3 197 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Någon ljudkonsult/bullermätare här?
Skulle vilja lära mig mer om hur man mäter buller, vilket instrument som krävs osv. Jag har två störande fläktljud intill bostaden, fläktar med olika frekvenser. Vill på nått sätt se om bullret överstiger de gränsvärden som finns. Jag har tyvärr varken ekonomin eller lusten att betala flera tusen för en bullermätning 
Tack, men jag behöver mer sofistikerade metoder. För mkt omgivningsbrus/ljud som fångas upp hos mig. Jag behöver instrument som kan "plocka ut" frekvenser. Och även någon som vet mer exakt vilka frekvenser som skall plockas ut.Peter2400 skrev:
Vad ska du ha datat till? Spela in det med telefonen och plocka in ljudfilen i en dator med en lite bättre programvara så kan du enkelt isolera frekvenser och göra enklare uppskattningar av olika frekvensers ljudstyrka.
Jag bodde för ett par år sedan i en bostadsrättsförening som blev anmäld av någon enskild i ett grannhus för att vi hade störande fläktar på taket. Vi blev uppmanade (tror det var av Miljöverket) att visa att våra fläktar höll sig inom godkända gränsvärden. Vi fick ta dit firma som mätte och skrev protokoll - noll kostnad för anmälaren.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Yes jag känner till detta förfarande. Dock måste någon från kommunen göra uppskattningen innan brf måste beställa bullerkonsult. Jag vill inte riktigt gå så långt ännu, utan göra uppskattningen själv, om bullret överstiger gränsvärden eller ej. Fin balansgång, man vill ju hålla goda relationer också med grannar o såH Höök skrev:Jag bodde för ett par år sedan i en bostadsrättsförening som blev anmäld av någon enskild i ett grannhus för att vi hade störande fläktar på taket. Vi blev uppmanade (tror det var av Miljöverket) att visa att våra fläktar höll sig inom godkända gränsvärden. Vi fick ta dit firma som mätte och skrev protokoll - noll kostnad för anmälaren.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag arbetar med sånt här. När man jobbar mot regelverk så behövs kalibrerade instrument samt kunskap om hur man mäter efter de standard som finns. 1 dB skillnad kan få stora ekonomiska konsekvenser.
För att göra indikativa mätningar kan man mäta både nivåer och spektralt med tex audiotools app.
För att göra indikativa mätningar kan man mäta både nivåer och spektralt med tex audiotools app.
App till dator eller mobiltelefon? Idag kanske man kopplar en kvalitetsmikrofon direkt till en telefon/app o mäter?Björn Melander skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden