Jag har det omvända problemet mot många, pga ett väldigt bra pris skulle jag vilja köpa en Robomower men den modellen de har är 312 (upp till 1200kvm). Men min tomt är bara ca 400 kvm gräs. Ganska komplicerad men ändå, en klippare med ca 800 kvm hade gatanterat räckt. Men den kostar 3000 mer.... Vad är det för nackdel att köpa en klippare som har för stor kapacitet?

Såg i manualen nu att man tydligen anger ytan när man konfigurerar den, så funkar nog bra

Finns bara fördelar som jag ser det; mindre tid på gräsmatten, mindre slitage mot specad kapacitet, längre livstid och hållbarhet på allt, kraftigare maskin m.m..

peternicklas
Har du bara 400 kvm, se till att köpa en liten klippare, den kommer åt lite böttre än en stor. Har du mossa så är det bättre om klipparen går ofte, håller då borta mossan.

Varför skulle en mindre komma åt bättre än en stor ?

peternicklas
För att en mindre klippare fysikt är mindre till storlek.

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Kan inte se varför det skulle vara så som du säger. Tror dessutom denna tråden är överspelad då den är ett antal dagar gammal och TS har inte visat sig något mer härinne därefter.

Hur bra en klippare kommer åt har ju inget med storleken att göra, snarare med avståndet mellan yttersta delen på klipparen in till klipp-aggregatet.
Mossan hålls väl borta om man låter gräset växa högt dvs. en klippare som går att justera klipphöjden är att föredra.

En större klippare kan jag bara se som positivt att ha. De flesta går ju att ställa in efter tomtstorlek, då bör ju klipptider osv. justeras utefter vad man valt.

Tack för er input. Som jag ser det så är det ju för tex robomow samma modell för 400, 800 eller 1200. Bara att de mindre är spärrade genom mjukvaran mot större yta och mindre tillbehörspaket. Så då kan man lika gärna köpa 1200. Det blir nog bra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.