Hej, är det någon här som bytt ut en äldre fjärrvärmecentral i sin villa mot en ny och kan ge en detaljerad eller översiktlig beskrivning av hur bytet påverkat driftkostnaden? Får lite olika besked om hur mycket energi det sparar in eller om det ens gör det. Har frågat två vänner som gjort det och de har upplevt stora respektive vissa besparingar men de har också båda gjort andra renoveringar, bytt ut element och så vidare vilket har gjort jämförelserna värdelösa. Tack på förhand!

Beror ju en del på vilken typ av äldre fjärrvärmecentral det gäller och var den är placerad. Numera är det en mindre och kompakt fjärrvärmecentral som tillverkar varmvatten när det behövs istället för en stor varmvattenberedare med en hel del värmeförluster som det kunde vara förr. Ny central har en mycket mer effektiv cirkulationspump som sparar en del el. Men i det stora perspektivet kommer det inte att bli någon dramatisk minskning av driftskostnaden.

• Gilla
DE73 och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Beror ju en del på vilken typ av äldre fjärrvärmecentral det gäller och var den är placerad. Numera är det en mindre och kompakt fjärrvärmecentral som tillverkar varmvatten när det behövs istället för en stor varmvattenberedare med en hel del värmeförluster som det kunde vara förr. Ny central har en mycket mer effektiv cirkulationspump som sparar en del el. Men i det stora perspektivet kommer det inte att bli någon dramatisk minskning av driftskostnaden.
Tack! (för min del gäller det en Teknotherm VX25F installerad 1977 som är placerad i ett separat rum bredvid tvättstugan som idag får agera torkrum p.g.a. en hel del värmeläckage från centralen) Har du egna erfarenheter av ett dylikt byte?

Ok, den fjärrvärmeväxlaren har jag ingen erfarenhet av alls. Har bara erfarenhet av byte från ungefär lika gammal olje/elpanna till ny modern fjärrvärme för ett antal år sedan plus ny fjärrvärmeanläggning i en bostadsrättsförening.

Jag har inga siffror på besparingar, men att ständigt ha en tank ( 300 l ? ) uppvärmd ger ju en del förluster, som man slipper om man tillverkar varmvattnet just när det behövs. Även värmen till radiatorerna reglerar mycket snabbare nu. En annan stor fördel ( som jag tycker ) är att den nya tar betydligt mindre plats. Vår förra CTC xxx, tog ju plats som en garderob, medan den nya är ett litet vägghängt skåp. Det gör att jag kan ha förvaring under och min lilla tvättstuga/pannrum blir mycket luftigare. Det blir också mycket bättre överblick, när man inte måste montera bort frontplåtar utan bara behöver öppna en liten skåpdörr, för att ha alla vred och mätare tillhands.
Ett öppet tekniskt skåp med rörsystem, mätinstrument, en röd tank och styrenheter, placerat över en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är främst under icke uppvärmningsperiod som man gör störst besparing när man byter från fjv-central av beredartyp till fjv-central av plattvärmeväxlartyp.

Detta tack vare minimalt med spillvärme med plattvärmeväxlare.

Just fjärrvärme är svårt att spara på eftersom man betalar för den energi man förbrukar, och all energi man förbrukar blir värme i huset. Om växlarna blir igensatta så blir returvattnet varmare, men det spelar ingen roll, mätaren mäter temperatur in-ut och flödet. reglerutrustning kan göra lite skillnad, en rumsgivare gör skillnad, pumpstopp påverkar lite grann.

• Gilla
Rikard Wissing och 1 till
  • Laddar…
B
Står den i ett rum som du vill hålla varmt? I sådana fall kommer ju en stor del av värmeförlusten innebära att termostaten på elementet i rummet drar ner motsvarande energi. Då har man ju förlusten under maj till september kvar ungefär, vilket inte är så mycket.

Jag kan tänka mig att en dåligt isolerad fjärrvärmecentral (med stor beredare) kan läcka över 1000kWh/år till omgivningen. Är den modell trä på utsidan?

Sedan är det ju styrning. Har du 24-25c inne ibland pga dålig styrning, så finns det mycket att spara. I alla fall om ni egentligen önskar 19. Ofta pratar man om att man kan spara 10-15% av energiförbrukningen om man har en riktigt dåligt injusterad central. Men då ska man ju ha konstant för varmt inne alltid, annars kan man inte spara så mycket.

Men man kan ju ha en gammal central med modern styrning. Är styrningen kass skulle jag nog byta just den delen, inte hela centralen.

Jo själva centralen är nog av sekundär betydelse men däremot hur man styr centralen är mycket viktig.
Sen är det här med fungerande termostater till elementen mycket viktigt.
Danfoss får väl anses som ett av de ledande märkerna och här är deras råd.
https://www.danfoss.com/sv-se/marke...l/dhs/solutions-for-homeowners/saving-energy/

Sen kan man då numera gå ännu längre med Danfoss Ally, (valde själv annat märke)
https://www.danfoss.com/sv-se/produ...nfoss-ally/danfoss-ally-support/#tab-overview

P Plutus skrev:
Just fjärrvärme är svårt att spara på eftersom man betalar för den energi man förbrukar, och all energi man förbrukar blir värme i huset. Om växlarna blir igensatta så blir returvattnet varmare, men det spelar ingen roll, mätaren mäter temperatur in-ut och flödet. reglerutrustning kan göra lite skillnad, en rumsgivare gör skillnad, pumpstopp påverkar lite grann.
Åtminstone förr i tiden blev man debiterad också för vattenmängden då man vill ha så låg returtemperatur som möjligt tillbaka till fjärrvärmeverket. Då kan kan igensatta värmeväxlare med dålig värmeöverföring spela stor roll för driftkostnaden.

Ulltand Ulltand skrev:
Åtminstone förr i tiden blev man debiterad också för vattenmängden då man vill ha så låg returtemperatur som möjligt tillbaka till fjärrvärmeverket. Då kan kan igensatta värmeväxlare med dålig värmeöverföring spela stor roll för driftkostnaden.
Jo fövisso men en fjvmätare mäter allt och det är ju mycket enkelt att logga in till sin fjvleverantör och kolla hur det ser ut. Sen är det då enkelt att jämföra med grannar.
Slutligen så ringer man sin fjvleverantör för råd om centralen.

P paralun skrev:
Jo fövisso men en fjvmätare mäter allt och det är ju mycket enkelt att logga in till sin fjvleverantör och kolla hur det ser ut. Sen är det då enkelt att jämföra med grannar.
Slutligen så ringer man sin fjvleverantör för råd om centralen.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Antingen finns en avgift för att returvattnet är för varmt eller inte. Om den finns kan det vara klart lönsamt med en ny fjärrvärmecentral. Förr i tiden fanns denna avgift men jag är inte uppdaterad på om man tex har tagit bort den.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Antingen finns en avgift för att returvattnet är för varmt eller inte. Om den finns kan det vara klart lönsamt med en ny fjärrvärmecentral. Förr i tiden fanns denna avgift men jag är inte uppdaterad på om man tex har tagit bort den.
Jo mitt fjvbolag vill ha en så låg retutemperatur som möjligt men det får man då till via hur man producerar samt styr nätet inte via någon extra debitering men fjvmätaren mäter då mycket enkelt flöde och tempdiff och presenterar förbrukningen som skickas till fjvleverantören (via oftast radiolänk) som i sin tur lägger ut förbrukningen på en abbonents konto på sin websida.
Sen ringer man då naturligtvist upp sin fjvleverantör när man funderat över sin förbrukning och konkret då fjvcentralen. Det kan finnas anledning att byta men det är ju sedan bättre att lägga ner energi på styrningen plus termostater. Man får många elementtermostater för 30000>50000kr som en fjvcentral kostar.

Ulltand Ulltand skrev:
Vissa energibolag har "straffavgift" om man har låg difftemperatur samtidigt som det är högt flöde.
Men det verkar vara ganska få bolag som har det.

Så hur ska man tänka om returtemperaturen? Min fjärrvärmeleverantör har en straffavgift om avkylningsvärdet är mindre än fem grader.
Är det bästa ur personlig ekonomisk synvinkel att ligga så nära den som möjligt? Alltså är det bästa för mig som villaägare att ha så hög returtemperatur som möjligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.