J Josth skrev:
Beror ju en del på vilken typ av äldre fjärrvärmecentral det gäller och var den är placerad. Numera är det en mindre och kompakt fjärrvärmecentral som tillverkar varmvatten när det behövs istället för en stor varmvattenberedare med en hel del värmeförluster som det kunde vara förr. Ny central har en mycket mer effektiv cirkulationspump som sparar en del el. Men i det stora perspektivet kommer det inte att bli någon dramatisk minskning av driftskostnaden.
Har du gjort bytet av en äldre central till en nyare och vilken förändring har det gjort?

J Jörgen Petersson1 skrev:
Så hur ska man tänka om returtemperaturen? Min fjärrvärmeleverantör har en straffavgift om avkylningsvärdet är mindre än fem grader.
Är det bästa ur personlig ekonomisk synvinkel att ligga så nära den som möjligt? Alltså är det bästa för mig som villaägare att ha så hög returtemperatur som möjligt?
Om du har någon straffavgift så står det i ditt avtal och syns på fakturan.
Bara att logga in och kolla till din fjvleverantör.
Sen är något oklart så är det ju bara att ringa upp.
Det finns sedan en till komplikation och det är ett fjvleverantörer övergår från hög till lågtemperatursystem men det är ju bara att fråga leverantören.

Så hur ska man tänka om returtemperaturen? Min fjärrvärmeleverantör har en straffavgift om avkylningsvärdet är mindre än fem grader.
Är det bästa ur personlig ekonomisk synvinkel att ligga så nära den som möjligt? Alltså är det bästa för mig som villaägare att ha så hög returtemperatur som möjligt?
5 gr. är väldigt lågt delta-t när det gäller fjärrvärme, den straffavgiften ska man se som en varningsklocka att man behöver se över sin anläggning för att det är något fel på den

B
Det borde vara runt 30C delta T, eller bättre. Har man ens i närheten av 5c är det något som är rejält fel med anläggningen.

B BSOD skrev:
Det borde vara runt 30C delta T, eller bättre. Har man ens i närheten av 5c är det något som är rejält fel med anläggningen.
Ok, men bör man av ekonomiska skäl försöka hålla nere avkylningsvärdet (så länge man inte understiger 5 grader och därmed får straffavgift av sitt fjärrvärmebolag)? Eller spelar det ingen roll för uppvärmningskostnaden om avkylningsvärdet är lägre eller högre?

Det är i slutänden gynnsamt för alla om avkylningen hålls hög. Och det borde inte vara något problem att lyckas vettigt med det. Som sagt är något i princip fel om man går under 10 K.

@Plutus @BSOD @GK100 nu har ju TS fjv-central av beredartyp, där fjärrvärmevattnet håller en tank på 100+ liter en viss temperatur.

En sådan fjv-central lär vara betydligt svårare att hålla en hög difftemperatur jämfört med en fjv-central med genomströmmande plattvärmeväxlare.

Ok då har jag missat att läsa allt från början tillräckligt noga. Det fanns ju sk värmeomformare på 60 och början av 70- talet tex från CTC med den principen. Då är det som du säger lite annorlunda och sämre förhållanden för TS.

En av ungarna hade en klump till behållare, säkert minst 300 L, kanske mer, med VV-slinga i, där stod det och pyste 24/7 för att hålla den varm. Kastade ut den och upp med FJV-väggcentral och förbrukningen sjönk dramatisk. Har inga direkta siffror, med stor skillnad blev det.

• Älska
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ok då har jag missat att läsa allt från början tillräckligt noga. Det fanns ju sk värmeomformare på 60 och början av 70- talet tex från CTC med den principen. Då är det som du säger lite annorlunda och sämre förhållanden för TS.
TS har inte nämnt det i denna tråd (mer än tillverkare och modell (Teknotherm VX25F)), däremot har det framkommit i två av TS andra trådar,

https://www.byggahus.se/forum/threa...gamla-70-talsgraa-danfoss.502300/post-5455857

https://www.byggahus.se/forum/threads/var-fyller-jag-pa-vatten-i-denna-fjaerrvaermecentral.502043/

J jonaserik skrev:
En av ungarna hade en klump till behållare, säkert minst 300 L, kanske mer, med VV-slinga i, där stod det och pyste 24/7 för att hålla den varm. Kastade ut den och upp med FJV-väggcentral och förbrukningen sjönk dramatisk. Har inga direkta siffror, med stor skillnad blev det.
Då måste det ha varit väldigt varmt i rummet där den stod.

Som jag skrivit tidigare så är det främst under icke värmeperioden som det blir energibesparing när man byter till fjv-central med plattvärmeväxlare.
Under värmeperioden så blir det mesta av "spillvärmen" nyttig värme om man vill ha rummet fjv-centralen är i uppvärmd.

J jonaserik skrev:
ok, det låter ju positivt. Definiera stor? Tusentals kronor per år? Tusen per månad? Här snackar vi en uppskattad årskostnad på 35000+ kr för bara värmen...

GK100 GK100 skrev:
Sämre förhållanden, vad menas med detta? Att det är svårt att nå ett högt eller lågt avkylningsvärde?

ok, det låter ju positivt. Definiera stor? Tusentals kronor per år? Tusen per månad? Här snackar vi en uppskattad årskostnad på 35000+ kr för bara värmen...
Stor och stor, men det blev att den gamla burken stod där och pös FJV-värme 24/7 för att hålla VV på rätt nivå. Dom har ett bubbel och då räckte inte VV till. Nu med en centralen så finns hur mycket värm och VV som helst, innan bytet så sa jag, att du kan skruva på VV´, åka bort en vecka och kika temp på VV när du kommer hem, det är lika och inget pys 24/7 som kostar en del. Klart att det blev billigare, men det har dom ingen koll på efter 6 år, men nog blev det skillnad på kostnaden för värme.

Sämre förhållanden, vad menas med detta? Att det är svårt att nå ett högt eller lågt avkylningsvärde?
Det gör det svårt eller omöjligt att nå riktigt höga avkylningsvärden. Men har du inga straffavgifter pga högt flöde eller hög retur är det ju inget du lider av som bara betalar för värmemängden oavsett hur den tas ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.