågade ägaren om denne inte påpekat detta till Volkswagen vid service? Nej - personen trodde inte heller att rost går på garantin. Vi alla vet att rostgaranti är bluff - och att det ska börja rosta inifrån ut genom hela plåten för att det ska anses vara rostskada.

Jag ser nu ny rost i en skarv mellan två plåtdelar, men lacken fortfarande är hel. Man kan se lite bruna toner sippra fram och framför allt från insidan, som man kan se lite av. Eftersom lacken är fin, så är det solklart att rosten kommer inifrån räknat.

Någon som lyckats få rost åtgärdat på garantin? (utöver den tur jag hade med bmwn) Hur ska man lägga fram ett rost-ärende till Volkswagen? Ska jag ta bilder innan även lacken rostar sönder? ...för att "dokumentera" ? Och ta bilder längre fram när det blir värre. Enligt en bekant säger han att rost ska kollas när man servar bilen hos sin märkesverkstad, och att detta skall noteras i protokollet. Då gäller det att jag påpekar detta när jag lämnar över nycklarna innan servicen, så de inte blundar.
Kanske inte är samma sak...
Men för x antal,år sedan hade vi en Audi som rostade på kanten av hjulhuset.. ganska mycket, men på ett specifikt ställe. Tror Audi hade 10 års rostskyddsgaranti (då iaf, men är inte riktigt säker på åren.. men vi var iaf på sista året på garantin).. så vi lämnade in den på koll..

Tyvärr visade det sig att tidigare ägare hade haft en skada där som ”bättrats på” vilket gjorde att garantin försvann..

MEN - däremot hittade de liiitte rostskada på bagageluckan och nått mer ställe.. och de fixade det utan ett ord.. :oops: fick helt ny bagagelucka.. (y)

Måste säga att jag faktiskt blev lite förvånad :cool:

Kontentan är väl att tyska bilar inte är premium vad gäller kvaliet och kundbemötande längre.
De i bekantskapskretsen som har problem med motorer, rost och dryga ÅF så är det ju främst VAG men även Merca.

När man tittar på service så är det förvånande många som inte har en ifylld servicebok. Kolla på de mindre bilhallarna. Där är det alltid bilder på serviceboken när den är ifylld. Saknas bilder så är det klassikern med "hemmaservaren" eller "jag körde inte den så jag servade bara var tredje år".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.