Någon med Svenska Trygghetslösningar?

969 läst  17 svar

1. P
    Husägare Nivå 6
    Hej,

Fick besök av Svenska Trygghetslösningar igår och hade ett möte idag där vi fick lite mer koll på kostnader m.m. Jag är rätt sugen att byta från nuvarande (Sector Alarm á 469 kr/månaden to the end of time) men frugan är lite skeptiskt eftersom vi aldrig hört talas om företaget.

För 4 kameror, 2 manöverpaneler (extra för gästhus), 4 rökdekare och 5 magnetkontakter skulle vi betala 390 kr/månaden i 12 år (eller snabbare om vi vill), därefter endast 99 kr per månad för deras larm/serviceabonnemang. Känns nästan för bra för att vara sant, med tanke på att vi under samma tid skulle betala nästan 17000 kr mer till Sector alarm (egentligen 25000 men vi har ju redan köpt till enheter hos Sector så de pengarna är ju redan förlorade ..).

Hittar inte så mycket om att någon faktiskt har hoppat på och blivit kund, utan mest att flera fått påhälsning.

Hade ju helst byggt något eget och kopplat upp men det ligger inte rätt i tiden för att lägga ut en stor påse med pengar just nu, så detta känns som ett bra alternativ eftersom det i varje fall blir vårt till slut.

Någon eller några som kan lägga några lugnande ord om att företaget m.m., både för mig och så att jag förhoppningsvis kan få med frugan på tåget? :) De sa att de inte hade några anmälningar till ARN, så det känns väl i varje fall bra ...

Stort tack på förhand, ska lämna besked imorgon så hoppas verkligen någon kan säga något hjälpande :)

2. E
    Medlem · Nivå 16
    Ska du binda dig i 12 år!!

• Laddar…
  3. P
    Husägare Nivå 6
    Nej, du kan betala av snabbare också. Ska dock dra in kommunalt VA i år så känner inte det är läge att lägga ut även för detta just nu :)

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag får inte matematiken att gå ihop i ditt inlägg. Prisskillnaden är mindre än 1000 kr om året, borde bli max 12000 på 12 år.

Att låsa sig i 12 år för den besparingen känns helt fel, framförallt till ett okänt företag, som troligen inte finns om 12 år. Dvs. det är i praktiken en ensidig bindning i 12 år, bolaget kan välja att avsluta när de vill genom konkurs.

Hur gick säljmötet till, hade du bett dem komma dit, eller var det en dörrförsäljare?

• Laddar…
  5. P
    Husägare Nivå 6
    Ja, det stämmer - men vi ska under året lägga till komponenter för att även larma upp gästhuset vilket blir en engångskostnad hos Sector Alarm för ca 5500 kr, därav diffen som du nämner.

Det här med konkurs har jag också funderat på, tänkte ringa och fråga lite om det idag. T.ex. om vi väljer att betala av tidigare, om det då står oss fritt att byta till annan operatör eller hur det i så fall skulle fungera.

Säljaren säger sig ha varit och besökt en granne, vet ej om denne bokat själv eller också bara fått påringning, och i samma veva gått en vända i området och sett vilka andra som haft larm. Har dock ingen kontakt med grannen han nämnde, men har frågat i en gemensam grupp med alla grannar om någon har dessa som leverantör redan så får se om det leder någon vart.

Finns det något väletablerat företag som inte kräver stor initial investering men där man ändå äger sitt larm på sikt? Eller är det bara att ge upp?

Annars antar jag alternativet är att köra Sector några år och ta tag i detta när det finns möjlighet, borde väl finnas fler alternativ om några år. Vill ju gärna äga larmet men samtidigt ha vettig larmcentral, väktartjänst och någon som ser till att det fungerar.

6. K
    Medlem · Nivå 10
    Tänk till nu. 390 kr/mån i 12 år blir den nätta summan av 56.160 kr!

Köp samma larm själv här, http://www.protexus.se/ , och anslut dig till Tempest larmcentral för 1.000 kr/år. Garanterat långt under halva priset över 12 år.

7. P
    Husägare Nivå 6
    Jo, det är jag med på. Men 12 år med Sector blir ju ännu mer samt att larmet då fortfarande inte är vårt.

Känns som vi får fortsätta med Sector och fundera ut hur vi ska göra - deras kunder verkar ju inte vara allt för aktiva på internet eftersom det finns så lite.

Får väl slänga iväg en förfrågan till Protexus och se vad kalaset kan tänkas landa på...

Enda som det verkar finnas delade meningar om är deras app (Visonic2Go) - dock väldigt gamla kommentarer, så kanske löst sig?

Någon som använder den?

Tack för svaren!

8. K
    Medlem · Nivå 10
    Jag använder VisonicGo utan problem sedan 2017.

• Laddar…
  9. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Vi använder Svenska Trygghetslösningar och har gjort det i knappt ett år om jag minns rätt. Jag kan försöka svara på några frågor.

