Har ett skumt fenomen (enligt mig) här hemma.
När jag flyttade in i lägenheter borrade jag ett hål genom väggen för att dra nätverkskabel samt tele-kabel genom. Sagt och gjort. Telefonen fungerade som den skulle. Internet däremot var drygt slöt. Ringde BBB, inga problem där. Tog en annan nätverkskabel jag hade hemma och kopplade lite snabbt mellan bredbandsuttaget och routern, perfekt hastighet på nätet.
Kom alltså fram till att om jag drog kablen genom hålet i väggen så försämrades hastigheten något enormt. Från 70-80 mbit/s till kanske 50 bit/s....
Nu har jag fått lägga nätverkskablen runt dörrposten och sen in i kabelkanalen på andra sidan väggen. Ser inte så grant ut.
Kan någon förklara detta för mig? Telefonenkablen som ligger i hålet har det som sagt aldrig varit något problem med. Nätverkskablen är vanlig cat 5-kabel oskärmad.
Hålet är genom betongvägg utan något rör.
Kan det hjälpa om jag trycker in en bit vp-rör i hålet och/eller byter till skärmad kabel?

Tacksam för svar

Dåligt pressad kontakter skulle jag tippa på.

En annan förklaring kan vara att du kopplade ledarna i fel ordning i kontakterna, med samma fel i båda ändar. Trådparen måste kopplas på rätt sätt. Du kan se hur paren sitter på en kabel med gjuten kontakt.

/Hasse

Pierre1981 skrev:
Nätverkskablen är vanlig cat 5-kabel oskärmad.
Hålet är genom betongvägg utan något rör.
Kan det hjälpa om jag trycker in en bit vp-rör i hålet och/eller byter till skärmad kabel?
Jag ser ingen som helst möjlighet att hastigheten ska försämras på detta sätt för att du drar kabeln genom ett hål i en betongvägg och kan inte tänka mig att VP-rör eller skärmad kabel gör någon nytta. Något annat måste vara fel. Som andra sagt: Dålig/felaktig kontaktering, glapp eller annat kabelfel. Är hålet så stort att du kan få igenom en färdigkontakterad kabel så prova med det. Annars dubbelkolla att allt är rätt kopplat/kontakterat.

Det är väl inget konstigt, du har ju inte gjort om exakt samma test eftersom du hållit på och kopplat kontakter. Det finns flera felkällor.

Cat5 är dessutom endast certifierad upp till 100mbit. Använd skärmad cat6 vid fasta installationer, eller åtminstone cat5e.

Dom kablar jag kopplat med har alla varit färdigkontakterade kablar. Jag har alltså inte kontakterat dom själv.
Hålet är 20mm+ så dom har gått igenom. Har provat med två helt nya kablar innan jag körde alternativet runt dörrposten. Och jo det sjönk faktiskt till ungefär 50 bit/s när den gick genom väggen.
Kanske skulle prova att kontaktera en egen kabel?

Gå inte på dummheten att tro att skärmat löser problem. Läs runt lite här så ser du att skärmat oftast ger mer problem än det löser. En rätt kontakterad cat5 kabel klarar utan problem 100meg om den inte är för lång vilket jag tvivlar på inne i en lägenhet.

snuttjulle skrev:
Gå inte på dummheten att tro att skärmat löser problem. Läs runt lite här så ser du att skärmat oftast ger mer problem än det löser. En rätt kontakterad cat5 kabel klarar utan problem 100meg om den inte är för lång vilket jag tvivlar på inne i en lägenhet.
Den kablen som används nu är 10 meter.
Låter ju ändå skumt att två färdiga kablar inte fungerar.
Kan det vara för grov böj jag gör efter jag kommit igenom väggen. Går ju direkt in i kabelkanal.

Prova en snällare böj typ svanhals eller lägg inte in den i kanalen

Frågan är om telekabeln på något sätt kan vara boven i dramat ?
Hur tjock är väggen du borrat igenom ? Har tidigare varit med om att det gått en kulvert i väggen med elkablar och värme samt ibland telekabel. Eftersom fenomenet dyker upp
när du drar kabelt genom väggen så är det sannolikt att något "händer" på vägen.
Om du testar den kabeln "runt dörrposten" som du vet funkar igenom väggen och får samma resultat då är det garanterat något i väggen som stör, eller någon som kabeln passerar som ger störningar. Ta ett par foton på installationen så underlättar det lite så
vi kan hjälpa dig felsöka "på vägen" mellan bredbandsuttag och router.

Att göra snabba böjar på en nätverkskabel är inte bra.

Jag vet inte exakt hur liten böj man kan göra men ett tips från en nätverkstekniker jag fått är att inte göra skarpare böjar än yttersidan av en snusdosa.
Låter som en väldigt skarp böj när den går från väggen och direkt in i en kabelkanal.

Enligt den utbildning jag gick.

Nätverkskabel - max rekommenderad böjradie: Ungefär som en tennisboll
Fiberkabel - max rekommenderad böjradie: Ungefär som en fotboll

Lätt att komma ihåg. :)

Nu vill jag inte var den som är den, men vill ändå förtydliga Timor.

Jag antar och tar för givet att du menar MINSTA rekommenderade böjradie.

Kan lätt bli fel med max/min :)

Vad som är rekommenderat och sedan funkar är lite olika.
Har varit i lokaler där det nästan varit omöjligt att få en bra kvalitet på signalen - vid byte till
skärmad löste det sig till sist. Hittade inga som helst logiska förklaringar varför det inte gick men vanlig oskärmad. Sedan har jag installerat oskärmad kabel i "svår" och störmässigt user miljö där det bara rullat på.
När vi installerade fibar och bredbandsuttag i en hyreslänga så funkade allt fram till switchen i källaren som matades med fiber. Vid test i lägenheterna så var det nästan omöjligt att få några bra värde och överföringshastigeten var usel. Efter ett par dagars
utforskande och testande så visade sig felet vara en gammal kraftkabel som låg nedgrävd
bara någon meter från husgrunden och glömts kvar när området ritades om från industritomt till bostadsändamål. Naturligtvis gick det spänning i kabeln bort till en kpplingspunkt i ett gammalt industrigarage som inte hunnit rivas än. när kabeln gjordes strömlös försvann alla problem.

Jag har själv installerat ett antal tusen meter nätverkskabel och gud vet hur många switchar/routers/brandväggar osv.

Jag kör själv gigabit i min bostadsrätt och har ett antal "skarpa" böjar i hörn och ett par andra ställen där det inte går att göra mjuka böjar. Har fortfarande mycket bra överföringshastighet och stabil lina mellan burkarna (totalt 7 klienter + server).

TS kan även testa med en Cat6 kabel, de är nästan nere i nivå med Cat5e och kan kanske göra skillnad.

Dra en nätverkskabel med riktiga uttag så får du inga problem om du kopplar rätt, har du en färdigkopplad kabel så är det en TP kabel som är en anslutningskabel. Jag har aldrig ( trots ett stort antal uppmätta nätverk) haft problem med hastigheten om jag inte kopplat fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.