Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Thomas_Blekinge skrev:
i Tyskland på 30-talet då hände det att klasskompisar hämtades ur klassen och försvann och sågs aldrig mer. Samma sak kommer nu att hända i USA när papperslösa familjer drabbas.
Vakna!
Nu var ju trådens ämne ändå att illegala invandrare i USA riskerar utvisning, på grund av Trump, kan man tänka. Det är förvisso inte första gången de som inte får vara i landet utvisas. Men det kanske vi helst skall glömma.😁
"Vakna" var budskapet. Svaren blev flera , men från Thomas hörs fortfarande inget som har med hans ursprungliga uppmaning att göra.

Redigerat:
  • Gilla
Oskar II
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har aldrig hört något av förslagen. Jag förstår inte heller vad ankarbarn skulle syfta på.
Eftersom en del ensamkommande barn har varit flickor så verkar skäggbarn helt fel i alla fall. Uppenbarligen är ju i så fall skäggbarn till för att väcka känslor och driva en agenda så det är ju då helt olämpligt enligt dig. Varför kom du då med det förslaget?

Men det är välkänt att pojkar födda i Sverige (så att man vet exakt när de är födda) med föräldrar från Mellanöstern i snitt får skäggväxt några år tidigare än pojkar med förfäder i Sverige sen flera generationer. Tandslitage är en dålig utgångspunkt eftersom det beror på matvanor.
Ankarbarn var en benämning som användes för att belysa det faktum att när det vuxna barnet fått permanent uppehållstillstånd dök hela släkten upp för att få stanna i Sverige som anknytningsinvandrare. Uttrycket skäggbarn var ironiskt använt av högern för att uppmärksamma det faktum att barn var vuxna. Jag minns en intervju på tv med ett sextonårigt "barn" som sålde sin boskap i Afghanistan och tog sig genom ett dussintal länder för att komma till Sverige. Han var nog uppåt trettio år gammal såvida inte den svåra flykten åldrat honom i förtid.

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får tycka vad du vill, och vill du ignorera ords historia så är det upp till dig. Men det är ju bara dumt att förneka ords historia.

Det är dina tolkningar av orden, jag har inte alls sådana känslor för orden papperslös och illegal invandrare. För mig är de likvärdiga. Det är ju samma sak som när vissa avskyr ordet hen, medan andra har inga känslor alls för det ordet, utan bara tycker att det är som vilket annat pronomen som helst.

Så eftersom illegal invandrare är alldeles för långt för att upprepa många gånger i en text, vad tycker du att man ska använda för kort ord i stället för att låna ett ord från USA där det har använts i då över 80 år?
Vad tycker du att man ska använda för ord för att särskilja barn som kommer med en förälder och barn som kommer ensamma utan förälder?
Vad tycker du att man ska använda för ord för att särskilja mellan den lilla invasionen 2012 och den stora invasionen 2024?
Vad finns det för ord som är objektiva enligt dig?
Om illegala invandrare är allt för långt att upprepa vad säger man då om frasen "det invandringsfientliga partiet Sverigedemokraterna" som senare ändrades till "det invandringskritiska partiet Sverigedemokraterna". Så skulle partiet alltid benämnas i statlig media under ett flertal år. Ytterst få anser det Ryssland gjorde vara riktigt men att ständigt upprepa samma fras är en välkänd propagandateknik. Ryssland och Usa mäts med helt olika måttstockar för sina flagranta brott mot folkrätten. Det verkar idag vara legitimt att hata den vanlige ryssen på gatan som inte har någon möjlighet att påverka regimen. Byt ut vad som skrivits om ryssar i svenska medier mot valfri annan folkgrupp och det skulle i många fall leda till åtal enligt HMF-lagstiftningen.

• Arg
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Nej jag skulle hävda att det är allmänt vedertaget och att en majoritet skulle hålla med mig, det är just därför media och politiker väljer att använda dessa ord istället för andra. Allt är vägt på guldvåg för att gynna just sin egen agenda. Men det är ju inte så förvånande att du inte representerar någon form av allmänhet med tanke på antalet inlägg du har här.
Det där är ju bara gissningar från din sida utgående från den bubbla du lever i.

Men jag saknar fortfarande alternativ till de vanliga orden ensamkommande barn och storskalig invasion från dig. Ord som alltså inte drivs av någon agenda utan är helt neutrala och objektiva. Om du inte har sådana förslag så verkar det ju inte finns några bra alternativ utan då får de vedertagna orden fortsätta att användas.

BirgitS
J jawen skrev:
Mm, var ju väldigt många flickebarn som kom va....eller?...har du källa på att det ens kom någon väsentlig andel flickor?

Orkar sedan knappt bemöta ditt andra påstående, då det är så urdumt!
Matvanor!...äter dom grus menar du?
& att alla visdomständerna var frambrutna då?.....Kanske dom har karvat ur tandköttet likt "omskärelse"
Det spelar ingen roll hur många de ensamkommande flickorna var eftersom det i alla fall är gravt missvisande att kalla dem skäggbarn. Dessutom är det ju uppenbarligen så att det är ett ord som drivs av en agenda och hela frågeställningen gäller ju att komma bort från ord som drivs av en agenda.

