Under hösten fick vi layouter från nätägarens projektör hur man tänkt sig förläggning av kabel som skulle grävas ner vid vårt fritidshus. En kabel skulle grävas ner inne på vår fastighet och en annan en kort bit från stolpe inne på vår tomt och ut utanför vår gräsmatta för att förse en granne med el. Allt det har vi skrivit under överenskommelser på och även fått intrångsersättning för.

När vi kom dit nu för ett par veckor sedan så visar det sig att man istället för att gräva en kort bit för att komma utanför vår tomt och följa tomtgränsen utanför istället grävt ner kabel till grannen 10 meter in och tvärs över vår fastighet och därmed tjänat några meter kabel.

När jag påpekar detta säger man att man ska rätta kartorna och att jag får vanlig intrångsersättning.

Jag tycker naturligtvis att det ska jämkas mot att kabel ska flyttas till rätt plats, men antar ju också att nätägaren kanske har rätt att med expropriation gräva ner kabel på min mark.

Totala ersättningen blev ca 1300 för att ha en kabel i marken 30 m, där vi får en begränsad användning, t ex att inga byggnationer får göras där. Intrångsersättningen som erbjuds är schablonmässigt uträknad och alltså på samma nivå som den vi blev erbjuden tidigare och hade möjlighet att komma med invändningar innan grävning. Här står vi inför fullbordat faktum och ersättningen känns låg.

Vilka krav kan jag ställa egentligen? Eller är det bara att acceptera?

Är det servitut eller ledningsrätt som är skrivet?

Inte något du måste acceptera utan protester!

Det kan bli så att du tvingas men det ska isåfall bestämmas av Lantmäteriet - inte av bolaget. Du får yttra dig och beslutet kan överklagas till domstol. Men är det uppenbart enkelt att lösa det med mindre intrång för dig så ska man inte behöva tvingas. (vilket det tidigare skrivna ju bevisar att det är)

Som alltid beror lite på omständigheterna och exakta formuleringar i avtal.
Kartskiss med planerad resp. utförd dragning underlättar bedömning.

Här är en tråd om fiber som lades ner utan rätt avtal, delvis lite info du kan använda också...https://www.byggahus.se/forum/juridik/273373-fiberbolag-gravde-grannens-fiber-pa-min-tomt-2.html

Den totala ersättningen som erbjöds var 1300, vilket jag helt enkelt avböjde och fick ganska snabbt svar att kabeln kommer att flyttas snarast. Känns ju som att jag ändå skulle haft en ersättning för det olovliga intrång de redan gjort eller ska man nöja sig med att de sår igen gräsmattan?

Bra att det var så problemfritt att få dem att ta på sig det.
Du får nog nöja dig med återställande av marken. Då är sas den skada du lidit reparerad.

S
Dyrt för dom att försöka med fulingar :) bra du stod på dig

Kurtivan skrev:
Den totala ersättningen som erbjöds var 1300, vilket jag helt enkelt avböjde och fick ganska snabbt svar att kabeln kommer att flyttas snarast. Känns ju som att jag ändå skulle haft en ersättning för det olovliga intrång de redan gjort eller ska man nöja sig med att de sår igen gräsmattan?
I praktiken har du "bara" rätt till ersättning för verifierade kostnader som du har för deras intrång. Så du kan inte räkna med ngn. ekonomisk kompensation utöver att de återställer. Såvida du inte kan påvisa att din gräsmatta skulle ingå i en reklamfilm för gräsfrö, och att du nu förlorar den inkomsten, eller ngt. liknande.

Sedan är det ju en annan femma hur bra de återställer.

Tänkte bara uppdatera hur det gick med detta. De har nu grävt ner kabel utanför tomten och försökt återställa den tidigare grävningen genom gräsmatta; fyllt på med matjord och sått gräsfrö. Bara det nu växer upp gräs där så är jag nöjd.
Huruvida kabelstumpen ligger kvar nere i marken bryr jag mig inte om att diskutera eftersom jag fick dem att ta bort en stubbe på ett annat ställe i gräsmattan när de ändå hade traktor där :)

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.