C
Pannrummet är nu i en garagebyggnad med kulvert in i huset, i tvättstugan i huset sitter dom där två pluggade ledningarna ovanför den övre cirkulationspumpen, vad kan de vara förberett för?
Har planer på att installera luftvatten så tanken är nog att sätta innedelen i tvättstugan mest troligt. Jag har inga stora vvs kunskaper, men jag ser iaf att de ser ut att vara förberett för något.
Kan de vara förberett för att koppla in tex innedelen för luftvatten där?

• Rörinstallation i pannrum med cirkulationspumpar och pluggade ledningar förberedda för VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för uppvärmning idag?
Är den röda cirkpumpen igång? Känns som att den inte skulle göra någon nytta med ena ändan pluggad.

Kan de vara så att pannrummet har varit i tvättstugan förut? Och sedan har man flyttat ut den till garage, och i samband med det så pluggades de ledningarna som du frågar om.

Det är inte bara att plugga in en luft vatten... först måste man bestämma vad som ska vara "backup" när inte luft vatten orkar. Jag tycker man har en innerdel med färdig vvb styrningar å elpatron. Sen kan man diskutera placering ...osv

Ser nu att du skrev att du skulle ha innerdel.. är morgontrött å bakis. Nej! Du kan inte bara koppla in dig där. Först måste man kolla vad som är tillopp å retur sen vad som kommer från vedpannan å därefter rensa bort onödiga delar.. pump mm

C
Jag har inte tänkt koppla in något luftvatten själv, jag e snickare, gillar inte hålla på med vatten å sånt.
Men vore ändå intressant veta ifall man kan få ner priset på installationen om något är förberett men de e nog samma pris ändå. Såvida man inte får tag i nån bra röris.
Nu är de en vedpanna med acc tank med elpatron i pannrummet i garaget. Vore smidigt om de gick ha kvar med två spakar eller nåt sånt man kan öppna om man vill elda med ved.

C
Nej röda cirkpumpen går inte nu, men man kan undra varför den ens satts dit, ska kolla åt vilket håll den är vänd. Huset e nyss införskaffat, så har inte hunnit sätta mig in i de där än. Men elpatron blir onödigt dyrt köra , sen blir de en hel del värmeförluster mest troligt som de är nu.

C
#tobben87 ja de kan mycke väl vara så att pannrummet kan ha varit i tvättstugan innan, men tror med tanke på att pannan där ute e av samma ålder som huset så könns de som pannrummet byggdes därute samtidigt som de byggdes huset, men man vet ju aldrig

Krilleman
Snabb bildgoogling på EVR-M80 är ju att det är någon form av styrning.

Men det ser ju ut som att den gått som växelventil. Antingen flöde mot gröna pumpen eller den röda pumpen.

För visst kan man ana pilen på sidan av den röda pumpen pekandes uppåt?!

C
De stämmer den röda pumpen pekar uppåt, de är nån regleecentral evr-c i tvättstugan me värmekurva å sånt, de är hopkopplat med den evr-m80 så de är nån typ av shunt. Sen nån box där de står differensteemostat 2 kulvert.

På andra röret från höger(de isolerade) är de en pil nedåt iaf.

Den gröna cirkpumpen skickar också nedåt.

Det andra röret från vänster mäste vara inkommande från pannrummet.

C
Eller kan de vara så att de som du skrev krilleman att de är en växelventil, men vad kan poängen varit med att ha de så

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.