Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
PU Lim löser det
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Jag gjorde en lilnande lagning och fräste in två styrstift för att unvika skjuvning när det pressas ihop.
Det har ju gått av precis där man håller mitt i handflatan, så jag vill gärna få ihop dem i rätt läge.
Styrstift är ju en god ide, men hur för jag över hålen till andra delen så det blir exakt?
Funderade på att linda eltejp några varv runt skarven, men det kanske trälimmet fäster mot?
Det är också lite bökigt med en tving, då överdelen lutar så mycket glider den bara iväg.
Kanske lite bubbelplast runt och spänna ihop allt i skruvstycket kan funka?
Styrstift är ju en god ide, men hur för jag över hålen till andra delen så det blir exakt?
Funderade på att linda eltejp några varv runt skarven, men det kanske trälimmet fäster mot?
Det är också lite bökigt med en tving, då överdelen lutar så mycket glider den bara iväg.
Kanske lite bubbelplast runt och spänna ihop allt i skruvstycket kan funka?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Antingen kan du slå ned två nubb som du nyper av så de ger ett märke när du trycker dit andra delen, eller så kan du använda träplugg med styrstift.
Du kan förborra och skuva ihop delarna underifrån om du tycker det är bökigt med pressningen. Annars gör du en enkel jigg så du kan rikta kraften och hålla bitarna på plats.
Du kan förborra och skuva ihop delarna underifrån om du tycker det är bökigt med pressningen. Annars gör du en enkel jigg så du kan rikta kraften och hålla bitarna på plats.
Tog isär hela hyveln nu, det går faktiskt en 6 mm skruv genom hela handtaget. Det är ett hål borrat hela vägen.
Tyvärr har den blivit lite böjd, så skruvar jag åt den hamnar inte bitarna i rätt läge. Får försöka rikta upp skruven först, då blir det ju enkelt att hålla ihop delarna efter limningen.
Verkar vara någon tum-gänga och en special skruvskalle, så det går nog inte att hitta en ny som passar så enkelt.
Tyvärr har den blivit lite böjd, så skruvar jag åt den hamnar inte bitarna i rätt läge. Får försöka rikta upp skruven först, då blir det ju enkelt att hålla ihop delarna efter limningen.
Verkar vara någon tum-gänga och en special skruvskalle, så det går nog inte att hitta en ny som passar så enkelt.
Jag tog en bit gängstång och drog ihop ett av mina handtag under limningen. Här finns ritningar om du vill försöka göra ett nytt
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Det var en detaljerad film. Undrar vad det var för lim som användes?
Verkar som syftet var att få hyvlen i nyskick, jag hade bara tänkt mig få den användbar igen.
Fast tejplösningen att pressa ihop delarna kanske inte är så tokig, då det går att finjustera så allt verkligen kommer i rätt läge?
Men hur har han lyckats få alla ståldetaljer att blänka så fint?
Min hyvel har en hel del ytrost på alla delar som inte är lackade. Brukar nöja mig med att skäret är välslipat.
Verkar som syftet var att få hyvlen i nyskick, jag hade bara tänkt mig få den användbar igen.
Fast tejplösningen att pressa ihop delarna kanske inte är så tokig, då det går att finjustera så allt verkligen kommer i rätt läge?
Min hyvel har en hel del ytrost på alla delar som inte är lackade. Brukar nöja mig med att skäret är välslipat.
Limmet han använder är någon sorts pu Lim.S Superrobban skrev:Det var en detaljerad film. Undrar vad det var för lim som användes?
Plane collector har ju på sin youtubekanal väldigt detaljerade videor om hur han renoverar hyvlar. Man kan renovera en gammal hyvel till ett väldigt bra skick om man bara ids. Har själv gjort vid både farfars och pappas gamla stålhyvlar... Har nu några trähyvlar som ska få en genomgång...
Sen går det ju bra att göra ett nytt handtag också, jag hittade en mall när jag renoverade en hyvel för ett tag sedan.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-141#post-2673628
Här finns några mallar,
http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=63262
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-141#post-2673628
Här finns några mallar,
http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=63262
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Klimex Powershield, någon som vet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Någon som känner igen lackskador på Ikea Metod kök?
Kök -
Limfärgstak som någon lappat och lagat lite för mycket.
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan någon hjälpa mig omvandla limträ till stål?
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som har erfarenhet Qlima monoblock
Värmepumpar