Hej,
Jag har bokat ett helt nytt hus som kommer börja byggas snart.
Uppvärmningssystem är alltså frånluftsvärmepump.
Frågat runt lite. Verkar vara ett bra system i nya täta hus gällande värmen, i alla fall ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag har dock fått höra litegrann att varmvattnet kan ta slut om man t ex tar ett bad i badkar samt en dusch.
Badar inte ofta, men vill ju egentligen aldrig att varmvatten ska ta slut.

Finns det någon med erfarenhet av frånluftsvärmepump som vet om man kommer få börja vänja sig vid att varmvattnet tar slut då och då, eller om jag oroar mig i onödan?

Tacksam för svar.

Mycket vanligt att husleverantörena sätter in en sådan, enkelt och utan besvär. Det med VV är en livssak , mycket VV vid många duschar triggar EL-patron att gå in. För min del inget alternativ, men det är den gängse regeln numera att stoppa in en sådan, ingen erfarenhet av dito men normalt i dessa tider att slå på på stort och bröstet för dito, kn i vissa fall vara av ondo. Men försök att ändra på detta är nästan en utopi, då alla numera självsvådligt sätter en sådan.

Det stora problemet med FLVP är ju att de är snordyra men ganska veka konstruktioner så inom en inte oöverskådlig framtid behöver den bytas ut (för att reparera den kommer att vara nästan lika dyrt som att köpa en ny).

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Är det stort behov av vv så kan man alltid docka med en ackumulatortank och ställa den bredvid. Spelar ju ingen större roll om det är en flvp,lvvp eller bergvärme. Alla har väl i princip lika stor VV tank invändigt. Ska man duscha och tappa upp ett bad samtidigt så måste man ha en ytterligare acktank oavsett lösning.

• Gilla
Stezover och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det stora problemet med FLVP är ju att de är snordyra men ganska veka konstruktioner så inom en inte oöverskådlig framtid behöver den bytas ut (för att reparera den kommer att vara nästan lika dyrt som att köpa en ny).
Vad är vekt menar du? dyrt? De är väl mest energisnålaste/prisvärdaste värmesystemet idag som även löser återvinningen på ventilationen. Andra lösningar är dyrare + att man behöver bygga ett FTX system som också kostar en del.

Pumpen är lika "vek" som andra pumpar, de funkar ju på samma sätt.

Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Frånluftsvärmepump är den ineffektivaste av värmepumparna
1. Bergvärme
2. Luft-Vatten
3. Luft-luft
4. Frånluftsvärmepump

Men det är en lösning som ger en enkel installation. Största nackdelen är att effekten är begränsad av ventilationsflöde innan elpatron går in. Cop är något sämre än en luft-vatten värmepump men den löser även frånluften i samma paket där en luft-vatten värmepump eller bergvärme behöver ett separat ventilationssystem, då med fördel FTX

Värt att tänka på är att det blir kallras från friskluftsventilerna i väggen vilket man slipper om man kör FTX eller förvärmd tilluft.

Och som sagt är varmvattenmängden likvärdig mellan de olika. Antingen accepterar man att det blir kallt någon timme efter att man spolat ut 250l varmvatten eller så sätter man in en extra tank

• Gilla
Boende45 och 4 till
  • Laddar…
frånluftsvärmepump är en bra produkt för hustillverkarna, då den tar hand om ventilation, och förser huset med värme, men jag anser att detta är riktiga skräpgrejer, lever om som fan, och desto mer du kramar ur maskin, desto mer kallras får du, så egentligen är detta riktiga missfoster. BVP eller luftvatten är det enda

• Gilla
  • Haha
datja och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Vad är vekt menar du?
Kompressorinstallationen.

En FLVP är ungefär lika tekniskt avancerad som ett kylskåp med inbyggd varmvattenberedare men kostar 70-90 tusen att byta ut. Livstiden är 15-20 år och det är lagren i kompressorn dom havererar. Att byta lager i kompressorn är i princip lika dyrt som att köpa en ny pump. Hade tillverkaren ansträngt sig lite så hade detta gått att göra för tusenlappar.

• Gilla
Sturestep och 3 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med flertalet kommentarer förutom att den skulle vara snordyr. Det är en billig nödlösning som är toppen. Fast bara för hustillverkarna.........

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Tack för lite svar.
Fått en liten uppfattning.
Får helt enkelt testa och se om jag kommer behöva en extra tank.

Huset kommer att ha golvvärme i hela huset.
Jag har ingen aning, men borde inte det lindra effekten av kallras?

• Gilla
Niclas Andersson2
  • Laddar…
Krokben
M Maestrof skrev:
Tack för lite svar.
Fått en liten uppfattning.
Får helt enkelt testa och se om jag kommer behöva en extra tank.

Huset kommer att ha golvvärme i hela huset.
Jag har ingen aning, men borde inte det lindra effekten av kallras?
En extra tank i serie är en rätt vanlig och beprövad lösning, och behöver inte bli dyrt!

Golvvärme gör kallraset snarare värre än om du skulle ha radiatorer (om man har friskluftsventilerna vid fönstren och en radiator under är den bästa lösningen mot kallras). Om du ska ha friskluftsventiler är det bästa om du har dragna kanaler så du kan förvärma tilluften med ett värmebatteri, alltså inte öppningar i fasaden utan även kanalsystem för tilluften. Kör man på den sista lösningen så är man i princip i hamn för FTX och då bör man istället köra på LVVP/FTX eller BVP/FTX.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Ok, tackar.
Det hela låter bra. Förutom kallraset då.

Har sett flera fastigheter från tidigt 90-tal som har bytt frånluftvärmepump. Tidigare användes uppvärmning av element via gaspanna, varmvatten genererades av frånluftvärmepumpen. Den nya frånluftpannan fixar både uppvärmningen och varmvatten, samt ventilation.
Har ej hört att brist på varmvatten har uppstått.

Elementen vid fönstren ska kompensera för ev. kallras från spaltventiler.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Man drar in kall luft utifrån, så det blir kallras. Det finns don som sprider lite bättre men generellt vill man inte ha sängen, soffa/fotölj eller skrivbord under en ventil

E etompau skrev:
Har ej hört att brist på varmvatten har uppstått.
Har man tonårsdöttrar så får man brist på varmvatten hur man än gör.

• Gilla
  • Haha
Atom och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.