12 år: Det är en avbetalning som man har mot Wasa Kredit eller någon sådan, minns inte vilket då jag har slutbetalt min. Dvs man kan avbetala snabbare. Om Svenska Trygghetslösningar går i konkurs innan 12 år så äger du ändå larmet och fortsätter betala till kreditgivare tills larmet är betalt.

Larmcentral: Man ansluts mot Lövestads larmcentral som i sin tur kopplar in väktare, polis, brandkår om det behövs. Man väljer själv om väktare skall rycka ut om larmet går etc. Undantaget är om brandlarmet går och de kan konstatera brand då larmar de brandkåren direkt. Min uppfattning är att Lövestad har varit snabba att ringa när larmet går. Snabbare än Verisure som vi hade innan. Om man öppnade altandörren och det var larmat så gick larmet direkt och vi fick skynda oss att springa till ytterdörren och larma av. Det tar trots allt 20-30 sekunder och det händer lite då och då, framförallt på sommaren, när någon skulle ta en frukost i trädgården och glömde att det var larmat. Lövestad har ringt alla gånger tror jag. Verisure ringde ibland, men många gånger kom bara ett sms om att larmet gått men att det nu var avstängt. Kopplingen mot Lövestad betalar jag 99:-/månad för.

Appen: Appen fungerar utmärkt tycker jag. Verisures app var lite smidigare, men båda fungerar

Installation/flytt/uppgradering/batteribyte: Batteribyte etc får man göra själv med Svenska Trygghetslösningar, man måste alltså inte få en servicetekniker på besök som man var tvungen hos Verisure. Dock håller batterierna i många år. Installation gick bra i båda fallen. Det man kan tänka på är att verifiera med Svenska Trygghetslösningar hur många installatörer de har i regionen där man bor. I Skåne finns det flera, men i Stockholm var det bara 1, så det kan bli lite väntan på hjälp. Dock har de alltid varit hjälpsamma via telefon om man kan/vågar göra något själv.

Min slutsats är att jag är nöjd med Svenska Trygghetslösningar. Det är säkert möjligt att fixa en installation själv av samma material till en rimlig peng. Om man sen kan koppla det mot en bra larmcentral vet jag inte, men det går säkert.

• Laddar…
  10. P
    Husägare Nivå 6
    Tack för svaret!

Så ni har endast larmcentralen kvar nu och inte ”serviceabonnemanget” hos Svenska trygghetslösningar - där de kommer ut och byter komponenter som ev. går sönder? Eller är det detta du tänker på?

11. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Jo, de kommer och byter saker som går sönder och ska flytta larmet nu när vi sålt det här huset. Så egentligen betalar vi 99:-/månad för service och larmcentral.

• Laddar…
  12. P
    Husägare Nivå 6
    Tänkte att jag fyller på med svaren som jag fått när jag pratade med säljaren idag.

Precis som Fairlane skrev så fortsätter man betala av larmet om de skulle gå i konkurs, de går då att koppla upp sig mot annat larmcentral. Enligt säljaren har de under 2018 låtit 3 revisorer gå igenom deras ekonomi för att bedöma risk för konkurs. De räknar med att varje kund (i dagsläget 15000) varje år för sina 99 kr/månad har en utryckning, ett servicebesök och att en komponent behöver bytas ut - med det som grund hade de bedömt att risk för konkurs är mindre än 1 %.

De har egenutvecklad app och använder inte Visonic2Go, den heter Svenska trygghetslösningar och ser ut att uppdateras med jämna mellanrum.

Om man väljer att betala av på 36 eller 72 månader så går det få räntefri avbetalning, men vid längre än 72 månader så är det 5,45 % ränta som gäller. Det var Länsförsäkringar som var långivare i detta fallet.

Det är öppet köp i 2 veckor, så de kommer och sätter upp larmet parallellt med det befintliga - så kan man testa och se att man är nöjd innan det gamla plockas ner.

Eftersom de inte har någon bindningstid (bara lånet som behöver betalas av) så kan man, om man nu önskar, byta till en annan larmcentral och sköta underhållet helt själv istället.

Hoppas någon finner informationen hjälpsam :)

13. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Det var intressant. Jag behövde hjälp med en enhet som slutat fungera i somras och passade på att prata om appen då och fick inte den informationen. Ska kolla igen.

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det låter som du just fått höra bästa klassens ”sales bullshit talk” ;).

Om du tycker larmet är bra så köp det. Har du inte cash så låna på huset istället, eller spara ihop summan först. Avbetalning på 12 år lär kosta dig ofantliga summor i ränta och avgifter.

15. P
    Husägare Nivå 6
    Om jag fattade det rätt så bytte de någon centralenhet för ca 6 månader sedan som då har wifi/nätverk så att appen fungerar bättre - innan var det över GSM-nätet. Men deras app verkar funnits ett tag enligt AppStore.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: