T
Som rubriken låter, någon som använder sin slagskruvdragare till hjulbultarna när ni byter däck?

Funkar det att lossa hjulbultarna eller drar ni loss dem för hand innan?

Om det funkar att lossa dem, vad har ni för max vrid på er slagskruvdragare?
 
Har en Milwaukee fuel m18 mutterdragare. Inga problem att lossa muttrarna med den. Drar bara åt dom lätt med den och drar det sista för hand. Annars blir det för hårt draget
 
Man bör ju inte använda en mutterknack till att dra åt hjulskruvarna/-muttrarna i de fallen man har aluminiumfälgar..

Inget som knackar och drar med moment alls (om man inte använder något som begränsar momentet som överförs)..

Med det sagt så brukar jag använda min blåa bosch och dra med lägsta inställningen för moment..

Efterdrar för hand, känner jag mig seriös använder jag momentspärrskaft. Oftast inte dock..
Brukar dra åt "ganska hårt" enligt principen att jag är "ett litet fruntimmer" så det gör inte så mycket om jag tar i litegrann..
 
Lizzardo
Slagskruvdragare känns lite tamt för att lossa/dra bultar med men har faktiskt aldrig testat.
Använder själv en Makita DTW285, liten, smidig och funkar alltid om inte föregående ägare har herrejösses dragit dem.
Efterdrar gör man med momentnyckel ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Lossa och dra fast med handkraft och teleskopdragskaft, lossa med utdraget skaft och dra fast med inskjutet så blir det bra. Sedan kör jag resten med vanlig batteridriven mutterknackare/dragare.
Sedan skiljer det på hjulbultar, de vi har på bilarna har en lös ring vid det koniska som gör att bulten inte drar sönder lättmetallfälgen och det ger ett bättre moment/känsla än helt massiva bultar som drar/snurrar mot metallen i fälgen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det kanske möjligen går att lossa hjulmuttrar/skruvar med den senaste generationen slagskruvdragare, men när TTC https://youtube.com/c/TorqueTestChannel testar dem brukar de ha sönder rätt många 1/4" hex till 1/2"-adaptrar...

Edit: nån måste säga det också, bultar har inga gängor. Det finns muttrar eller skruvar som håller hjulen på bilen...
 
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Edit: nån måste säga det också, bultar har inga gängor. Det finns muttrar eller skruvar som håller hjulen på bilen...
Det ursprungliga definitionen var så men idag finns begreppen hjulbult, vagnsbult, etc, accepterade och då oftast med sexkantig skalle, så saker utvecklas över tiden och så även språkbruket.
Så våra hjulbultar får nog vara kvar.:cool:
 
  • Gilla
arvid53 och 5 till
  • Laddar…
Använder en bosch 18v med enbart fäste för bits hållare, så som dan skriver, det går några adapters om året, men då används den även i tjänst
 
A AndersS skrev:
Det ursprungliga definitionen var så men idag finns begreppen hjulbult, vagnsbult, etc, accepterade och då oftast med sexkantig skalle, så saker utvecklas över tiden och så även språkbruket.
Så våra hjulbultar får nog vara kvar.:cool:
En bult är endera ett annat namn för nit, eller vad skruven heter innan den får gängor, dvs. i ett led i produktionen.

Förvirringen kan bero på att man i engelskan kallar en maskingängad skruv för "bolt" medan en skruv gjord för att skruvas i ett ogängat hål (dvs. träskruv, plåtskruv) kallas just "screw"..
 
  • Gilla
bulleribock och 7 till
  • Laddar…
Det är ett resultat av den allmänna anglofieringen. Det brukar funka bra att importera ord ända tills det kommer ett som redan finns i det egna språket med en avvikande betydelse.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi ska nog inte krångla till tråden utan använda begreppen som används dagligen och även blivit vedertaget med språkets utveckling. ;) Jag gör så med trådens hjulbultar:D
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Som rubriken låter, någon som använder sin slagskruvdragare till hjulbultarna när ni byter däck?
Funkar det att lossa hjulbultarna eller drar ni loss dem för hand innan?
Om det funkar att lossa dem, vad har ni för max vrid på er slagskruvdragare?
Jag brukar ibland lossa skruvarna med min Bosch 18V mutterdragare med 1/2" fäste, tror den är på typ 170 Nm. Den räcker till.
 
A AndersS skrev:
Vi ska nog inte krångla till tråden utan använda begreppen som används dagligen och även blivit vedertaget med språkets utveckling. ;) Jag gör så med trådens hjulbultar:D
Japp, men det är aldrig fel med lite allmänbildning ... :)

(för övrig brukar jag säga hjulmuttrar, då mina bilar har såna, men å andra sidan säger jag också (som TS) "nu ska jag byta däck på bilen" och det är ju heller inte helt rätt :geek:) ...
 
  • Gilla
  • Haha
Fario och 6 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Man bör ju inte använda en mutterknack till att dra åt hjulskruvarna/-muttrarna i de fallen man har aluminiumfälgar..
Varför inte det?
 
K Kane skrev:
Varför inte det?
Det beror ju på...........beror ju inte på val av verktyg utan att man drar för hårt. Har själv jobbat på däckverkstad och en del billiga fälgar har mjukt centrum och sällan hylsor i hålen. Ibland såg man fälgar som var allt annat än plana i anliggningsytan pga deformationer från åtdragning. Original lättmetallhjul har ofta stålhylsor i skruvhålen och de kan man dra med maskin om man drar normalt och vet vad man håller på med. Annars drar man ju helst manuellt och gärna momentnyckel om det är nåt mer exotiskt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.