Jag hade en bmw 320 som jag köpte 2006? Det var då 4 är gammal och under 5000 mil. Utställningsskick, förutom motorhuvens undersida som var full med bubblig rost längst alla innerkanter(remsa om 5cm runt om) - faktiskt inget jag hade noterat men bilmecken såg det direkt och drog plattmejseln genom rosten som flagnade av som snö. Jag vet inte om detta gick på rostskyddsgaranti men han sa att det här tar vi på goodwill. Det var en bmw auktoriserad verkstad. Jag blev förvånad.

Nu har jag tagit över en pedantskött golf kombi. Den började rosta redan bara efter 6 år, längst fram på undersida tröskel. Dåvarande ägare(en nära familjemedlem) lämnade in bilen för att ta bort rost o lacka om tröskel. Även bilens bakre kofångare av plast hade kraftigt lacksläpp(hängde lösa lappar ca 4x4cm av lack) där man kan ana att grus skvätt upp från bakhjulen o blästrat sönder lacken. Dock är bilen aldrig kört på grus eller dåliga vägar, inte heller buskörd. Detta åtgärdade ägaren också.

Jag frågade ägaren om denne inte påpekat detta till Volkswagen vid service? Nej - personen trodde inte heller att rost går på garantin. Vi alla vet att rostgaranti är bluff - och att det ska börja rosta inifrån ut genom hela plåten för att det ska anses vara rostskada.

Jag ser nu ny rost i en skarv mellan två plåtdelar, men lacken fortfarande är hel. Man kan se lite bruna toner sippra fram och framför allt från insidan, som man kan se lite av. Eftersom lacken är fin, så är det solklart att rosten kommer inifrån räknat.

Någon som lyckats få rost åtgärdat på garantin? (utöver den tur jag hade med bmwn) Hur ska man lägga fram ett rost-ärende till Volkswagen? Ska jag ta bilder innan även lacken rostar sönder? ...för att "dokumentera" ? Och ta bilder längre fram när det blir värre. Enligt en bekant säger han att rost ska kollas när man servar bilen hos sin märkesverkstad, och att detta skall noteras i protokollet. Då gäller det att jag påpekar detta när jag lämnar över nycklarna innan servicen, så de inte blundar.

Har haft ett par tillfälle när bilen har varit inne på BMW för service eller försäkringsärende där de sagt typ "Du, här bak på insidan bagageluckan har vi en servicebulletin att det kommer rost. Så vi fixar det gratis när vi ändå har inne bilen, om det är ok?".

Har haft rejält gamla BMWs tidvis men aldrig problem med rost. Kanske har de lite generösare regler när de väl hittat typ-fel när det gäller rost. Kanske hellre putsa bort lite lack och bättra i tid än att byta bakluckan på garanti ett par år senare.

Hur det är på VW kan jag inte säga något om dock.

Har alltid gillat VW, Audi men skulle tyvärr inte kunna köpa en igen.
Dom har haft lite för mycket dyra problem med allt ifrån motorer, växellådor till rost.
Se hur en 05a golf ser ut under plasten efter 13000 mil. Bild på rostiga bottnen av en bil, en Volkswagen Golf, lyft av en röd bilhiss i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostskador och flagnande färg under en grå VW Golf från 2005 som står på en lyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Dracula och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Usch, och jag som tyckte det var rostigt bakom på min 2002 Saab, men där var ju inga hål. Golfens trösklar är ju helt borta!

Tyvärr är detta standard på en bil som inget syns utanpå.
Detta är en välskött bil utan synlig rost någonstans.

G
Jag har fått galvsläpp på insidan av dörrarna vid kittskarven på Passat 2015. Visade den förra veckan och ska åtgärdas på garanti i Juli

F
Fick till slut fixat en 2001 MB E-klass kombi efter mycket tjat. Dom hade filosofin att dom tog goodwill bara på stamkunder. Detta måste varit 2004 för det var en leasingbil som köptes loss från företag.

Sen har jag tjatat igenom en Opel Vectra kombi 2008 med som var helt rostfri förutom bakluckan som totalt rostade sönder vid handtaget. Dom vägrade ta det för det är inte genomrostat och dom hävdade att dom fick inget från Opel/generalagenten för det. Jag sa att jag skulle ha det fixat och dom fick lösa det hur dom ville. Slutligen kom dom på att det var inte rost utan ”lackskador” och då gällde garantin igen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har alltid gillat VW, Audi men skulle tyvärr inte kunna köpa en igen.
Dom har haft lite för mycket dyra problem med allt ifrån motorer, växellådor till rost.
Se hur en 05a golf ser ut under plasten efter 13000 mil.[bild] [bild]
Bevisligen är det väl så att de där plastsjoken som monteras under bilarna för att i första hand minska bränsleförbrukningen är ena rejäla rostskapare. I synnerhet eftersom rostskyddet på bilar i allmänhet har blivit betydligt sämre. Tom Volvos premiumbil S90/V90 fick efter Vi Bilägares rostskyddstest ett ganska tveksamt betyg.

