Byggahus.se

Någon erfarenhet av Ferroamp EnergyHub 14kW?

1. Z
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Jag funderar på att bygga en anläggning i etapper. Jag kommer att börja med 5kW på garagetaket, sen "haka på" 8kW till på hustaket. Garagetaket lider inte av skuggor och är låglutande. Hustaket är 45-graders och kan bli skuggigt i kanterna.

Ferroamp EnergyHub 14kW har nyligen dykt upp som alternativ och verkar vara bra. Svensktillverkat, fasutjämning, möjlighet att haka på lagring osv. Jag undrar hur det funkar med två "slingor" och deras egna optimerare (SSO)?

Deras broschyr säger inte mycket. Finns det ingångar för mutipla slingor på omvandlaren eller hur läser man sådan topologi med två olika slingor?

Tack!

2. Z
    Medlem Nivå 8
  3. H
    Medlem Nivå 1
    Jag är också grymt intresserade av Ferroamps produkter pga av deras flexibla lösningar.
    Vad jag har förstått bygger man ett internt likströmsnät inom fastigheten. Där Energyhuben blir bryggan mellan detta likströmsnät och ditt befintliga växelströmsnät. På likströmsnätet kan du sedan hänga på lämpligt antal SSOer, varje SSO hanterar en slinga, vilket gör att du i princip kan ha hur många slingor du vill med olika typer, placering och storlek på solcellerna.
    Dessutom ska tydligen deras Energyhub vara expanderbar med fler effektmoduler så den ska kunna hantera större effekt om man bygger ut i framtiden. Och deras fasutjämning kan ju nästan motivera ett köp bara den, tänk att kanske kunna sänka huvudsäkringen ett snäpp, speciellt nu när fler och fler skaffar elbilar osv som kan snedbelasta ordentligt.
    Dessutom har de också på gång något de kallar Elaptrone som ska kunna dumpa överskottsproduktion i ett "vått batteri", tex. en stor varmvattenberedare, vilket är bra om produktionen är större än vad huvudsäkringen klarar.
    Sedan kan man hänga på ESOer på likströmsnätet för att få DC-snabbladdning av elbilar, elbilen kan dessutom agera energilager om den är kompatibel med V2G.

4. D
    Medlem Nivå 1
    Ferroamp kan rek. De har en bra produkt. Bra och Svensk kundsupport samt en innovativ och översiktlig mjukvara till sina produkter!

5. H
    Medlem · Nivå 12
    Kändes dyrt? Och som det är idag ser jag liten nytta, som det ser ut idag med att få så pass bra betalt för såld el så är batterier inte lönt, och ladda elbil görs på natten.

6. H
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker att flexibiliteten är väldigt viktig när man bygger ett system som har en beräknad livslängd på minst 25-30år. Då ska det vara enkelt att bygga ut när behoven ökar. Och bara för att det idag är bäst affär att sälja elen så är det inget som säger att det är så imorgon, det får man nog se som något som inte lär vara under allt för lång tid. Man bör nog räkna med att det inom en snar framtid blir lönsammast att själv förbruka den el man producerar och då är ett flexibelt system ett måste, ett system som kan styra överskottsproduktion till elbilarnas batteri eller till t.ex. ett vått batteri.
    Och som sagt deras fasbalansering kan bara den i sig motivera ett köp om man kan undvika en höjning av huvudsäkringen.

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Nivå 12
    Känns väldigt långt bort, och dyr investering, som aldrig räknas hem, lovar! Solceller idag är nog svårt att räkna hem, om man ska lejja och ej får bidrag

8. A
    Medlem · Nivå 10
    Jag håller med husqvarna,
    en stor nackdel är att om man väljer det fabrikatet och lägger ut 100'000-tals kronor på det med en mängd olika apparater. Då har man byggt fast sig i det fabrikatet. Firman kanske kursar och inga resevdelar finns, och då blir utlovade garantier också värdelösa. Dessutom om man framtida tänker bygga ut anläggningen blir man tvingad att bygga ut med just det fabrikatets apparater.

Men det är säkert festligt (men också dyrt) att "leka med" alla dessa apparater. De flesta vill ha en solcellanläggning som sköter sig själv, dvs glömma att den finns och den bara tuffar på år in år ut. Då ska man bygga anläggningen väldigt enkelt, solcellspaneler och växelriktare inga fler apparater, basta! Givetvis säljarna för fabrikatet propagerar givetvis för att det är excellent och bra på alla sätt vis. Har ni hört en försäljare säga att "ja våra varor är värdelösa och dyra. Det är bättre att köpa annat bättre fabrikat hos våra konkurrenter som dessutom har lägre priser"

Redigerat 1 jun 2019 10:03
    • Laddar…
  9. D
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår verkligen inte resonemanget som resonerar ständigt i min vardag som installatör av solel..
    Det är för dyrt, det tar för långtid o payoff, hur lång tid tar det...

