T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 284 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 284 inlägg
Som rubriken låter, någon som använder sin slagskruvdragare till hjulbultarna när ni byter däck?
Funkar det att lossa hjulbultarna eller drar ni loss dem för hand innan?
Om det funkar att lossa dem, vad har ni för max vrid på er slagskruvdragare?
Funkar det att lossa hjulbultarna eller drar ni loss dem för hand innan?
Om det funkar att lossa dem, vad har ni för max vrid på er slagskruvdragare?
Man bör ju inte använda en mutterknack till att dra åt hjulskruvarna/-muttrarna i de fallen man har aluminiumfälgar..
Inget som knackar och drar med moment alls (om man inte använder något som begränsar momentet som överförs)..
Med det sagt så brukar jag använda min blåa bosch och dra med lägsta inställningen för moment..
Efterdrar för hand, känner jag mig seriös använder jag momentspärrskaft. Oftast inte dock..
Brukar dra åt "ganska hårt" enligt principen att jag är "ett litet fruntimmer" så det gör inte så mycket om jag tar i litegrann..
Inget som knackar och drar med moment alls (om man inte använder något som begränsar momentet som överförs)..
Med det sagt så brukar jag använda min blåa bosch och dra med lägsta inställningen för moment..
Efterdrar för hand, känner jag mig seriös använder jag momentspärrskaft. Oftast inte dock..
Brukar dra åt "ganska hårt" enligt principen att jag är "ett litet fruntimmer" så det gör inte så mycket om jag tar i litegrann..
Slagskruvdragare känns lite tamt för att lossa/dra bultar med men har faktiskt aldrig testat.
Använder själv en Makita DTW285, liten, smidig och funkar alltid om inte föregående ägare har herrejösses dragit dem.
Efterdrar gör man med momentnyckel
Använder själv en Makita DTW285, liten, smidig och funkar alltid om inte föregående ägare har herrejösses dragit dem.
Efterdrar gör man med momentnyckel
Lossa och dra fast med handkraft och teleskopdragskaft, lossa med utdraget skaft och dra fast med inskjutet så blir det bra. Sedan kör jag resten med vanlig batteridriven mutterknackare/dragare.
Sedan skiljer det på hjulbultar, de vi har på bilarna har en lös ring vid det koniska som gör att bulten inte drar sönder lättmetallfälgen och det ger ett bättre moment/känsla än helt massiva bultar som drar/snurrar mot metallen i fälgen.
Sedan skiljer det på hjulbultar, de vi har på bilarna har en lös ring vid det koniska som gör att bulten inte drar sönder lättmetallfälgen och det ger ett bättre moment/känsla än helt massiva bultar som drar/snurrar mot metallen i fälgen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 411 inlägg
Det kanske möjligen går att lossa hjulmuttrar/skruvar med den senaste generationen slagskruvdragare, men när TTC https://youtube.com/c/TorqueTestChannel testar dem brukar de ha sönder rätt många 1/4" hex till 1/2"-adaptrar...
Edit: nån måste säga det också, bultar har inga gängor. Det finns muttrar eller skruvar som håller hjulen på bilen...
Edit: nån måste säga det också, bultar har inga gängor. Det finns muttrar eller skruvar som håller hjulen på bilen...
Det ursprungliga definitionen var så men idag finns begreppen hjulbult, vagnsbult, etc, accepterade och då oftast med sexkantig skalle, så saker utvecklas över tiden och så även språkbruket.Dan_Johansson skrev:
Så våra hjulbultar får nog vara kvar.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Använder en bosch 18v med enbart fäste för bits hållare, så som dan skriver, det går några adapters om året, men då används den även i tjänst
Allvetare
· Västra götaland
· 10 411 inlägg
En bult är endera ett annat namn för nit, eller vad skruven heter innan den får gängor, dvs. i ett led i produktionen.A AndersS skrev:
Förvirringen kan bero på att man i engelskan kallar en maskingängad skruv för "bolt" medan en skruv gjord för att skruvas i ett ogängat hål (dvs. träskruv, plåtskruv) kallas just "screw"..
Jag brukar ibland lossa skruvarna med min Bosch 18V mutterdragare med 1/2" fäste, tror den är på typ 170 Nm. Den räcker till.T Ejmelie skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 411 inlägg
Japp, men det är aldrig fel med lite allmänbildning ...A AndersS skrev:
(för övrig brukar jag säga hjulmuttrar, då mina bilar har såna, men å andra sidan säger jag också (som TS) "nu ska jag byta däck på bilen" och det är ju heller inte helt rätt
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det beror ju på...........beror ju inte på val av verktyg utan att man drar för hårt. Har själv jobbat på däckverkstad och en del billiga fälgar har mjukt centrum och sällan hylsor i hålen. Ibland såg man fälgar som var allt annat än plana i anliggningsytan pga deformationer från åtdragning. Original lättmetallhjul har ofta stålhylsor i skruvhålen och de kan man dra med maskin om man drar normalt och vet vad man håller på med. Annars drar man ju helst manuellt och gärna momentnyckel om det är nåt mer exotiskt.K Kane skrev: