2 700 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
När behöver bygget värmas? (Plintgrund)
Bygger ett Attefallshus på plintgrund och funderar på vad jag kan göra för att undvika problem framöver när det kommer till isolering, värme, vinter, under byggtiden.
Status nu är att yttertaket är klart och snart ytterpanelen, dvs snart är huset helt vädersäkrat. Fönster sitter på plats. Tanken framåt är att isolera väggar, golvbjälklag och tak (utan inbördes ordning) och därmed stänga ute vind och kyla.
Min fundering är om och i så fall när bygget mår bra av att värmas upp, eller om det kan fortsätta stå kallt? Finns det någon brytpunkt i bygget när det är dags att ta in en värmefläkt? (Jag tänker inte på komfort för byggaren utan ur teknisk synvinkel.) Är installation av diffusionsspärren relevant här?
Status nu är att yttertaket är klart och snart ytterpanelen, dvs snart är huset helt vädersäkrat. Fönster sitter på plats. Tanken framåt är att isolera väggar, golvbjälklag och tak (utan inbördes ordning) och därmed stänga ute vind och kyla.
Min fundering är om och i så fall när bygget mår bra av att värmas upp, eller om det kan fortsätta stå kallt? Finns det någon brytpunkt i bygget när det är dags att ta in en värmefläkt? (Jag tänker inte på komfort för byggaren utan ur teknisk synvinkel.) Är installation av diffusionsspärren relevant här?
Jag skulle inte börjat värma innan jag isolerat.
Sen tror jag inte det spelar så stor roll med värme så länge det inte finns vatten indraget som kan frysa... det är ju vinter snart.
Är nåt blött kan det ju vara ide att bränna på värme dock...
/ATW
Sen tror jag inte det spelar så stor roll med värme så länge det inte finns vatten indraget som kan frysa... det är ju vinter snart.
Är nåt blött kan det ju vara ide att bränna på värme dock...
/ATW
Vad menar du med "så fort som möjligt" i det här fallet? Att dra på värme innan det finns isolering och ett helt tätt skal känns som rent slöseri på energi, det blir som att värma uteluften...H huggan skrev:
Bygget har varit tätt uppifrån sedan början av juni och utegips på sedan mitten av juni så sedan dess har virket kunna torka. Jag tror inte att det finns fukt som behöver torkas ur, men jag är ingen expert på området.
Jag tänker att det finns fritidshus som står kalla över vintern och de överlever det? Men vad jag klurar på i mitt fall är om det kan bli kondens och hur diffspärren eventuellt påverkar frågan om uppvärming?
Inte för att jag egentligen tror det är någon fara. Men om du börjar värma efter du isolerat men innan diffusionsspärren är på så kommer du få väldigt mycket kondens på utsidan av isoleringen, i ditt fall baksidan av utegipsen. Särskilt de första dygnen efter du slagit igång värme.
Även om det inte regnat på bygget så kommer allt trä och annat organiskt material vara i jämnvikt med medelluftfuktigheten ute, det brukar vara 80-90% såhär års. Allt trä håller alltså en fukthalt på runt 18-20% och när det sedan värms upp så kommer luftens RH sjunka och trät börjar torka ut vilket höjer RH rejält. Eftersom luften nu är varm så bär den väldigt mycket mer fukt som, om den kyls ned fälla ut i form av kondens.
Även om det inte regnat på bygget så kommer allt trä och annat organiskt material vara i jämnvikt med medelluftfuktigheten ute, det brukar vara 80-90% såhär års. Allt trä håller alltså en fukthalt på runt 18-20% och när det sedan värms upp så kommer luftens RH sjunka och trät börjar torka ut vilket höjer RH rejält. Eftersom luften nu är varm så bär den väldigt mycket mer fukt som, om den kyls ned fälla ut i form av kondens.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Finns ingen anledning att värma om det inte finns nåt som ska skyddas. Har en släkting som hade byggfirma på 80talet och de byggde lösvirkeshus vintertid och det var nog inte tal om nån värme förrän det fanns anledning till det.
Liknande trådar
-
Platt garagetak behöver tillfällig lösning, regnar in.
Tak & Vind -
Behöver råd: Felaktig installation av golvbrunnar i nybyggt hus
Badrum -
När behöver man en skorstenshuv?
Ved, Pellets, Flis -
Behöver hjälp med att placera brandvarnare i min lägenhet!
Bostadsrätt -
Vilken hemelektronik behöver en tonåring?
Teknik