Det bästa idag när man köper en ny bil är nog att ta den på ett släp direkt till närmaste professionella rostskyddare och göra en rejäl rostskyddsbehandling och totalt nonchalera vad biltillverkaren yrar om vad beträffar garantier på bilen om man själv rostskyddar.

Biltillverkaren/importören/återförsäljaren/auktoriserade verkstaden lever ju på att bilarna rostar och går sönder. Förtjänsten på en nysåld bil kanske inte är så stor utan de riktigt stora slantarna ligger ju på reparationsdelen samt reservdelar.

Ju mer bilarna rostar och går sönder ju större förtjänst gör dom. :mad:

Ö Öland4ever skrev:
Det bästa idag när man köper en ny bil är nog att ta den på ett släp direkt till närmaste professionella rostskyddare och göra en rejäl rostskyddsbehandling och totalt nonchalera vad biltillverkaren yrar om vad beträffar garantier på bilen om man själv rostskyddar.
Gäller då också att den "professionella" rostskyddaren gör ett bra jobb..... lämnade själv in en Ford Scorpio som vi köpt begagnad. Bilen var 1,5 år gammal och fin utan rost. Gjorde en komplett rostskydds behandling inkl. balkar och allt. Visade sig senare att balkarna rostade upp inifrån då företaget hade rostskyddat så ordentligt att alla dränagehål i balkarna var täta :surprised:. Därefter har jag inte lagt några pengar på något rostskydd utan byter hellre bort bilen när den når en ålder på 5-7 år.

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Då har han använt fel medel vill jag påstå. Hålrumsbehandling ska göra med tunt och inträngande rostskydd. Själv använder jag linolja som inte sätter igen ventilationshål, men givetvis ska man kolla dessa öppningar någorlunda regelbundet ändå eftersom det kan bli stopp pga skit utifrån.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Då har han använt fel medel vill jag påstå. Hålrumsbehandling ska göra med tunt och inträngande rostskydd. Själv använder jag linolja som inte sätter igen ventilationshål, men givetvis ska man kolla dessa öppningar någorlunda regelbundet ändå eftersom det kan bli stopp pga skit utifrån.
Jo, det är lätt att vara efterklok, dessutom tror man ju att "proffsen" vet vad de gör......
Nu var ju detta några år sedan, bilen var en -90:a som vi ändå körde i 12-13 år (om jag inte minns fel), så man hoppas att det har blivit bättre på det de gör men jag tvekar fortfarande när det gäller att lämna in en bil för behandling. De 6 bilar som vi har/har haft sedan Scorpion har än så länge inte fått några synliga rostskador..... men de har heller inte rostskyddsbehandlats.

R roli skrev:
Gäller då också att den "professionella" rostskyddaren gör ett bra jobb..... lämnade själv in en Ford Scorpio som vi köpt begagnad. Bilen var 1,5 år gammal och fin utan rost. Gjorde en komplett rostskydds behandling inkl. balkar och allt. Visade sig senare att balkarna rostade upp inifrån då företaget hade rostskyddat så ordentligt att alla dränagehål i balkarna var täta :surprised:. Därefter har jag inte lagt några pengar på något rostskydd utan byter hellre bort bilen när den når en ålder på 5-7 år.
Naturligtvis gäller det att lämna bilen till någon som kan sitt jobb. Har själv anlitat "Tuff Kote" eller om dom heter "Dinitrol Tuff Kote" ett flertal gånger med lysande resultat. Minns en gammal SAAB 900 av de första modellerna som jag köpte av en äldre man som enbart hade kört bilen "soliga dagar" sommartid. Lämnade in bilen till denna rostskyddsbehandlare och bilen var 21 år och hade gått 39K mil när jag sålde den och i princip helt rostfri. Saabarna hade ju annars extrema problem med både skärmkanter och undersidan av dörrarna.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ö Öland4ever skrev:
"Dinitrol Tuff Kote" .
Om jag inte minns fel (var ju typ 28-29 år sedan) så var det de som vi anlitade... Men ingen firma är ju bättre än de som jobbar på just den platsen/stället som man lämnar in bilen på.:rolleyes:

R roli skrev:
Om jag inte minns fel (var ju typ 28-29 år sedan) så var det de som vi anlitade... Men ingen firma är ju bättre än de som jobbar på just den platsen/stället som man lämnar in bilen på.:rolleyes:
Jag beklagar... trist att höra. Det finns väl tyvärr "fuskare" i alla branscher och det är ju alltid trist att bli drabbad.

Jag fick nya framskärmar till min Audi A6 -03 då bilen var 11 år gammal. Lacken bubblade upp vid skärmkanterna. Det var inga problem att få det på garantin.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.