Hej,
Jag har bokat ett helt nytt hus som kommer börja byggas snart.
Uppvärmningssystem är alltså frånluftsvärmepump.
Frågat runt lite. Verkar vara ett bra system i nya täta hus gällande värmen, i alla fall ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag har dock fått höra litegrann att varmvattnet kan ta slut om man t ex tar ett bad i badkar samt en dusch.
Badar inte ofta, men vill ju egentligen aldrig att varmvatten ska ta slut.
Finns det någon med erfarenhet av frånluftsvärmepump som vet om man kommer få börja vänja sig vid att varmvattnet tar slut då och då, eller om jag oroar mig i onödan?
Tacksam för svar.
Jag har bokat ett helt nytt hus som kommer börja byggas snart.
Uppvärmningssystem är alltså frånluftsvärmepump.
Frågat runt lite. Verkar vara ett bra system i nya täta hus gällande värmen, i alla fall ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag har dock fått höra litegrann att varmvattnet kan ta slut om man t ex tar ett bad i badkar samt en dusch.
Badar inte ofta, men vill ju egentligen aldrig att varmvatten ska ta slut.
Finns det någon med erfarenhet av frånluftsvärmepump som vet om man kommer få börja vänja sig vid att varmvattnet tar slut då och då, eller om jag oroar mig i onödan?
Tacksam för svar.
Mycket vanligt att husleverantörena sätter in en sådan, enkelt och utan besvär. Det med VV är en livssak , mycket VV vid många duschar triggar EL-patron att gå in. För min del inget alternativ, men det är den gängse regeln numera att stoppa in en sådan, ingen erfarenhet av dito men normalt i dessa tider att slå på på stort och bröstet för dito, kn i vissa fall vara av ondo. Men försök att ändra på detta är nästan en utopi, då alla numera självsvådligt sätter en sådan.
Det stora problemet med FLVP är ju att de är snordyra men ganska veka konstruktioner så inom en inte oöverskådlig framtid behöver den bytas ut (för att reparera den kommer att vara nästan lika dyrt som att köpa en ny).
Är det stort behov av vv så kan man alltid docka med en ackumulatortank och ställa den bredvid. Spelar ju ingen större roll om det är en flvp,lvvp eller bergvärme. Alla har väl i princip lika stor VV tank invändigt. Ska man duscha och tappa upp ett bad samtidigt så måste man ha en ytterligare acktank oavsett lösning.
Vad är vekt menar du? dyrt? De är väl mest energisnålaste/prisvärdaste värmesystemet idag som även löser återvinningen på ventilationen. Andra lösningar är dyrare + att man behöver bygga ett FTX system som också kostar en del.Nyfniken skrev:
Pumpen är lika "vek" som andra pumpar, de funkar ju på samma sätt.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Frånluftsvärmepump är den ineffektivaste av värmepumparna
1. Bergvärme
2. Luft-Vatten
3. Luft-luft
4. Frånluftsvärmepump
Men det är en lösning som ger en enkel installation. Största nackdelen är att effekten är begränsad av ventilationsflöde innan elpatron går in. Cop är något sämre än en luft-vatten värmepump men den löser även frånluften i samma paket där en luft-vatten värmepump eller bergvärme behöver ett separat ventilationssystem, då med fördel FTX
Värt att tänka på är att det blir kallras från friskluftsventilerna i väggen vilket man slipper om man kör FTX eller förvärmd tilluft.
Och som sagt är varmvattenmängden likvärdig mellan de olika. Antingen accepterar man att det blir kallt någon timme efter att man spolat ut 250l varmvatten eller så sätter man in en extra tank
1. Bergvärme
2. Luft-Vatten
3. Luft-luft
4. Frånluftsvärmepump
Men det är en lösning som ger en enkel installation. Största nackdelen är att effekten är begränsad av ventilationsflöde innan elpatron går in. Cop är något sämre än en luft-vatten värmepump men den löser även frånluften i samma paket där en luft-vatten värmepump eller bergvärme behöver ett separat ventilationssystem, då med fördel FTX
Värt att tänka på är att det blir kallras från friskluftsventilerna i väggen vilket man slipper om man kör FTX eller förvärmd tilluft.
Och som sagt är varmvattenmängden likvärdig mellan de olika. Antingen accepterar man att det blir kallt någon timme efter att man spolat ut 250l varmvatten eller så sätter man in en extra tank
frånluftsvärmepump är en bra produkt för hustillverkarna, då den tar hand om ventilation, och förser huset med värme, men jag anser att detta är riktiga skräpgrejer, lever om som fan, och desto mer du kramar ur maskin, desto mer kallras får du, så egentligen är detta riktiga missfoster. BVP eller luftvatten är det enda
Kompressorinstallationen.sunnis skrev:
En FLVP är ungefär lika tekniskt avancerad som ett kylskåp med inbyggd varmvattenberedare men kostar 70-90 tusen att byta ut. Livstiden är 15-20 år och det är lagren i kompressorn dom havererar. Att byta lager i kompressorn är i princip lika dyrt som att köpa en ny pump. Hade tillverkaren ansträngt sig lite så hade detta gått att göra för tusenlappar.
En extra tank i serie är en rätt vanlig och beprövad lösning, och behöver inte bli dyrt!M Maestrof skrev:
Golvvärme gör kallraset snarare värre än om du skulle ha radiatorer (om man har friskluftsventilerna vid fönstren och en radiator under är den bästa lösningen mot kallras). Om du ska ha friskluftsventiler är det bästa om du har dragna kanaler så du kan förvärma tilluften med ett värmebatteri, alltså inte öppningar i fasaden utan även kanalsystem för tilluften. Kör man på den sista lösningen så är man i princip i hamn för FTX och då bör man istället köra på LVVP/FTX eller BVP/FTX.
Har sett flera fastigheter från tidigt 90-tal som har bytt frånluftvärmepump. Tidigare användes uppvärmning av element via gaspanna, varmvatten genererades av frånluftvärmepumpen. Den nya frånluftpannan fixar både uppvärmningen och varmvatten, samt ventilation.
Har ej hört att brist på varmvatten har uppstått.
Elementen vid fönstren ska kompensera för ev. kallras från spaltventiler.
Har ej hört att brist på varmvatten har uppstått.
Elementen vid fönstren ska kompensera för ev. kallras från spaltventiler.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Man drar in kall luft utifrån, så det blir kallras. Det finns don som sprider lite bättre men generellt vill man inte ha sängen, soffa/fotölj eller skrivbord under en ventil