Så här....... vad köper du vanligt vis som någongång betalar av sig???
    Det faktum att solel installationer faktiskt betalar av sig gör de frågorna helt orelevanta...
    Räkna med att el priserna går upp, det är mer eller mindre ett faktum. Säg att de fördubblas....då har man helt plötsligt halverat sin så viktiga payoff tid..

Se det som din goda gärning och att du inte behöver vara så styrd av alla upp o ner gångar.
    För mig finns det inga mot argument för att investera i solel.
    Om du vill ha snabb payoff och det är viktigt... köp aktier eller med lite tur kanske en triss vinst

10. A
    Medlem · Nivå 10
    Det är nog inte många som av den god gärningen skulle förbarmar sig över en pratglad försäljare och köper dyr utrustning så försäljaren tjänar rejält med pengar. Speciellt inte om återbetalningstiden är lång för utrustningen.

11. D
    Medlem Nivå 1
    Det ena utesluter inte det andra o tvärtom.
    Som sagt... dyr eller billig anläggning, det väljer man ju själv.
    Oftast som men det mesta får man vad man bet för..
    Men det faktum att solel faktiskt betalar sig, oavsett tid gör det självklart..
    Vad gör som sagt det du köper ??
    Mvh

12. Z
    Medlem Nivå 8
    Jag har också roat mig med att sätta upp räkneark för en typisk solanläggning och ärligt talat börjar jag bli lite skeptisk. Vi pratar om payback på mellan 12-17 år för en typisk anläggning på 10kW installerad effekt. Detta är då beräknat på dagens kWh-priser och utan att ta med kapitalkostnader.

Börjar vi ta in andra aspekter:
    - omvandlare kostar 20-30’ och har livslängd på 15 år
    - schablonränta på 1.5%
    - eventuella osäkerheter (kWh-priset, politiska beslut om skatter osv)

...blir det en ganska usel affär.

Tänk att gå till banken med sparade 150000:- och de säger: vi tar alla pengar nu och du får 10000:- tillbaka varje år framöver (förutsett att inget går sönder och elen kostar lika mycket)

Jag kanske ska vänta några år, priserna på paneler och omvandlare lär inte gå upp.

13. D
    Medlem Nivå 1
    Resonerar du så när du köper ny bil också??

14. Z
    Medlem Nivå 8
    Absolut! En ny bil tappar typ 60’ så fort du kör den från bilhallen. Dessutom har den väldefinerat användningsområde: du kan åka i den och den har eventuellt subjektiva egenskaper (’snygg’, ’snabb’ osv). Jag har aldrig köpt en ny bil, låter hellre första ägaren ta största värdeminsknigen.

Till skillnad från en bil sitter solceller bara där och förhoppningsvis sänker månadskostnad (OPEX) mot en stor up-front kapitalkostnad (CAPEX). De är inte snygga, snabba och du kan inte åka i dem. Hela syftet är att ’spara pengar’ och enligt min kalkyl är ’besparingen’ ganska mager och osäker.

Man kan inte hoppa in i en solcell en varm sommardag med suffletten nere och brumma på stan. Det är en platta på taket.

Redigerat 1 jun 2019 17:30
  15. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har då räknat och tänkt på detta vis, rätt eller fel vet jag inte:
    Jag har fått offert på en 17,6kW anläggning nyckelfärdig för 220.000:- med långa garantier. 25år effektgaranti på paneler och 12 år på inverter. Min motpart är ett företag som har funnits i över 100år och har väldigt god ekonomi så garantierna är det minsta jag oroar mig för.
    Anläggningen beräknas ge 15.000kWh/år.
    Om jag lånar hela beloppet idag och amorterar bort det på 12år så blir totalkostnaden 242.000:- med dagens ränteläge.
    På 30 år bör anläggningen ha gett c:a 400.000kWh om jag tar i beaktning försämrad verkningsgrad när den blir äldre.
    Så för 242.000:- har jag då fått 400.000kWh, Alltså jag garanterar att mitt elpris dom närmaste 30åren är 60öre/kWh.
    Räknar jag in ett inverterbyte under dom 30 åren så blir kWh priset c:a 66öre.
    Lyckas jag få bidraget på 20% så ramlar mitt kWh-pris ner till 54öre.
    Så lågt kWh pris har jag då aldrig haft, så det räcker som argument för mig. Dessutom gör jag miljön en tjänst.

• Laddar…