5 323 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Myten om enskilda avloppsanläggningar och miljön
Det var väldigt långt ifrån den rådande uppfattningen. Då är det vettigt att verkligen verifiera uppgifterna. De lär ju inte kunna gömma undan den permanent efter det här.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror i alla fall inte att jag är populistiskGK100 skrev:
Och när jag går runt på min tom och ser vad två hästar och tre kossor gör,
så undrar jag vad två människor kan tillföra som gör det hela värre.
Nej, att göra av med resterna lokalt tror jag på, helst nedgrävt under markytan (det klarar inte de fyrbenta).
Lustigt nog så säljs kogödsel i växtbutikerna, och även hästgödsel sprider folk ut frivilligt i sina rabatter.
Varför skulle vi spola ut deras, och våra egna, fekalier i sjön?
En annan aspekt på problematiken:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6209547Att gå ut på fältet och sätta sig på huk är också en social gemenskap, det är kanske då man har tid att diskutera dagen med en bekant eller släkting. Man kanske tänder en indisk cigarett, en bidi, och tittar upp mot natthimlen. Så har generation efter generation gjort. Att sätta sig ensam i ett litet hus med tak är helt enkelt inte lika inbjudande, säger han, men den här traditionen en risk för vår hälsa.
Vad hade hänt med Indiska Oceanen om 1,3 miljarder indier hade spolat ut skiten i havet?
Redigerat:
Varför ska det ner på minst 1,50 då?Claes Sörmland skrev:
Håller med om infiltration ställer krav på marken och kan vara svårt att förutse om det kommer att fungera eller inte. Och visst är det så att infiltration ska ske så ytligt som möjligt - det krävs syre för processen. Blir det syrefritt så fungerar inte den bakteriella nedbrytningen och fosfor kan heller inte fastläggas i marken utan börjar istället vandra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var kommer siffran ifrån? Tror att det helt enkelt är ett missförstånd.Claes Sörmland skrev:
Som jag förstått det skall det vara en meter mellan infiltrationen och normalt grundvatten.
Alltså gräver man en provgrop och kollar var vattnet är.
Är vattenytan i gropen högre än 1,5 m under markytan får man inte plats med infiltrationsbäddens 0,5 m och 1,0 m till grundvattnet.
Så då får man anlägga en upphöjd infiltrationsbädd, vilket är lite mer komplicerat, då man behöver en pump, med tillhörande elanslutning för att få upp avloppsvattnet till den upphöjda infiltrationsbädden.
Men markbädden ligger fortfarande alldeles under markytan.
http://husagare.avloppsguiden.se/provgrop.html
Inte riktig fattat detta med ventilationen av infiltration/markbädd genom yttertaket på huset. Under sommarhalvåret ser jag fördelarna men under vintern då? Borde ju i norra Sverige bara bli en ihopfrusen grushög med i princip noll bakteriell reningseffekt?
Nu är jag ingen expert på avlopp, men ventilation genom hustak är för att ledingen i huset inte sugs vakuum när man spolar mycket vatten. Ventilation i infiltratione är för att man inte skapar övertryck när tillflödet är stor.
Jag tror inte att man hela tiden ventilerar från infiltration till hustaket. Och skuĺle det vara så, är det små mängder som inte kyler ner så mycket
Jag tror inte att man hela tiden ventilerar från infiltration till hustaket. Och skuĺle det vara så, är det små mängder som inte kyler ner så mycket
Men på en del skisser så är det oftast ritat in hur infiltration eller markbädd via slamavskiljaren ska ventileras genom skorstenseffekten upp genom yttertaket. Man avråder ju vacuumventil på vinden eftersom den försämrar ventilationen? En 110 avloppsledninig borde suga en hel del luft genom anläggningen en kall vinterdag? Speciellt jag som har över 10 m höjdskillnad från anläggning till hustak.
Vi har en ventil i locket på den gjutna trekammarbrunnen och det luktar inget här, sedan en luftning i slutet på infiltrationen, samt ett 70-rör upp på taket men den enbart för att det ska rinna på bra till trekammarbrunnen.
Generellt designas inte slamavskiljare med efterföljande markrening som gastäta system. Så det läcker in luft vid slamavskiljare. Har man t ex en betongbrunn så läcker luft in där. Och då är syftet uppnått - lite luft tar sig in i slamavskiljaren, letar sig bakåt upp i avloppssystemet och drar med sig illaluktande luft. Har man ett tätt lock får men se till att luft tar sig in någon annanstans, via ventilation i brunn, i fördelningsbrunn eller via spridarrören.
Skulle man ha ett stort luftflöde genom anläggningen får man strypa. Men är det verkligen ett problem vid självdrag? Borde inte avloppsrören inomhus då kylas ned och drypa av kondens på utsidan vid kall väderlek. Har någon sett detta?
Skulle man ha ett stort luftflöde genom anläggningen får man strypa. Men är det verkligen ett problem vid självdrag? Borde inte avloppsrören inomhus då kylas ned och drypa av kondens på utsidan vid kall väderlek. Har någon sett detta?
Generellt designas inte slamavskiljare med efterföljande markrening som gastäta system. Så det läcker in luft vid slamavskiljare. Har man t ex en betongbrunn så läcker luft in där. Och då är syftet uppnått - lite luft tar sig in i slamavskiljaren, letar sig bakåt upp i avloppssystemet och drar med sig illaluktande luft. Har man ett tätt lock får men se till att luft tar sig in någon annanstans, via ventilationsbrunn, i fördelningsbrunn, eller via spridarrören.
Rapporten finns numera påClaes Sörmland skrev:
https://vaguiden.se/wp-content/uploads/2017/11/RetentionimarkWRSVAG180507.pdf
Nja, luften går ju igenom markrören och värms väl lite där. Har aldrig sett kondens men har röret upp mot taket rätt oåtkomligt.Claes Sörmland skrev:
Generellt designas inte slamavskiljare med efterföljande markrening som gastäta system. Så det läcker in luft vid slamavskiljare. Har man t ex en betongbrunn så läcker luft in där. Och då är syftet uppnått - lite luft tar sig in i slamavskiljaren, letar sig bakåt upp i avloppssystemet och drar med sig illaluktande luft. Har man ett tätt lock får men se till att luft tar sig in någon annanstans, via ventilationsbrunn, i fördelningsbrunn, eller via spridarrören.