Bröd bakat på dåligt mald säd sliter mer på tänderna än bröd gjort på vårt fina mjöl. Det är något som arkeologer känner till.

Har du någon statistik för när olika folkgrupper får sina visdomständer eller håller du bara på och gissar?

BirgitS
F fribygg skrev:
Nä du hade helt enkelt fel. Krim invaderades 18/3 2014 inte 2012.
Jag vet det. Såg du inte att 2 och 4 var omkastade mellan årtalen?

BirgitS BirgitS skrev:
Såg du inte att 2 och 4 var omkastade mellan årtalen?
Nej det såg jag inte, och inte heller är det troligt att du mindes dåligt eller skrev fel när min mamma var liten..

RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag saknar fortfarande alternativ till de vanliga orden ensamkommande barn och storskalig invasion från dig.
Jag är inte skyldig dig något.

BirgitS
Bönhas Bönhas skrev:
Begreppet papperslös är mycket gammalt och avser en person som saknar sina identitetshandlingar. Som tidigare var just papper. Användningen av ordet papperslös för någon som saknar sitt ID-kort (av plast) eller sitt pass finns det knappast någon som invänder mot.
Det är ju just det jag har framfört.

Så vad har du för alternativt lättanvänt ord då som inte drivs av någon agenda utan är helt neutralt och objektivt?
Illegal invandrare är för långt och bedragare är ju missvisande eftersom det finns så många andra sorters bedragare. Alla papperslösa utför inte heller några bedrägerier.

Vilken lagparagraf bryter man mot om man stannar kvar i Sverige när ens visum går ut?
Vilken lagparagraf bryter ett barn fött av papperslösa mot?
Har alltså verkligen alla papperslösa begått ett brott?
Eller är det någon med en agenda som vill klumpa ihop alla papperslösa med kriminella?

Eftersom även moderaterna kallar dem papperslösa så är det inget ord som är vänstervridet och eftersom även moderaterna anser att de inte ska finnas i Sverige och därmed inte har något syfte att folk ska tycka synd om dem, så är det uppenbarligen bara en liten grupp som tycker att ordet papperslös innebär att man ska tycka synd om dem eller något liknande.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju just det jag har framfört.

Så vad har du för alternativt lättanvänt ord då som inte drivs av någon agenda utan är helt neutralt och objektivt?
Illegal invandrare är för långt och bedragare är ju missvisande eftersom det finns så många andra sorters bedragare. Alla papperslösa utför inte heller några bedrägerier.

Vilken lagparagraf bryter man mot om man stannar kvar i Sverige när ens visum går ut?
Har alltså verkligen alla papperslösa begått ett brott?
Eller är det någon med en agenda som vill klumpa ihop alla papperslösa med kriminella?

Eftersom även moderaterna kallar dem papperslösa så är det inget ord som är vänstervridet och eftersom även moderaterna anser att de inte ska finnas i Sverige och därmed inte har något syfte att folk ska tycka synd om dem, så är det uppenbarligen bara en liten grupp som tycker att ordet papperslös innebär att man ska tycka synd om dem eller något liknande.
Hände detta när din mor var liten? Jag tycker det verkar som du diskuterar politik...

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Jag är inte skyldig dig något.
Naturligtvis inte men finns det inte några alternativa ord som är neutrala och objektiva så går det ju att göra något som är bättre än att kalla barn som kommer ensamma för ensamkommande och använda ord som storskalig/fullskalig invasion för en invasion som är just det jämfört med en i jämförelse mycket mindre invasion 8 år tidigare.

BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis inte men finns det inte några alternativa ord som är neutrala och objektiva så går det ju att göra något som är bättre än att kalla barn som kommer ensamma för ensamkommande och använda ord som storskalig/fullskalig invasion för en invasion som är just det jämfört med en i jämförelse mycket mindre invasion 8 år tidigare.
Det här verkar vara politik, och inte ser jag att det är nått bostadsrelaterat heller

BirgitS BirgitS skrev:
Det spelar ingen roll hur många de ensamkommande flickorna var eftersom det i alla fall är gravt missvisande att kalla dem skäggbarn. Dessutom är det ju uppenbarligen så att det är ett ord som drivs av en agenda och hela frågeställningen gäller ju att komma bort från ord som drivs av en agenda.

Bröd bakat på dåligt mald säd sliter mer på tänderna än bröd gjort på vårt fina mjöl. Det är något som arkeologer känner till.

Har du någon statistik för när olika folkgrupper får sina visdomständer eller håller du bara på och gissar?
En åldersbestämning baserad på tandundersökning och handledsröntgen ger fel utslag då det gäller att avgöra om personen är under arton i 10-12 procent av fallen, oftast en sjuttonåring som klassas som vuxen eller en artonåring som klassas som barn.
Lägger man till MR-undersökning är felfrekvensen tre procent.

BirgitS BirgitS skrev:
20 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716)

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Barn som föds av papperslösa föräldrar är själva papperslösa och lever i Sverige utan tillstånd. Som ovan

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.